Sari direct la conținut

De ce se dau romanii in vant dupa "gipane"?

HotNews.ro

Intr-o tara unde traficul devine tot mai greu de suportat, iata ca nu explodeaza segmentul supermini si nici clasa B. In Romania, SUV-urile sunt campioanele cresterii si nu par sa dea inapoi. Fie ca vorbim de off-road-ere, SUV-uri sau crossover, vehiculelor 4X4 le merge tare bine, iar „gipanele”, asa cum sunt ele alintate, umplu strazile chinuite ale marilor orase.

Care este secretul povestii de dragoste dintre romani si gipane? La ce se gandesc oamenii cand le cumpara? Iata o mica insiruire de motive, mofturi si lucruri pragmatice.

1. Sa impresioneze, sa epateze. Exista multi soferi (si nu doar in Romania) care cred ca un 4×4 te scoate din multime, iti lipeste o eticheta de om puternic, te face extrem de actractiv. Cel care-si cumpara un SUV stie ca ia „mai multa masina”, iar dimensiunile peste medie si garda la sol mai mare fac sa-ti para ca pe masina e din start lipita o eticheta pe care scrie „Da-te din fata mea, fa-mi loc”.

Exista cazuri cand in trafic poti vedea soferi de SUV care scot capul pe geam si admonesteaza soferi de masini de clasa mica: „Fa-mi loc, ba, ca daca nu ma urc pe tine!” Tocmai asta e ideea, soferul de gipan vrea sa stea deasupra, sa se uite de sus la toti, sa aiba un avantaj care sa-i faca placere de fiecare data cand defileaza prin trafic.

2. Senzatia de siguranta. Par impenetrabile, inalte, bine facute, au aspect de fortarete care pot proteja ocupantii. La ciocniri la viteza mica, afirmatia e adevarata, SUV-ul scapa bine, celalalt vehicul iese serios sifonat. Insa ar fi gresit ca credem ca SUV-ul e o masina impenetrabila.

Studiile despre siguranta SUV-urilor sunt contradictorii: unele spun ca pasagerii au sanse mai mari sa scape teferi din accidente, iar alte studii spun ca SUV-urile se rastoarna usor si, drept consecinta, pasagerii sunt dezavantajati de astfel de masini.

3. Capabilitatile off-road. Adevaratele masini de teren sunt gandite sa atace pante serioase, pe ploaie noroi sau zapada. La partide de vanatoare, la iesiri prin paduri sau pe drumuri forestiere dificile, aceste masini au din constructie un avantaj enorm fata de alte modele.

Insa extrem de putine modele de pe strazile noastre sunt off-road-ere si, chiar daca statistici nu exista, dintre vehiculele cu capabilitati serioase 4X4 sub 20% ajung sa simta drumuri de munte sub roti. Pe de alta parte, in oras SUV-ul e util pentru ca trece mai usor peste gropi si poti urca borduri inalte.

4. Spatiul generos din interior. Un SUV e, in general, o masina spatioasa; pentru tot mai multi oameni cu bani a devenit masina de familie. Totusi, SUV-ul consuma destul de mult combustibil pentru o masina de familie si in plus, suficiente break-uri sau berline cu lungimi asemanatoare ofera loc mai mult in interior sau portbagaj.

5. Au motoare puternice. Sunt mai grele si, in consecinta, au nevoie de motoare peste medie ca sa obtina performante. Fanii motoarelor puternice au de unde alege, fie ca vor un V8, fie diesel-uri de peste 150 CP.

6. Design atractiv. Masinile de teren nu mai sunt simple bucati colturoase din metal. Au aparut SUV-uri cu aspect de coupe, formele curbate sunt in trend, patrund si crossover-ele, despre care producatorii spun ca imbina capacitatile de SUV cu confortul unei berline. Pentru cei care urasc SUV-urile schimbarile in design nu conteaza, insa ele se petrec, iar masina de teren poate avea un look placut care sa-i transforme in cumparatori si pe cei care nu vor SUV ca sa se dea smecheri sau sa bage in sperieti soferii unor masini mai mici.

7. Oferta a crescut enorm. De la mai putin de zece modele acum peste un deceniu, segmentul SUV s-a diversificat enorm in showroom-urile din tara, iar numarul de modele a ajuns la circa 30. Asiaticii sunt lideri ai pietei, insa europenii vin in forta: nemtii sunt tot mai mult in centrul atentiei, iar anul acesta francezii intra in forta. SUV-urile americane nu prea merg, iar chinezii au intrat si ei, insa extrem de timid.

Crescand oferta a scazut si pretul, iar azi e posibil sa-ti iei SUV la mai putin de 20.000 de euro, iar intrarea Dacia pe piata ar putea duce pretul minim al unui SUV in jurul a 12-13.000 de euro.

8. Nu mai consuma ca pe vremuri. O consecinta a diversificarii ofertelor de SUV-uri a fost si aparitia unor modele care consuma putin, putem vorbi chiar de sub opt litri/100 km mixt, ceea ce chiar nu mai este prohibitiv si nici nu mai da asa dureri de cap cu costurile de operare. Evident ca SUV-urile de varf de gama se duc la peste 15 litri/100 km in oras, dar cei care au bani sa dea zeci bune de mii de euro pentru ele nu au grija benzinei.

Oamenii din industrie sunt convinsi ca SUV-urile vor creste in continuare si anul acesta, iar 2009 nu se anunta nici el slab. Ramane de vazut daca traficul din ce in ce mai greu, in care nu poti decat sa stai, va reusi sa vindece romanul de sindromul SUV si sa-l orienteze spre masini de oras ori scutere.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro