Europenii se ”distanțează” de magazinele fizice atunci când caută cadouri. Șase din zece spun că vor cumpăra online de Black Friday și de Crăciun – sondaj
Pe măsură ce se derulează Black Friday în Europa, consumatorii spun că nu lasă ca acest an turbulent să le strice Crăciunul. Cumpărătorii continuă să se adapteze la schimbările provocate de pandemia COVID-19, dar devin și mai atenți cu cheltuielile lor. O cercetare Kaspersky a arătat că jumătate (52%) dintre europeni intenționau să facă mai multe cumpărături de Crăciun cu ocazia reducerilor de sezon, printre care și cele de Black Friday. Mai mult, o treime dintre ei (34%) plănuiesc să le lase pe ultima sută de metri, în speranța de a obține reduceri mai mari.
Dacă la noi Black Friday este organizat la mijloc de noiembrie, în SUA și în țările europene este organizat pe 27 noiembrie sau între 27 și 29 noiembrie.
În încercarea de a se bucura de Crăciun, dar respectând, în același timp, măsurile de distanțare socială cauzate de COVID-19, europenii se îndepărtează de magazinele fizice atunci când caută cadouri. De fapt, trei din cinci (60%) spun că intenționează să facă majoritatea cumpărăturilor de Crăciun online. O cincime (20%) spun chiar că își vor face toate achizițiile de sărbători online anul acesta, în ciuda faptului că nu procedau astfel de obicei.
Având în vedere că vânzările online vor crește, concluziile Kaspersky arată, de asemenea, că majoritatea utilizatorilor nu își vor reduce, probabil, cheltuielile de Crăciun – în ciuda recesiunii economice de pe continent. Doar un sfert (26%) dintre utilizatori intenționează să-și reducă bugetul de cumpărături de Crăciun anul acesta, cu cel puțin o treime sau mai mult, din cauza restricțiilor financiare cauzate de COVID-19.
Cifra crește, însă, la 30% în rândul tinerilor între 25 și 34 de ani, grupa de vârstă afectată cel mai mult de concedierile cauzate de pandemie.
Cu toate acestea, odată cu creșterea numărului de utilizatori care vânează chilipiruri online, crește și riscul asumat pentru a face economii consistente. Doar 16% dintre respondenți nu sunt dispuși să își dea datele personale în schimbul unor reduceri online, în ciuda potențialului de a cădea victimă unor site-uri frauduloase și unor escrocherii.
„Perioada sărbătorilor este întotdeauna importantă iar anul acesta mai mult ca oricând, întrucât oamenii încearcă să remedieze o parte din haosul pe care l-a provocat pandemia pe parcursul anului 2020”, spune David Emm, Principal Security Researcher la Kaspersky. „Este logic că oamenii caută să facă majoritatea cumpărăturilor online, în încercarea de a rămâne în siguranță, precum și de a profita de oferte avantajoase. Dar trebuie să luăm în considerare și faptul că oriunde merg mulțimile, infractorii îi urmează. Așa cum hoții de buzunare vin în zone aglomerate, sperând să aibă noroc, infractorii cibernetici vor analiza tendințele de cumpărături și vor încerca să exploateze dorința oamenilor de a economisi niște bani. Așadar, sfatul meu ar fi ca oamenii să facă o cercetare proprie, să urmeze câteva măsuri de bun simț atunci când fac cumpărături și să nu se lase duși de val, în încercarea de a repara 2020 cu niște sărbători fericite. Un lucru care trebuie avut în vedere întotdeauna este că, dacă ceva pare prea bun pentru a fi adevărat, probabil că așa și este.”
Kaspersky avertizează vânătorii de chilipiruri să rămână prudenți cu privire la potențialele înșelătorii de Black Friday și cu ocazia reducerilor de sărbători. Dacă o ofertă pare prea bună pentru a fi adevărată, probabil că așa este.