Sari direct la conținut

Colecția artiștilor Cassilda și Paul Miracovici, în licitație la Artmark

Colecția artiștilor Cassilda și Paul Miracovici, în licitație la Artmark
Paul Miracovici - „Dealuri la Balcic” Foto: A10 by Artmark

Următorul eveniment al Casei A10 by Artmark aduce în fața publicului colecția artiștilor Cassilda și Paul Miracovici – cel poreclit „delicatul poet al culorilor” și care, alături de sora sa, a fost unul dintre cei mai renumiți și productivi pictori interbelici. Licitația de Artă Modernă prezintă atât operele celor doi, dar face și o trecere în revistă a unui secol de istorie a artei, aducând în aceeași selecție artiști precum Jean Alexandru Steriadi, Nicolae Enea, Dimitrie Berea, Alexandru Ciucurencu, Constantin Piliuță, Sorin Ilfoveanu, Ștefan Pelmuș ori Ștefan Câlția.

Licitația dedicată acestor artiști va avea loc în data de 21 noiembrie (de la ora 18.00), atât la sediul Galeriilor Artmark din București (la Palatul Cesianu-Racoviță din str. C.A. Rosetti nr. 5), cât și online, pe Platforma Artmark Live. Anunțăm cu această ocazie și deschiderea expoziției dedicate acestui eveniment, expoziție ce poate fi vizitată zilnic cu intrare liberă, de luni până duminică (în intervalul 10.00-20.00), în perioada 4-21 noiembrie.

Născut la în localitatea Frumoasa din județul Harghita, Paul Miracovici (21 februarie 1906 – 15 noiembrie 1973, Bucureşti) a fost pictor, grafician, muralist, critic, teoretician, dar şi profesor de artă monumentală. Și-a făcut studiile la Paris, dar i-a avut profesori și pe Camil Ressu, și pe Nicolae Tonitza. A debutat la vârsta de numai 19 ani, în cadrul Salonului Oficial de la Paris, în 1926, cu un „Autoportret” și a fost o prezență destul de activă în cronica artistică interbelică.

„Dragostea mea pentru pictură o datorez în mare parte și sorei mele, Cassilda Miracovici. Desena mai bine decât mine și avea și culori! Mă încuraja mereu, desenam împreună și ne corectam. Încet-încet m-am îndrăgostit definitiv de pictură – nu mai făceam altceva”, avea să declare pictorul Paul Miracovici. Cei doi frați s-au numărat printre membrii fondatori ai asociației „Grupul Nostru” (care a funcționat din 1931 până la izbucnirea celui de-al doilea război mondial, când cei mai mulți dintre artiștii-membri au fost concentrați în armată). Din cauza crizei economice din acea vreme, artiștii bucureșteni s-au unit în această grupare pentru a face față greutățiilor materiale și dificultăților întâmpinate în deschiderea de expoziții personale. Astfel, s-au hotărât să participe la expoziții de grup care să aibă o ștachetă calitativă ridicată. Așa s-a înființat „Grupul nostru”. De asemenea, Paul Miracovici a făcut parte și din celebra grupare Tinerimea artistică (fondată la 3 decembrie 1901), printre a cărei membri s-au numărat și Ștefan Luchian, Constantin Brâncuși, Nicolae Grigorescu și Gheorghe Petrașcu.

În vreme ce fratele său a lucrat foarte mult în România, după căsătoria cu magistratul și scriitorul André Rolland de Renéville, Cassilda Miracovici s-a mutat în capitala Franței, unde și-a petrecut restul vieții pictând, expunând sau ilustrând volumele scrise de partenerul său. De altfel, una dinte lucrările sale din acest eveniment provine din acea perioadă și se intitulează „Vedere din Paris”. Cealaltă, numită  „Visul pescarului”, are o dimensiune impresionantă, cu o lungime de aproape 1 metru și jumătate.

Paul Miracovici a fost nu doar un muralist foarte căutat – fiind cunoscută pictura sa din Hotel Internațional Mamaia, ci și unul dintre creatorii afişului turistic românesc modern. Prezentăm publicului și două din lucrările care îi arată această măiestrie, lucrări ce au fost reproduse și în Revista „Oficiul Național de Turism”: „Mănastirea Voroneț” și „Les lacs des Carpathes” – care a participat și la expoziția retrospectivă a artistului, realizată la Muzeul „Deltei Dunării” din Tulcea, în 1984. Nicolae Tonitza scria despre Paul Miracovici, într-una dintre cronicile sale, că „s-a afirmat pe linia dezvoltării unei picturi senzoriale celebrând spectacolul naturii şi al vieţii”. „Begonii roz”, „Dealuri la Balcic”, „Natură statică tradițională” sau „Căsuța bunicilor” sunt doar câteva dintre pânzele lui Paul Miracovici care ar fi putut să îi inspire acest comentariu.

Articol susţinut de A10 by Artmark