CNA lasa in sarcina Ministerului Culturii decizia pentru unele articole controversate ale Legii Audiovizualului
Proiectul de modificare a Legii Audiovizualului propus de CNA a ajuns miercuri la Ministerul Culturii, care va trebui sa decida o forma finala a acestuia inaintea votului din Parlament. Dupa discutii intense, CNA a aprobat o serie de modificari la actuala lege audiovizuala, precum obligarea radiodifuzorilor sa publice pe site-ul propriu bilantul financiar contabil sau dobandirea atributiei de reglementare a campaniilor electorale de catre CNA, si nu de catre Parlament, cum prevede Legea electorala.
CNA lasa in responsabilitatea Ministerului si ultimul cuvant pentru articole mai controversate, precum cel care reglementeaza structura actionariatului in audiovizual.
Intrucat Consiliul nu are drept de initiativa legislativa, modificarile propuse de CNA la actuala lege, in vederea corelarii ei cu directiva europeana in domeniu, vor trebui analizate si insusite de Ministerul Culturii, ca apoi sa primeasca avizul Guvernului si sa fie aprobate, in final, de Parlament.
„Important e sa reusim sa facem tot acest circuit pana in vara, sa nu ne trezim in plin context electoral, cand oameni vor fii pe teren si sa nu reusim sa adoptam legea anul asta, ceea ce ar fi un lucru foarte rau”, a spus Rasvan Popescu, presedintele CNA, dupa sedinta de ieri a Consiliului unde s-au dat ultimele voturi pentru amendamentele incluse in proiectul de modificare a legii audiovizualului.
Principalele amendamente pe care CNA vrea sa le aduca actualei Legi a audiovizualului:
– La propunerea Centrului pentru Jurnalism Independent si a Agentiei de Monitorizare a Presei, membrii CNA au fost de acord ca radiodifuzorii trebuie sa-si faca publice pe site-urile proprii bilantul finaciar contabil sau sa puna la dispozitia publicului link-uri catre surse unde acesta poate fi gasit.
– O modificare importanta pe care CNA a inclus-o in proiectul inaintat ministerului prevede reglementarea modului de reflectare in audiovizual a campaniilor electorale si a celor pentru referendum de catre CNA, si nu de Parlament, asa cum stabileste Legea electorala.
– In ce priveste structura actionariatului in audiovizual, CNA propune ministerului doua variante de abordare a acestei chestiuni: prima are in vedere abrogarea procentului maxim de 20% prevazut in actuala lege care spune ca o persoana fizica sau juridica poate fi investitor ori actionar majoritar, direct sau indirect, la o singura societate de comunicatie audiovizuala, in timp ce la altele poate detine cel mult 20% din capitalul social. A doua propunere ar putea sa dea dreptul unui actionar sa detina 49% din capitalul social, in cea de-a doua societate.
„Am propus o asemenea varianta sa favorizam, astfel, si investitiile straine”, a justificat Popescu initiativa.
Cele doua propuneri au fost o solutie de compromis a CNA-ului care nu s-a putut decide intre a da dreptul unei persoane fizice sau juridice sa poata fi actionar majoritar la mai multe posturi de radio – TV sau sa aiba, intr-o a doua firma, maxim 49% din actiuni.
Eliminarea prevederii ca un actionar majoritar al unei companii de radio sau televiziune sa aiba maxim 20% din capitalul social intr-o a doua firma similara, ar insemna, spune Gelu Trandafir, membru CNA, cresterea monopolului pe piata media din Romania, in conditiile in care Legea audiovizualului prevede si faptul ca un radiodifuzor trebuie sa detina maxim 30% din cota de piata.
„Orice abrogare a unei prevederi anti-monopol are consecinte majore, iar cei care o propun trebuie sa angajeze o raspundere politica. Daca Ministerul Culturii sau Comisiile parlamentare isi asuma aceasta responsabilitate, atunci cred ca ar trebui sa ofere alte garantii solide care sa protejeze pluralismul”, sustine Gelu Trandafir.
Impotriva abrogarii procentului de 20% prevazut in legea actuala si Centrul pentru Jurnalism independent si Agentia de Monitorizare a Presei, prin reprezentantii prezenti la dezbateri.
– CNA si-a dat acordul si in cazul prevederilor care coreleaza actuala Lege a audiovizualului cu una dintre cele mai importante noutati ale Directivei europene – product placement-ul, care implica prezenta anumitor produse in programe TV, in scopuri comerciale. El va fi permis in filme, seriale, programele de sport si de divertisment, dar nu si in emisiunile pentru copii, stiri sau documentare.
– Consiliul a mai stabilit ca radiodifuzorii pot fi persoane juridice, de drept public sau privat, sau persoane fizice autorizate ca atare. CNA a decis, de asemenea, ca transferul de la analogic la digital sa se faca, in cazul posturilor care au o licenta analogica nationala fara concurs.
– CNA a introdus criteriul descrescator al audientei pentru stabilirea televiziunilor ce vor fi incluse obligatoriu pentru retransmisie in procentul de 25% al grilelor de cablu, cunoscut sub numele de procentul „must carry”.
– Publicitatea va putea fi inserata in timpul programelor, cu conditia sa nu fie afectata „integritatea programelor, durata si natura acestora si daca nu sunt afectate drepturile titularilor de drepturi”. SRTv poate insera spoturi publicitare sau de teleshopping numai intre programe.