Sari direct la conținut

Cum a ajuns șantierul naval Damen Mangalia în pragul falimentului / Guvernul a fost avertizat timp de un an, dar nu a făcut nimic

HotNews.ro
Santierul naval Damen Mangalia, Foto: Inquam Photos / Daniel Stoenciu
Santierul naval Damen Mangalia, Foto: Inquam Photos / Daniel Stoenciu

​Încă un colos industrial al României, șantierul naval Damen Mangalia, este pe cale să intre în faliment, deși olandezii de la Damen, aflați în litigiu cu statul, au anunțat în repetate rânduri încă de acum un an că se va ajunge aici. Ministrul Economiei, Radu Ștefan Oprea, spune acum că situația poate fi chiar benefică pentru companie. Peste 1.000 de angajați au fost anunțați că își vor întrerupe activitatea până la finalul anului.

HotNews.ro a scris încă din octombrie anul trecut despre situația de la șantierul naval, într-un articol intitulat Încă un colos industrial este pe cale să se prăbușească din neglijența statului / Șantierul naval Damen Mangalia nu mai are comenzi și va rămâne în scurt timp fără bani de salarii

Ministrul Economiei, Radu Ștefan Oprea, nu a dorit să comenteze în niciun fel situația de atunci a companiei, deși HotNews.ro a insistat în mai multe rânduri să obțină punctul de vedere al Guvernului.

Povestea unui faliment previzibil:

  • În 2018, investitorul de atunci, Daewoo, a decis să plece, iar pachetul majoritar de 51% din acțiuni a fost cumpărat de olandezii de la Damen.
  • Firma olandeză a negociat stingerea datoriilor societăţii de peste 750 milioane de euro şi a donat partenerului român, Şantierul Naval 2 Mai, un pachet de 2% din acţiuni în schimbul obţinerii conducerii administrative şi executive. Așa a ajuns statul acționar majoritar.
  • Pentru că era prima situație de acest gen, în legislația privind guvernanța corporativă în companiile de stat a fost introdusă o excepție potrivit căreia investitorul privat putea să dețină controlul operațional al companiei, dacă asigura capital, know-how, tehnologie, comenzi şi contracte.
  • Anul trecut, legislația privind guvernanța corporativă a fost modificată din nou, prin Legea 187/2023, aceasta fiind unul dintre jaloanele impuse de PNRR.
  • Noua lege, inițiată de Guvern, nu a mai preluat și excepția unde se încadra Șantierul Damen Mangalia, întrucât Comisia Europeană nu a mai acceptat vreo excepție. În timpul dezbaterii din Parlament, Ministerul Economiei a venit cu un amendament prin care avertiza că o plecare a Damen va duce la executarea statului român și la probleme sociale în județul Constanța. Amendamentul nu a fost votat însă de către Parlament.
  • Investitorul olandez a considerat că acest lucru încalcă memorandumul încheiat cu statul român în 2018 și a anunțat oficial, în august 2023, că se va retrage de tot din afacerea de la Mangalia, urmând să rămână, în România, doar la șantierul naval de la Galați.

În aprilie, Grupul olandez Damen a dat România în judecată la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Viena, cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018, prin care statul român a devenit acţionar majoritar (51%) al companiei Damen Shipyards Mangalia SA, ce operează şantierul naval omonim de la malul Mării Negre, iar Damen a rămas cu 49% din capital şi a preluat controlul managementului operaţional al societăţii, potrivit Profit.ro.

Ministrul Economiei: „Nu este un lucru rău. Insolvența poate crea oportunități”

Acum, la finalul lunii mai, compania Damen Holding B.V a inițiat în instanţă un proces care are ca obiect deschiderea procedurii falimentului companiei Damen Shipyards Mangalia SA, care operează şantierul naval de la Mangalia şi care are datorii către firma olandeză, relatează News.ro.

Procesul prin care Damen Holding B.V, în calitate de creditor, cere falimentul Damen Shipyards Mangalia SA a fost înregistrat marţi, 28 mai, la Tribunalul Constanţa, iar un prim termen în cadrul acestui dosar a fost stabilit pentru 14 iunie, potrivit portalului instanței.

„Informaţia nu este chiar aşa. Damen Holding a cerut insolvenţa şi aşa se cere procedură de faliment, dar de fapt reprezintă insolvenţa Damen Shipyards Mangalia, unde au directoratul şi conducerea cu atribute sporite”, a spus ministrul Economiei, citat de News.ro.

  • „Însă în discuţia pe care am avut-o cu directoratul şi cu sindicatele le-am explicat că, din punctul meu de vedere, nici procedura insolvenţei nu este un lucru rău, pentru că poate crea oportunităţi. Avem exemplu Hidroelectrica, avem exemplul Romaero, unde lucrurile funcţionează.
  • Până la urmă, Hidroelectrica de la insolvenţă a ajuns să fie cel mai mare IPO în Europa, cea mai bună listare la bursă. Deci se poate trece şi printr-o astfel de etapă pe care noi ne-o dorim şi până atunci, dacă se va pronunţa instanţa, că nu ştim acest lucru, Directoratul, care nu avea în contract şi în mandat faptul de a găsi şi a licita pentru noi lucrări face acest lucru de mai multă vreme, urmare a discuţiilor pe care le-am avut.
  • Suntem în negocieri pentru contracte pe termen scurt, pentru contracte pe termen lung”, a afirmat ministrul.

Însă Radu Ștefan Oprea știa încă de anul trecut că există riscul să se ajungă aici.

Într-un amendament depus în Parlament când s-a discutat Legea 187/2003, legea care nu a mai preluat excepția Damen (statul este acționar majoritar, iar investitorul privat minoritar deține conducerea operațională), reprezentanții Ministerului au atras atenția că există riscul ca statul să fie dat în judecată la instituțiile internaționale de arbitraj și să plătească penalități pentru încălcarea înțelegerii cu investitorul privat și, în plus, există riscul unor probleme sociale la nivelul județului Constanța:

  • „Având în vedere faptul ca Damen Shipyards Group a furnizat societăţii mixte know-how-ul necesar executării unor nave performante, asigurând piaţă de desfacere, susţinem ca situația de exceptare să fie menţinută în continuare, o modificare a condiţiilor legale afectând principiul fundamental care a stat la baza tranzacţiei din anul 2018 dintre Statul Roman, prin Şantierul Naval 2 Mai SA şi Damen Shipyards Group Olanda si a Memorandumului aprobat în şedinţa de Guvern din 21.06.2018 cu tema „Finalizarea negocierilor purtate între Societatea Şantierul Naval 2 Mai S.A. Mangalia şi Damen Shipyards Group cu privire la contractul de societate mixtă” şi ar putea conduce la retragerea partenerului străin, riscul de executare a partenerului român, precum şi probleme sociale la nivelul judeţului Constanta”, spune amendamentul Ministerului Economiei, care a fost respins în Parlament.

Însă purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, a declarat joi, răspunzând la întrebările jurnaliștilor, că abia acum s-a început procesul de documentare a situației:

  • „Am început procesul de documentare cu ajutorul Ministerului Economiei, care reprezintă patronatul acelui şantier de care aţi menţionat, o documentare care este încă în curs, înainte de a vă da un răspuns cât mai avizat. Dar – şi acum urmează partea pe care pot să vă o furnizez – am vorbit cu ministrul Economiei şi chiar m-a autorizat, să spun aşa, să dau un mesaj încurajator celor de acolo. Salariile pe luna iunie sunt bugetate, iar perspectiva şomajului tehnic este şi ea, de asemenea, finanţată, să spunem, pe o perioadă de cel puţin patru luni din momentul în care ea urmează să fie declanşată”, a declarat Mihai Constantin, citat de Europa Liberă România.

Angajații sunt în stare de șoc. Au fost anunțați că activitatea se întrerupe până la 31 decembrie

Dincolo de bâlbele autorităților, care nu au făcut nimic timp de un an și care abia acum încep „procesul de documentare”, angajații șantierului spun că știrea privind cererea de faliment a reprezentat un șoc pentru ei.

„Vorbim despre ceva concret, despre ceva care se întâmplă! Și noi am fost puși în fața faptului împlinit, am aflat de pe portalul instanțelor de judecată că la Tribunalul Constanța a fost depusă cererea Damen Holding de deschidere a procedurii de faliment”, a declarat liderul sindical Laurențiu Gobeajă, pentru Ziua de Constanța.

  • „Această știre reprezintă un șoc! După alte și alte șocuri.
  • În aceeași perioadă am primit și notificarea scrisă privind decizia angajatorului de a întrerupe temporar activitatea pentru o perioadă destul de lungă, începând cu 3 iunie până pe 31 decembrie 2024, pentru un număr semnificativ de salariați, aproximativ 70% din numărul total de salariați.
  • Până la 1.038 de salariați vor întrerupe temporar activitatea pentru o perioadă foarte lungă. Acesta este un alt șoc! Este un motiv de îngrijorare pentru salariați“, a afirmat Laurențiu Gobeajă.

„Le transmit salariaților să aibă curaj și încredere că putem depăși această perioadă dificilă”, a adăugat el.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro