Sari direct la conținut

Eveniment rar: o știre pozitivă în domeniul feroviar românesc – Trenurile încep să circule după șase ani pe 39 km de cale ferată din Bucovina

HotNews.ro
Sageata Albastra in gara la Radauti, Foto: Valentin Florin Stoica
Sageata Albastra in gara la Radauti, Foto: Valentin Florin Stoica

Când este vorba de trenuri românești se țin lanț știrile negative, fie că se ”rup” poduri sau că aglomerația este îngrozitoare în puținele vagoane. În acest context este foarte rar cazul în care trenurile revin pe linii unde au circulat în trecut, iar marți acest lucru se întâmplă între Dornești și Putna, în Bucovina, după șase ani de pauza. Revenirea trenurilor pe cei 39 km ai liniei 515 este o dovadă că atunci când se vrea, chiar se poate. Au fost renovate gările de pe traseu, în special Rădăuți și au fost adăugate patru stații noi.

Trenul nu a mai ajuns la Putna din 2012, când sectorul Dorneşti-Putna a fost închis circulaţiei publice, pentru că CFR a ajuns la concluzia că linia nu este rentabilă.

S-a discutat mult despre reluarea circulației între Putna și Dornești în ultimii ani, iar în martie 2016 a avut loc la Putna o întâlnire între directorii de la CFR și starețul mănăstirii care susținea putermic reluarea circulației trenurilor. Linia are potențial turistic, dar ar fi foarte utilă și pentru localnici.

Subiectul a fost dezbătut pe o pagină dedicată de Facebook dedicată acestei linii, pagină pe care pasionații au postat despre fiecare acțiune de modernizare a liniei, de la înlăturarea buruienilor și montarea noilor traverse, până la zugrăvirea gării Rădăuți și sosirea primelor Săgeți Albastre.

Lucrări la Vicovul de Sus (foto Valentin Mandici)

Trenul inaugural va pleca pe 14 august din gara Suceava Burdujeni la 11.20 și cursele încep pe 15 august, pe pagina de Facebook fiind postat și primul mers al trenurilor. Vor fi curse și între Iași și Putna, relatează Monitorul de Suceava.

Principala ţintă a CFR Călători sunt elevii şi studenţii, primii din Putna şi celelalte localităţi spre Rădăuţi, iar ultimii spre Iaşi şi Suceava.

Între Dornești și Putna sunt 39 km, iar trenurile făceau cam o oră și zece minute în 1989. Acum, distanța va fi parcursă în 85-90 de minute, fiind patru stații în plus. În total vor fi 12 opriri pe 39 de km, iar viteza maximă va fi de 60 km/h între Dornești și Rădăuți și de 40 km/h pe restul de 32 km. Cea mai mare distanță dintre două stații este de 6,4 km, iar cea mai mică, de 1,1 km.

Un exemplu despre parcursul unui tren pe 15 august (sursa – pagina de Facebook Calea Ferată Dornești – Putna)

Linia 515 mai avea un tronson de 25 km între Gura Putnei și Nisipitu, însă pe acesta nu s-a mai circulat după inundațiile din 2008, iar linia a fost demontată în 2016.

Prima cursă de test, cea de pe 11 august, nu a fost una fără incidente. La Rădăuţi, pe una dintre străzi, automotorul a trebuit să oprească, pentru că o maşină se afla în gabaritul căii ferate. Autoturismul a fost împins la propriu de mai mulţi oameni, pentru ca trenul să-şi reia parcursul, scrie Monitorul de Suceava.

Publicația mai notează că automotorul Desiro are avantajul că este economic în raport cu o locomotivă tractează unul sau două vagoane, dar prezintă şi un avantaj legat de timpul de parcurs: un astfel de automotor va trece mult mai repede prin Dorneşti, în comparaţie cu o locomotivă care ar trebui să fie mutată de la un capăt la altul al vagoanelor.

Aceste automotoare Desiro sunt net superioare în ceea ce priveşte confortul, cel puţin faţă de automotoarele Malaxa, care circulă acum de la Suceava la Dorneşti.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro