Sari direct la conținut

e-TVA: o parte din munca ANAF va fi externalizată forțat către contabili / Antreprenorii vor fi loviți direct

HotNews.ro
e-TVA: o parte din munca ANAF va fi externalizată forțat către contabili / Antreprenorii vor fi loviți direct
Nirut butrngam | Dreamstime.com

Miercuri dimineață, sindicate, patronate și experți în fiscalitate se duceau la Ministerul de Finanțe să discute pe marginea unor proiecte la Comisia de dialog social. Cel mai important cunoscut la ora aceea era cel privind modificările la e-Factura. Când au ajuns acolo, reprezentanții Ministerului de Finanțe le-au spus (citez din memorie): „Vedeți că am mai adăugat un punct pe ordinea de zi”.

Deschid cu toții proiectul și văd șocați procedura pentru implementarea e-TVA. În timp ce se discutau celelalte proiecte, încercau să citească rapid ce face noua procedură.

Ministerele, în general, organizează Comisia de dialog social doar ca să bifeze faptul că s-a făcut dezbatere publică: așa este procedura.

HotNews.ro a scris despre e-TVA tot miercuri dimineața. Un astfel de proiect ar fi trebuit să aibă parte de o dezbatere amplă. Se schimbă multe lucruri. Acum, acest proiect se află pe ordinea de zi a ședinței de Guvern.

e-TVA e un decont precompletat de TVA.

Problema este că partea de verificare a informațiilor (adică de ce nu se corelează cum trebuie, ori sunt diferențe legate de sume) nu o va mai face ANAF, ci contabilii vor trebui să-și dea seama de ce datele de la Fisc nu au logică. Asta pentru că Fiscul primește extrem de multe informații.

Cu alte cuvinte, munca de verificare va fi externalizată forțat către contabili. Ei nu vor asta. E multă muncă în plus, termene scurte. Nu au timp fizic se se ocupe de notificările pe care le va trimite Fiscul legate de problemele indentificate la decontul de TVA.

Mai multe detalii găsiți în: e-TVA de la 1 august 2024, dar în loc de simplificare, situația se complică în practică / Ce arată procedura Ministerului Finanțelor – DOCUMENT

Singurele soluții:
• muncă peste program;
• majorarea tarifelor;
• renunțarea la unii clienți (în condițiile în care în piață există în acest moment un deficit de contabili).

Pentru ca acei contabili să facă față noii responsabilități, antreprenorii vor trebui să se grăbească cu actele. Unii i-au anunțat deja, iar răspunsul, conform acelor contabili, nu a fost unul plăcut, adică au înjurat guvernarea.

Un expert contabil mi-a zis: „Este subminarea economiei. Eu nu am cum să fac față acestei noi responsabilități. E treaba ANAF să verifice. Îngreunează munca tuturor, și a mea și a antreprenorilor cu care lucrez. Pare ceva ireal. Nu e normal”.

În ultimul an am participat la diverse întâlniri în care s-a deschis discuția privind e-TVA, la care au venit diverși oficiali din Ministerul de Finanțe. Toți prezentau e-TVA ca pe o simplificare, ceea ce chiar așa era în varianta inițială, cea teoretică. Problema este că bazele de date nu se prea corelează și ANAF nu știe de ce unele date nu se potrivesc. Cum Ministerul Finanțelor vrea totuși să meargă înainte cu acest proiect, a zis să paseze munca de verificare la contabili, să încerce să-și dea ei seama de ce datele ANAF nu se înțeleg între ele.

Adică vor contrarul a ceea ce s-a dorit inițial. O idee bună, de simplificare, se transformă într-un chin pentru mediul de afaceri.

Cu toate măsurile introduse recent (e-Factura, e-TVA, e-Transport, e-Case de marcat, SAF-T etc.) se încearcă reducerea evaziunii. În practică, nu se observă nimic. Chiar joi pe rețelele de socializare spuneau oamenii că s-a bătut un singur bon fiscal la un anumit eveniment, deși au fost zeci de persoane acolo, iar asta pentru că acea persoană a cerut așa ceva. Altul afirma că a cumpărat diverse bunuri și nu a primit nimic, nicio factură, dar acceptă pentru că e singurul loc de unde le putea achiziționa.

Așadar, evazioniștii tot vor face evaziune. Cine nu dădea bon fiscal, va face același lucru în continuare. La fel și cu facturile. Nu se rezvolvă nimic. Acolo unde apar probleme în facturi, cel mai probabil acel contribuabil este corect. El declară dar ceva e în neregulă, ori la ANAF ori la raportarea sa (poate a făcut o greșeală). Să nu uităm că bazele de date folosite de ANAF (adică cele ale Ministerului de Finanțe) încă nu sunt destul de bine dezvoltate și apar erori. Nu se corelează datele în unele cazuri. Pe grupurile de experți frecvent se vorbește despre controale care nu-și au rostul, în care nu se descoperă, în final, nimic.

Revenind la ceea ce am scris la începutul acestui material, adică faptul că dezbaterea publică este de formă, pentru aparențe, avem și cazul deciziei Consiliului Economic și Social de joi: aviz negativ pentru proiectul privind e-TVA. Acel aviz este doar pur consultativ. Nu contează ce fel este. Dacă l-a primit, Guvernul poate să adopte proiectul. Astăzi, vineri – 21 iunie, este pe ordinea de zi a ședinței Executivului.

Vezi și: e-TVA va crește tarifele de contabilitate, iar antreprenorii vor trebui să aducă actele mai repede / Termenul declaratiilor 390 și 394 se va devansa

Sursă foto: Dreamstime.com

INTERVIURILE HotNews.ro