Digitalizarea accelerează: De ce este vitală securizarea accesului și identității digitale în acest proces
Companiile au accelerat digitalizarea cu o viteză surprinzătoare în ultimul an, devansând cu doi sau trei ani planurile pe care le aveau pentru următorii cinci ani, după cum spun peste 40% dintre executivii intervievați în sondajul Digital Trust Insights, realizat de PwC. Fie că vorbim de procese de business sau munca de acasă, companiile își bazează din ce în ce mai mult activitatea pe tehnologii, cu 35% dintre respondenți afirmând că accelerează automatizarea pentru a reduce costurile, 31% că modernizează cu noi capabilități, iar 29% că țintesc rapiditatea și eficiența proceselor.
Dependența tot mai mare de serviciile digitale expune companiile la amenințări cibernetice din ce în ce mai numeroase și mai complexe, iar securizarea identității digitale (Identity & Access Management – IAM) nu a fost niciodată mai critică. De altfel, creșterea semnificativă a incidentelor de securitate cibernetică din 2020, inclusiv atacuri de tip ”ransomware”, a propulsat amenințările cibernetice pe locul doi în topul preocupărilor directorilor executivi din întreaga lume, fiind menționate de 47% dintre directorii executivi, comparativ cu 33% în 2020, după cum arată cel mai recent raport PwC CEO Survey.
În România, atacurile cibernetice se regăsesc pe locul cinci în topul preocupărilor directorilor generali, foarte multe companii având încă probleme pe acest palier, inclusiv cu managementul accesului pentru angajați sau a conturilor privilegiate.
Ce înseamnă ”identitatea digitală”?
„Identitatea digitală” reprezintă informațiile critice despre angajați sau clienți, date și dispozitive, deci fundamentele pe care se construiește strategia digitală și de securitate cibernetică a unei companii.
Identitatea digitală poate fi împărțită în patru domenii diferite:
1. identitatea forței de muncă, deci gestionarea accesului,
2. contul/accesul privilegiat, pentru utilizatori precum administratorii de baze de date,
3. identitatea clienților, de la clienți B2B la scenarii de consum sau chiar guverne și modul în care interacționează cu cetățenii lor și
4. Identitatea lucrurilor (IoT – Internet of Things, AI și RPA).
Creșterea complexității digitale și a rolurilor în continuă schimbare ale angajaților în cadrul unei organizații a crescut importanța identificării și permiterii accesului utilizatorilor. Dincolo de încrederea și securitatea digitală, acesta îmbunătățește interacțiunile digitale cu angajații, clienții, contractorii, partenerii de afaceri și lanțul de aprovizionare.
Gestionarea identității și a accesului nu se referă însă doar la tehnologie, ci implică, de asemenea, oamenii organizației, procesele și guvernanța serviciului.
Deși înțeleg importanța soluțiilor IAM, potrivit Digital Trust Insights, doar 29% dintre companii le-au implementat. În același timp, 29% dintre respondenți spun că au început acest proces, iar 36% au înțeles beneficiile sau vor să le introducă în viitor.
Beneficiile automatizării serviciilor de gestionare a identității și accesului
Amenințările cibernetice sunt complexe și implică mai mulți vectori de atac. Astfel, conturile privilegiate stau la baza a peste 80% din atacurile cibernetice, ceea ce înseamnă că protejarea lor este esențială, iar aceasta se poate realiza folosind sisteme de tip PAM – Privileged Access Management.
Un articol semnat de Mircea Bozga, Partener Risk Assurance, PwC România și Alin Dăgădiță, Liderul echipei de Digital Identity, PwC România
Citiți mai multe pe Blogul PwC România