Sari direct la conținut

Diferențe uriașe între consumul măsurat pe autobuzele STB și alimentările la pompă. Concluziile unui control intern în autobaze: neconcordanțe privind zeci de tone de motorină

HotNews.ro

Un control intern al STB a descoperit la autobaza Ferentari un supraconsum de motorină de aproape 9.000 l de motorină doar pentru luna octombrie 2021 și o diferență de 17.000 l între consumul măsurat de debitmetrele de la autobuzele Otokar și ce s-a alimentat la pompă, potrivit documentelor obținute de HotNews.ro.

În aceeași lună, și la autobaza Militari în urma controlului a fost descoperită o diferentă de aproape 17.000 l între alimentări şi consumul monitorizat în timp real de sistemul Thoreb, dar și un supraconsum de 3. 600 l de motorină.

Control intern al STB s-a desfășurat în perioada 25 ianuarie – 25 martie pentru luna octombrie 2021. Controlul a început imediat după greva STB din ianuarie, care a paralizat timp de cinci zile orașul.

Autobaza Ferentari, supraconsum de aproape 9.000 l în luna octombrie 2021

Controlul a vizat între altele autobuzele Mercedes Euro 3 și 4 și a descoperit un supraconsum de 4.510,84 litri la alimentarea autobuzului și un supraconsum de 4.269,23 litri la funcționarea instalației de încălzire aferentă autobuzelor. În total, 8.700 l.

La autobuzele Mercedes Euro 3 și Euro 4, asigurarea microclimatului pe timpul rece în salonul pentru pasageri şi compartimentul conducătorului auto se realizează prin intermediul instalației suplimentare de încălzire WEBASTO THERMO 300.

Autobuzele Mercedes Euro 4 au în dotare un rezervor separat de motorină, cu o capacitate de 50 de litri, din care se alimentează instalația de încălzire. La autobuzele Mercedes Euro 3, instalația de încălzire se alimentează din rezervorul autobuzului.

Astfel, la autobuzele Euro 4 se face alimentarea de două ori – o dată pentru funcționarea autobuzului și o dată pentru instalația de încălzire, iar supraconsumul a fost calculat separat.

  • „Conform dosarului de analiză a consumurilor de carburanţi întocmit pentru luna octombrie 2021, autobaza Ferentari a înregistrat o depăşire a consumului normat de motorina în cantitate de 4.510,84 litri ( 861,72 litri la 11 autobuze Mercedes Euro 3 și 3.649,12 litri la 31 autobuze Mercedes Euro 4 ).
  • Din situațiile anexate la dosarul de analiză rezultă că instalația Webasto a funcţionat un numar de 252 ore la 27 autobuze Mercedes Euro 3 si 455 ore la 42 autobuze Mercedes Euro 4.
  • Cantitatea de motorină înregistrată ca depasire a normelor de consum la autobuzele Mercedes Euro 3 si Euro 4 este de 4.269,23 litri (620,11 litri la un numar de 8 autobuze Mercedes Euro 3, după aplicarea normei de consum a instalației Webasto și 3.649,12 litri la un număr de 31 autobuze Mercedes Euro 4 )”, se arată în raportul Corpului de control obținut de HotNews.ro.

Comisia tehnică de la autobaza Ferentari a motivat supraconsumul prin aglomerația din trafic și defecte tehnice.

Controlul a mai descoperit că mai multe autobuze au fost alimentate, deși erau imobilizate, adică nu funcționau pentru că erau defecte.

  • „Pentru rezervorul autobuzului 4.741 s-au efectuat alimentări în perioada 25, 27 și 31 10.2021, în total cantitatea de 44,11 litri motorină, fără a se înregistra activitate (ore de funcționare) în fişierul electronic de citire index în perioada 07.10.2021-04.11.2021.
  • Astfel, nu se justifică respectiva alimentare cu motorină, întrucât din situația alimentărilor la WEBASTO în perioada 01.10.2021-31.10.2021 reiese faptul că alimentarea s-a efectuat în condiţiile în care rezervorul era plin.
  • Similar pentru rezervoarele autobuzelor 4861 cu o alimentare de 3,65 l în data de 25.10.2021, 4683 alimentat în data de 23.10.2021 cu 4,21 I, 6211 cu o alimentare de 19,37 1, 6260 cu o alimentare de 3,75 l în data de 28.10.2021 și 6297 alimentat în data de 14.10.2021 cu 1,11”, se arată în raport.

La majoritatea autobuzelor responsabilii din autobază au argumentat că acestea au fost reparate și au ieșit pe traseu, însă dintr-o eroare nu au fost scoase din lista de autobuze imobilizate.

Diferență de 17.700 l între alimentarea la pompă și consumul înregistrat de debitmetre

Controlul a mai descoperit o diferență de 17.700 l de motorină la autobuzele Otokar între alimentarea la pompă și cifrele înregistrate de debitmetre .

„La anexa „Situația consumului de carburant înregistrat la autobuzele marca Otokar pe luna octombrie 2021”, sunt înregistrate consumurile măsurate de debitmetre (motor și Eberspacher), coloana 9 „Total consum Thoreb”, în cantitate totală de 137.650,04 litri și alimentările din FMS (col. 10), în cantitate totală de 155.360,08 litri, diferenta dintre acestea fiind evidențiată în coloana 11 „Diferență alimentări FMS – consum Thoreb”. Diferența consumului înregistrat prin debitmetre față de alimentări este de 17.710,04 litri”, se arată în raport.

Autobaza Militari, supraconsum de peste 3.600 l

În luna octombrie 2021, la nivelul Autobazei Militari s-a descoperit un supraconsum de 3.606 litri motorină, 2.055 litri provin de la un număr de 22 de autobuze Mercedes Citaro Euro 3 si 1551 litri de la un număr de 17 autobuze Mercedes Citaro Euro 4.

Comisia tehnică a Autobazei Militari a justificat depășirea prin utilizarea instalatiei Webasto la Mercedes Euro 3, condițiile de trafic și defectele tehnice apărute pe parcursul lunii.

„In condiţiile în care în luna octombrie 2021 au fost înregistrate depăşiri ale normelor de consum prin utilizarea instalației suplimentare Webaso, nu s-a efectuat o analiză a consumului de motorină pe fiecare autobuz marca Mercedes Euro 4 în parte”, se arată în raport.

Și aici, la autobuzele Otokar a fost găsită o diferență de circa 17.000 l de motorină între alimentările la pomppă și consumul înregistrat de debitmetre. După analizarea situației, au ieșit în minus doar 10.000 l de motorină.

„Comisia tehnică a autobazei a stabilit prin situatia consumului de carburant înregistrat la autobuzele marca Otokar pe luna octombrie 2021 o diferentă între alimentări şi total consum Thoreb de 16.686,11 litri. Având în vedere că din cei 16.686,11 litri, cantitatea de 6.498,43 litri a fost preluată eronat, prin necitire date din aplicația Thoreb, depăşirea de motorină rămasă a fost de 10.187,68 litri”, se arată în raport.

Analiza consumului de carburant la autobuzele Otokar este distinctă față de cea a autobuzelor Mercedes, se arată în raport.

„Pentru autobuzele noi, echipate cu debitmetru, consumul normat de combustibil (Cn) pe fiecare autovehicul este cel măsurat de debitmetru”. Orele de funcţionare a instalației de încălzire suplimentară Eberspacher de pe autobuzele Otokar precum şi consumul de carburant aferent acestora, se monitorizează din raportul de consum furnizat de sistemul de monitorizare în timp real Thoreb”, se arată în raport.

Documentul concluzionează că rapoartele zilnice de consum de motorină sunt întocmite formal.

  • „Rapoartele zilnice de consum motorină întocmite de către responsabilul carburanti – lubrifianţi de la nivelul autobazei Militari, ataşate la dosarul lunar de analiză, au un caracter formal.
  • Acestea sunt completate fară excepție doar cu „număr inventar autobuze care nu au alimentat la retragere în autobază”, „autobuze cu depăşire de normă consum carburant mai mare de 10 litri” și cantitatea totală de motorină alimentată în 24 de ore, la nivel de autobază.
  • Astfel, Rapoartele zilnice nu furnizează informații în baza cărora să poată fi efectuate analize cu scopul încadrării consumurilor de motorină/autobuz în normele de consum în vigoare.

Astfel, depășirea peste norma de carburant a fost stabilită de către personalul tehnic ca fiind cea din situatia de parcursuri si consumuri, diminuată cu cantitatea aproximată a fi consumată datorită condițiilor din trafic şi prin utilizarea instalației de încălzire Webasto. La nivelul autobazei nu au fost efectuate analize decadale ale consumului de carburant pentru autobuzele Otokar”, se mai arată în raport.

Buletin de București a dezvăluit recent că la Autobaza Titan un control intern al STB a descoperit o diferență de aproape 17 tone de combustibil, doar pentru luna octombrie 2021, între consumul real al autovehiculelor și cantitatea de combustibil alimentată.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro