De ce vrea Brașovul să introducă trenuri metropolitane de scurtă distanță și unde pot ajunge acestea
Brașovul a devenit tot mai aglomerat, se extind cartiere precum Tractorul sau Stupini și problemele cu parcarea sunt tot mai acute. În acest context Primăria analizează introducerea unor ”trenuri metropolitane” care să lege orașul de localitățile din jur, avantajul fiind că o bună parte dintre linii există deja și investițiile nu ar fi prea mari. Discuțiile sunt abia la început, dar se conturează câteva rute pentru acest ”S-Bahn” brașovean.
Timp de aproape șapte decenii între Brașov și Săcele a circulat un tren cu aburi. Iată aici parcursul din 1939, cu nouă stații și un traseu de 12 km făcut în 35 de minute
Când spunem tren ne gândim la călătorii de câteva ore și la întârzieri, însă trenul poate fi un mijloc de transport foarte util chiar și în oraș, pe distanțe foarte scurte, iar un exemplu din Polonia arată cât de bine poate fi pus sistemul la punct.
Bucureștiul se chinuie să construiască trenul către aeroport și centura feroviară, Clujul discută dacă are rost să-și facă metrou, iar Oradea a investit în tramvaie. Brașovul pune în dezbatere investiții feroviare.
Interiorul gării Brașov (foto – HotNews)
Brașovul este un oraș care s-a dezvoltat în ultimul deceniu, s-a extins centura, s-au creat sensuri unice, s-au făcut încercări de fluidizare a traficului. Orașul devine tot mai aglomerat însă, fiindcă s-au construit multe blocuri de locuințe în cartiere precum Tractorul și Răcădău, s-a deschis un mall uriaș în Tractorul și se va deschide unul și aproape de centru, la Hidromecanica.
Un capitol care a rămas în urmă este cel feroviar: Gara centrală arată rău, deși s-au mai făcut modernizări, nici cea din Bartolomeu nu arată bine, iar la Dârste nu se mai vând bilete de peste un deceniu. În plus, în această vară a fost rupt de inundații podul de pe linia M403 către Întorsură și nu sunt șanse să fie refăcut prea curând.
Zona gării Bartolomeu (Google Street View)
Totuși, feroviarul ar putea avea viitor la Brașov fiindcă zona beneficiază de o rețea de cale ferată existentă, cu stații precum Cristian, Râșnov, Ghimbav, Codlea, Predeal, Bod, Feldioara, Hărman sau Prejmer.
Ei bine, Primăria Brașov intenționează să dezvolte câteva rute de transport feroviar în zona metropolitana, facilitand astfel conexiunea între oras și localitățile din apropiere, în ideea de a facilita mobilitatea locuitorilor dar și pentru a reduce gradul ridicat de poluare.
În plus, trenurile ar putea fi folosite și de turiști spre mai multe destinații:
– Predeal (vara pentru drumeție, iarna la schi)
– Râșnov (oraș care s-a dezvoltat enorm în ultimii 10 ani – cetatea a fost renovată, a fost deschis ”parcul cu dinozauri”, se țin des evenimente)
– Feldioara (recent a fost redeschisă, după câțiva ani de renovări, cetatea săsească fortificată)
– Hărman și mai ales Prejmer (cu cetăți săsești frumoase)
În planul de îmbunătățire a calității aerului este prevăzută înființarea unor trenuri metropolitane pe mai multe rute, respectiv Triaj Hărman – Gara Brașov – Stupini; Triaj Hărman – Gara Brașov – Bartolomeu – Lustic, Triaj Hărman – Cartier Florilor – Dârste.
Depou în zona gării Brașov (Google Earth)
Unele dintre aceste curse, cum este cazul rutei Hărman – Gara Brașov – Stupini, ar urma sa deservească inclusiv noile zone rezidențiale ale orașului. (surse: Bună Ziua Brașov, Club Feroviar, BizBrașov).
Optimiștii pot spera în prelungirea căii ferate Brașov – Râșnov, până la Bran, dar și în construirea unei linii către Săcele, linie care să plece din M300 din zona Dârste. A fost enunțată de cei foarte optimiști și ideea unui tren către Poiana Brașov, subiect abordat și în trecut, însă fără a se trece la fapte.
Bifurcația feroviară lângă Bartolomeu (sursa – Google Earth)
Însă marele avantaj al planului trenurilor metropolitane este că o bună parte dintre linii există și trebuie făcute doar o serie de conexiuni.
Linii existente în zona Brașov și distanțele față de oraș
M200 Brașov – Bartolomeu (3 km) – Ghimbav (8 km) – Codlea (14 km)
M300 Brașov – Dârste (6km) – Timișu de Sus (11km) – Timișu de Jos (16 km) – Predeal (26 km)
M300 Brașov – Stupini ( 6 km) – Bod (12 km) – Feldioara (21 km).
M203 Brașov – Bartolomeu (3 km), Cristian (12 km), Râșnov ( 16 km)
M403 Brașov – Pav CFR Triaj (3 km) – Hărman ( 7 km) – Budila (18 km).
M400 Brașov – Hărman – Prejmer (16 km)
Rutele enumerate mai sus însumează peste 100 km, iar M203 și M403 sunt operate de compania privată Regio Călători.
Tren Regio Călători (sursa – HotNews)
În prezent pe unele dintre aceste rute circulă multe trenuri, însă pe altele, foarte puține. Cele mai multe, peste 20, sunt între Brașov și Predeal, însă există ”goluri”, de la 9.38 până la 13.10, așadar trei ore și jumătate, nefiind niciun tren între cele două localități.
Până la Ghimbav sunt șase trenuri pe zi, iar până la Stupini sunt cinci, puține pentru ca oamenii să se poată baza des pe ele. Spre Râșnov sunt nouă trenuri pe zi, iar spre Hărman, 11.
Pentru ca aceste trenuri să aibă succes vor trebui să circule la intervale dese, măcar de două ori pe oră. Marea problemă va fi legată de materialul rulant, criza de vagoane fiind dură la CFR și resimțindu-se într-o mai mică măsură la operatorii privați.
Gara Dârste
În plus, trenul are o imagine din ce în ce mai rea în România și va fi complicat ca brașovenii și turiștii să ajungă să fie convinși că trenul este o soluție în oraș. Marele avantaj este rapiditatea, fiindcă trenul poate face 7-10 minute dintr-o parte în alta a orașului, în timp ce la oră de vârf cu mașina drumul poate dura jumătate de oră și trebuie să găsești și loc de parcare.