Sari direct la conținut

Comentarii la capitolul Finante publice din noul Program de Guvernare pe 2012

HotNews.ro

Aseara a aparut programul de guvernare al guvernului ce urmeaza sa fie validat saptamana viitoare. In acest moment programul este vag, fara sa ofere detalii despre modul cum vor fi aplicate masurile propuse sau care va fi efectul acestora pentru economie. In aceste conditii este foarte greu de analizat si mai ales de explicat ce inseamna pentru economia reala. Mai jos am facut cateva comentarii pe margine prioritatilor in domeniul finantelor publice. Am citit tot programul si in forma actuala nu cred ca are sens sa-l comentez deoarece este mult prea vag, scrie Florin Citu pe blogul lui.

„Ca masuri si actiuni concrete Guvernul isi propune urmatoarele prioritati in domeniul finantelor publice:

– Realizarea unui mix eficient intre politicile de stimulare a cresterii economice si obiectivul asigurarii stabilitatii economice si financiare a tarii;”

Mult prea vag pentru a insemna ceva in acest moment. De exemplu, daca vom creste deficitul bugetar in acest an are o implicatie diferita (negativa) pentru politica monetara si cresterea economica decat daca nu am creste acest deficit. Mai mult conteaza cum va reactiona politica monetara la cresterea deficitului. Teoretic daca politica monetara este independenta atunci acest soc fiscal ar fi „anihilat”.

„- In acest scop, vom continua acordurile cu partenerii externi (Uniunea Europeana, Fondul Monetar International, Banca Mondiala si altii) si vom respecta prevederile acestora. Prin limitarea deficitului bugetar si a datoriei publice vom contribui la asigurarea procesului dezinflationist si la stabilitatea cursului de schimb al monedei nationale; „

Este foarte important de stiut la cat se vor limita deficitul bugetar si datoria publica. Daca ele vor fi mai mari decat anul trecut efectul pentru economie nu este pozitiv. Trebuie sa avem in vedere ca un deficit bugetar de 3% la o crestere economica de 0.5% (sa spunem) este mult mai mare decat un deficit de 4% la o crestere economica de 2.5%.

„- Executia bugetara se va realiza de o maniera prudenta, concomitent cu respectarea obligatiilor asumate catre diferite categorii de cetateni, si anume, in cursul acestui an, reintregirea salariilor personalului bugetar la nivelul din iunie 2010 si restituirea sumelor retinute fara baza legala pensionarilor; .”

La acest punct este cel mai important sa aflam impactul asupra deficitului bugetar, a datoriei publice (daca este cazul) si bineinteles modul de finantare. Ce trebuie inteles este ca acest stimul fiscal va fi perceput ca un soc permanent al politicii fiscale din partea economiei reale care se va ajusta la noile conditii (va consuma mai putin).

„- Punerea in aplicare a unei strategii eficiente pentru accelerarea absorbtiei fondurilor europene – sursa de crestere economica durabila si de modernizare a tarii;”

Din pacate nici urmatorul capitol din program nu ofera detalii cu privire la ce inseamna aceasta strategie eficienta. Din experienta proprie va spun ca nu exista eficienta in gestionarea relatiei cu fondurile europene, si de multe ori din cauza partii externe. Pentru cei care nu stiu o cerinta bizara atunci cand se redacteaza/elaboreaza proiecte pe teme de eficientizare a institutiilor publice, de exemplu, este de cantitate (raportul trebuie sa aiba un anumit numar de pagini). Ar fi hilar daca nu s-ar face totul pe bani publici.

„- Gestionarea finantelor publice va fi caracterizata prin predictibilitate, transparenta, reguli si proceduri clare in toate segmentele acestora, atat la nivel central, cat si la nivel local;”

Acelasi lucru este trecut si in programul guvernului care a plecat. Fara a schimba modul de implementare al politcii fiscale, trecerea de la politica discretionara la una bazata pe reguli, nu vom avea parte de transparenta, predictibilitate etc. Ministerul de Finante are deja o lucrare a unei firme de consultanta care propunea asa ceva inca din Decembrie 2011.

„- Cresterea incasarilor bugetare prin eficientizarea administrarii fiscale, indeosebi prin aplicarea de proceduri moderne de control, lupta ferma impotriva evaziunii fiscale si a coruptiei, precum si prin utilizarea cu rezultate cuantificabile a banului public (reducerea drastica a cheltuielilor materiale ale institutiilor bugetare si ierarhizarea investitiilor publice in functie de influentele economico-sociale favorabile ale acestora);”

Pentru a creste salariile bugetarilor este nevoie de crestere economica si de reforma sectorului public. Atata timp cat forta de munca publica reprezinta 30% din forta de munca angajata si atata timp cat forta de munca angajata scade nu va exista o solutie credibila pe termen lung pentru cresterea salariilor din sectorul bugetar. Din pacate va fi foarte greu pentru un guvern care incepe cu o crestere de salarii in sectorul bugetar fara sa prezinte si un program detaliat si credibil de reforma a sectorului public, sa convinga pietele financiare si economia reala ca nu va face acelasi lucru si in viitor, mai ales la urmatorele alegeri in 2 ani.

„- Eliminarea practicilor prin care „baietii destepti” au devenit rentieri ai statului prin fraudarea banului public;

– Elaborarea pe baze fundamentate a cadrului bugetar multianual pentru stimularea mediului de afaceri si intarirea clasei mijlocii;”

Vom avea o imagine mai clara a modului cum noul guvern intelege economia atunci cand vom vedea primul buget. Pana atunci nu pot spune decat ca acelasi lucru il spunea si guvernul trecut.

„- Guvernul sustine semnarea de catre Romania a Tratatului Fiscal promovat la nivel european si va stimula dezbaterea publica a prevederilor sale, urmand sa adopte cu operativitate si alte masuri de intarire a guvernantei economice adoptate la nivelul Uniunii Europene.”

In sfarsit un punct bun. Cel putin la nivel teoretic suna bine si arata o mai mare deschidere catre economia reala. Ma refer aici la „va stimula dezbaterea publica a prevederilor sale”. Sa vedem cum se va concretiza aceasta idee.

Din pacate programul guvernamental este mult prea vag. In forma in care este prezentat este greu de inteles daca efectele pentru economie vor fi pozitive sau negative. Nu stiu cum vor analiza comisiile din parlament acest program dar din punctul meu de vedere in aceasta forma va fi foarte greu.

Din pacate, in acest moment programul de guvernare arata mai mult a insiruire de idei. Sper ca in urmatorul program de guvernare sa fie mai in detaliu prezentate atat masurile dar si efectele acestora asupra economiei. Un program de guvernare transparent trebuie sa contina si tinte pentru ca publicul sa poata analiza daca acel guvern si-a facut treaba sau nu.

Poate ca urmatoarea redactare va include macar urmatoarele date: – evolutia cresterii economice, – evolutia deficitului bugetar, – evolutia datoriei publice, – costul datoriei publice, – evolutia somajului, – evolutia numarului de angajati (public si privat), – evolutia cheltuielilor publice.

Citeste si comenteaza pe blogul lui Florin Citu

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro