Cum ar putea arata Bucurestiul: Parc de 5 hectare in spatele Garii Obor
Zona Baicului este o mare de blocuri muncitoresti in care apar ca niste insule scheletele fostelor fabrici. La parterul blocurilor sunt cateva magazine de cartier, intre blocuri un parculet si o scoala. Pe strazi si in spatiile libere dintre blocuri sunt parcate masini. Investitorii care au dezvoltat ansambluri rezidentiale noi, in loc sa ridice nivelul zonei prin spatii publice, s-au gandit doar cum sa-si indese mai bine terenul cu blocuri. Asa se face ca nu exista niciun loc unde oamenii sa iasa sa se plimbe, sa vada un film sau sa faca cumparaturi.
Cinci arhitecti, studenti la masterul Dezvoltare Urbana Integrata, de la Universitatea Ion Mincu, au propus transformarea completa a zonei prin regandirea sistemului de spatii publice din zona. Zona de interes a proiectului este un centru de cartier cu rol cultural si de coeziune sociala, dezvoltat sub forma unei gradini publice de circa 5 ha, o zona de agrement si dotari sportive de circa 5 ha si zone comerciale, parcari si birouri in constructii noi, dar si in hale reconditionate.
Perspectiva actuala din Soseaua Electronicii
Foto: Arhiva personala
Cum ar putea arata Soseaua Electronicii dupa construirea parcului
Foto: Arhiva personala
Perspectiva actuala de pe strada Podul Vadului
Foto: Arhiva personala
Cum ar putea arata strada Vadului
Foto: Arhiva personala
„Este vorba de zona din spatele garii Obor, unde inainte de 1990 functionau foarte multe industrii, astazi abandonate. Calitatea locuirii este foarte slaba, fara dotari publice si spatii verzi amenajate. Ansamblurile noi de locuinte sunt orientate catre solutii de specula imobiliara. De asemenea, zona prezinta o infractionalitate foarte ridicata. Am propus refunctionalizarea halelor si integrarea lor intr-o gradina publica pe care am denumit-o Gradina cu Balci pentru a crea un spatiu public unde se desfasoara spectacole, targuri si alte evenimente cu caracter socio-cultural. Un loc unde oamenii sa poata interactiona si sa poata petrece timpul liber. Gradina cuprinde o livada si o zona de activitati. Reabilitarea cailor ferate nefolosite prin plantarea masiva a partii dinspre gara face parte de asemenea din proiect. In plus, am mai propus cateva solutii simple care ar schimba radical, pe termen scurt, imaginea zonei: ingustarea trotuarelor de langa zidurile siturilor industriale si largirea lui pe partea cu case, transformarea incintelor in suport pentru forme de arta urbana – gen grafitti, pe marginea drumului zone de parcare alternate cu plantarea de arbori, eventual pavarea strazilor”, spune Elena Stoian, unul dintre cei cinci elaboratori ai studiului.
Proiectul a fost prezentat la Anuala de Arhitectura Bucuresti 2010 in cadrul sectiunii Studii si proiecte nerealizate, concursuri. Autorii sunt: Daniela Calciu, Andrei Gutu, Mirela Nitu, Veronica Tudor si Elena Stoian.