Sari direct la conținut

Taxe vamale usturătoare pentru mașinile electrice produse în China. Decizia de ultim moment luată de Consiliul UE

HotNews.ro
Taxe vamale usturătoare pentru mașinile electrice produse în China. Decizia de ultim moment luată de Consiliul UE
UE va taxa dur masinile electrice produse in China

Statele UE au votat vineri pentru impunerea de taxe vamale de până la 35% pentru mașinile electrice produse în China, scrie AFP. Zece state membre au votat pentru, 12 s-au abținut și cinci au votat împotrivă.

Franța și Italia au votat „pentru”, iar Germania a fost cel mai puternic oponent.

Mașinile care sunt aduse din China au deja taxe vamale de 10%, dar propunerea votată acum adaugă taxe între 7,8% și 35,5% pentru mașinile electrice fabricate în China. Taxele ar trebui să intre în vigoare pe 31 octombrie și să fie valabile cinci ani, dacă nu se schimbă ceva în urma negocierilor.

Cele cinci state care au votat contra sunt Germania, Ungaria, Slovacia, Slovenia și Malta. Oficialii germani au spus că această suprataxare nu este necesară, fiindcă există riscul declanșării unui război comercial, iar un astfel de conflict trebuie evitat. Ministrul german al finanțelor, Christian Linder, a spus vineri că trebuie găsită o soluție negociată cu Beijingul.

Taxele vamale suplimentare ar fi de 7,8% pentru Tesla, 17% pentru BYD, 18,8% pentru Geely și 35,5% pentru SAIC. Alte grupuri auto care au cooperat cu oficialii UE vor plăti taxe de 20,7%.

Oficialii chinezi au spus vineri că Uniunea Europeană ar trebui să amâne aplicarea acestor taxe.

Comisia a spus că va continua negocierile cu Beijingul, pentru a fi găsite soluții alternative care să fie conforme cu regulile Organizației Mondiale a Comerțului.

Oficialii UE spun că mașinile chinezești beneficiază de subvenții uriașe în țara de origine și fac concurență neloială, fiindcă fără acele subvenții nu ar putea vinde mașinile în UE la prețuri mici.

De ce spun europenii că este nevoie de aceste taxe

Comisia Europeană anunța în iunie rezultatele provizorii ale anchetei deschisă în 2023 pe tema mașinilor electrice importate din China, iar concluzia era că aceste companii beneficiază de subvenții care afectează producătorii de mașini electrice din UE.

Ancheta a ajuns la concluzia că aceste companii chineze care aduc tot mai multe mașini electrice în Europa au beneficiat în țara de origine de subvenții care le dau un avantaj competitiv ilegal în Europa, fiindcă au putut produce la costuri mult mai mici, imposibil de atins dacă nu ar fi existat subvențiile.

Aceste subvenții acordate în China reprezintă un pericol pentru companiile care produc mașini full-electrice în UE, spun cei de la Comisie.

Estimările oficiale sunt că mașinile din China ar putea ajunge să aibă în 2025 o cotă de 15% din piața mașinilor electrice noi în UE, iar prețurile acestor mașini sunt în medie cu 20% mai mici decât cele ale modelelor electrice fabricate în UE.

Think-tank-ul Kiel Institute a calculat că dacă ar crește cu 20% taxele vamale pentru mașinile electrice din China, importurile ar putea scădea cu un sfert. Asta ar însemna 125.000 de mașini, fiindcă în 2023 au fost aduse jumătate de milion de autoturisme.

SUA a mărit de la 25%, la 100% taxele vamale pentru mașinile chinezești.

Chinezii sunt furioși

China a criticat vehement în multe rânduri propunerile de taxare, catalogând demersul ca fiind unul „protecționist”. În replică au lansat anchete anti-dumping și vor avea de suferit o serie de produse care sunt exportate de europeni în China.

Reprezentanții companiei chineze Geely, care deține Volvo Cars, au spus, citați de Reuters, că impunerea acestor tarife va pune bariere în calea relațiilor economice și comerciale.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
INTERVIURILE HotNews.ro