Exportatorii au pierdut facilitatea de rambursare a TVA fara control si se confrunta cu un blocaj financiar
Exportatorii au pierdut, incepand din ianuarie 2008, facilitatea de rambursare a taxei pe valoarea adaugata fara control fiscal prealabil. Regimul special de rambursare a taxei, aplicat din mai 2007, a fost anulat printr-un ordin al Ministerului Economiei si Finantelor de la sfarsitul anului trecut. Din acest motiv, perioada de asteptare pentru restituirea taxei s-a marit, iar exportatorii sustin ca modificarea legislativa a generat un blocaj financiar atat pentru companiile de export, cat si pentru companiile care produc pentru export. Potrivit Asociatiei Importatorilor si Exportatorilor din Romania, exportatorii ar trebui sa recupereze, lunar, de la Finante, in jur de 500 de milioane de euro.
Ideile pe scurt:
● Timp de sapte luni, in 2007, exportatorii au primit de la stat sumele din TVA imediat, fara intirzieri si fara control fiscal prealabil.
● De la inceputul acestui an, blocajul financiar din sectorul exporturilor a revenit dupa ce aceasta facilitate a fost eliminata, rambursarile de TVA realizandu-se in aproape cinci luni, desi legea prevede 45 de zile.
● Companiile pot primi dobinzi de 0,1% pe zi pentru fiecare zi in care statul intirzie plata TVA-ului.
Potrivit procedurii de rambursare a taxei pe valoarea adaugata, Fiscul este obligat sa returneze sumele in cel mult 45 de zile. In practica, insa, exportatorii sunt nevoiti sa astepte aproximativ cinci luni ca sa primeasca banii, in conditiile in care, luna de luna, platesc la buget cate 500 milioane euro, dupa cum a declarat secretarul general al Asociatiei Importatorilor si Exportatorilor din Romania (ANEIR), Mihai Ionescu. Conform calculelor acestuia, firmele de export au ajuns sa crediteze statul cu pana la 2,5 miliarde euro.
Blocajul e cauzat de indicatiile pretioase ale guvernantilor de a nu se face nici o plata de la buget pentru ca acesta este in grav deficit
Mihai Ionescu, seful Asociatiei Exportatorilor
In cazul expirarii termenului de acordare a sumelor de rambursat, companiile au dreptul, potrivit Codului de Procedura Fiscala, sa primeasca dobinda, dar numai daca depun o cerere in acest sens. Nivelul dobinzii este echivalent cu cel al majorarii de intirziere, respectiv de 0,1% pe zi.
Statul decide la jumatatea anului 2007 sa sprijine exportatorii si returneaza TVA catre exportatori fara sa-i controleze
Rambursarea taxei de valoarea adaugata presupune, pe langa durata mare, o procedura complexa si o serie de criterii pentru firmele care depun cereri de restituire sau decont cu suma negativa. Procedura include, de regula, un control prealabil al Fiscului. In 2007, in intentia de a debloca activitatea unor firme de export, Finantele au dat un ordin prin care au marit viteza de restituire a taxei. Ordinul respectiv (numarul 102 din 2007) stabilea ca nu mai era necesar controlul prealabil pentru exportatorii care reuseau sa cumuleze unele conditii.
Astfel, firmele care si-au depus toate declaratiile fiscale si toate situatiile financiare, in 2006, nu au avut datorii la buget si au realizat un rulaj de cel putin un milion de euro din activitati de export au beneficiat pe parcursul anului trecut de rambursarea taxei fara control prealabil. Metoda a avut si o serie de restrictii care vizau exporturile de produse din alcool, tutun, petrol, de material lemnos si de constructii, precum si de animale vii si deseuri.
„Aceasta metoda a functionat cu rezultate bune in 2007 pentru toate firmele care se incadrau in ordin. De la 1 ianuarie 2008, ordinul s-a anulat si toti exportatorii au trecut pe regimul clasic, care, daca ar functiona normal, ar insemna 45 de zile, dar in 2008 niciun exportator nu a primit taxa pe valoarea adaugata”, a afirmat Ionescu. Blocajul se explica, potrivit secretarului general al ANEIR, unei „indicatii pretioase a guvernantilor de a nu se face nicio plata de la buget pentru ca acesta este in grav deficit”.
Anul 2008 aduce anularea facilitatii pentru exportatori si reintroduce blocajul financiar
Pe de alta parte, Ionescu a spus ca rambursarile se fac cu mare intarziere, de obicei, si din cauza lipsei fortei de control a Agentiei de Administrare Fiscala. In timp ce numarul firmelor de export depaseste 15.000, personalul care se ocupa de control este format din doua mii de angajati care au si alte atributii.
Finantele au emis mai multe ordine in domeniul recuperarii taxei pe valoarea adaugata in ultimii doi ani. Ordinul 102 – cel care continea regimul special pentru exportatori – a fost anulat odata cu elaborarea si aprobarea, in noiembrie anul trecut, a unui alt ordin (numarul 1857 din 2007) referitor la metodologia de rambursare a taxei pe valoarea adaugata. Ordinul din noiembrie viza, la randul sau, un alt ordin din 2005 cu toate modificarile si completarile.
Una dintre modificarile acestuia era chiar ordinul 102. Aceasta succesiune de acte normative a avut ca efect principal eliminarea facilitatii de restituire pentru exportatori. Reprezentantii Ministerului Economiei si Finantelor au precizat ca exportatorii au participat la modificarea legislatiei in noiembrie 2007 si chiar s-au declarat multumiti la acel moment.
Regimul clasic de rambursare, la care s-a revenit de la 1 ianuarie 2008, se bazeaza pe incadrarea firmelor intr-o clasa de risc fiscal: mic, mediu si mare. Pentru a decide in ce categorie se inscrie o firma, Fiscul face o analiza de risc care are in vedere, in principal, istoricul financiar al acesteia. In urma analizei, Fiscul dispune controale inainte de a aproba returnarea taxei. Companiile care intrunesc conditiile unui risc mic pot primi o decizie de rambursare fara control. In schimb, procedura defavorizeaza firmele mici.
Acestea inregistreaza, de regula, un risc crescut, si in plus au de asteptat mai mult pentru a-si recupera banii pentru ca pot depune cereri de rambursare doar trimestrial. Lunar, depun solicitari numai agentii economici care o cifra de afaceri de peste 100.000 de euro. Procedura mai arata ca cererile care nu respecta termenul de depunere nu sunt luate in seama.