Sari direct la conținut

Falimentul City Insurance: Transportatorii îi cer lui Cîțu măsuri concrete pentru identificarea celor vinovați din ASF, Consiliul Concurenței ori Parchete / Noi contre între service-uri și asigurători

HotNews.ro
City Insurance, Foto: AGERPRES
City Insurance, Foto: AGERPRES

Transportatorii și reprezentanți ai service-urilor auto îi cer premierului Florin Cîțu măsuri concrete pentru identificarea celor vinovați de falimentul City Insurance, care ar trebui căutați în cadrul ASF, Consiliul Concurenței, Parchete, ori Oficiul de Combatere a Spălării Banilor, susțin aceștia într-un comunicat transmis marți. În plus, aceștia se duc azi la Finanțe pentru a cere să nu se adopte una din Ordonanțele anunțate de premier în actuala criză, pe motiv că ar afecta financiar asigurații RCA la reparațiile auto. Asigurătorii neagă aceste efecte negative.

  • „Înțelegem din informațiile prezente în spațiul public faptul că Premierul vrea să afle dacă falimentul celui mai mare asigurator auto din România este o fraudă. Salutăm această poziție și solicităm concret și identificarea persoanelor vinovate de dezastrul din piata de asigurări.
  • De acest tun financiar trebuie să răspundă inclusiv persoane din cadrul sectorului de asigurari din cadrul ASF, Consiliul Concurenței – pentru piața de tip oligopol, dominată de doi asiguratori rău-platnici care au acumulat peste 75% din piața RCA -, din cadrul Parchetelor, care au omis să-și îndeplinească atribuțiile, din cadrul Oficiului de Combatere a Spălării Banilor care ar fi trebuit să cunoască toate tranzacțiile ilegale făcute de unii asiguratori de rea-credință din piață, etc.”, se arată într-un comunicat de presă transmis marți de Confederația Transportatorilor Auto (COTAR).

În plus, reprezentanții COTAR spun că se vor întâlni marți cu reprezentanți ai Ministerului de Finanțe pentru a cere ca Guvernul să nu adopte proiectul de OUG de modificare a legii RCA, publicat pe website-ul Ministerului Finantelor, pe 22 aprilie 2021, care vizează introducerea tarifelor de referință la reparațiile auto, precum și decontarea directă obligatorie, măsuri care vor duce la creșterea prețurilor RCA.

  • „În plin scandal generat de prăbușirea City Insurance, care deținea jumătate din polițele RCA din România, Guvernul se pregătește să le ofere asiguratorilor auto o Ordonanță de Urgență prin care tocmai aceștia vor ajunge să limiteze despăgubirile după accidente. Diferențele vor fi achitate din buzunarele proprii ale oamenilor asigurați/pagubiți.
  • Fixarea unor așa-zise prețuri de referință pentru lucrările de reparație va oficializa și legaliza unele practici deja apărute pe piața asigurărilor, din cauza cărora păgubiții cu daune neplătite au ajuns în fața instanței pentru a-și recupera de la asigurător banii de reparații.
  • Dacă această ordonanță va intra în vigoare in actuala formă, există riscul ca, în timp ce firmele de asigurare vor putea majora după bunul plac, în continuare, prețul polițelor, asigurații să fie nevoiți să-și achite reparațiile prin co-plată. Următoarele victime ale acestor prevederi vor fi service-urile auto corecte, care vor refuza efectuarea unor reparații îndoielnice, sub prețul real al pieselor și manoperei.”, susține COTAR.

În replică, asigurătorii au reacționat marți prin UNSAR – Uniunea Națională a Asigurătorilor și Reasigurătorilor din România, susținând că introducerea unui preț de referință la reparațiile auto nu este o co-plată și nu impune o plafonare pentru tarifele aferente reparațiilor auto, așa cum incorect afirmă COTAR.

  • „Industria de asigurări susține introducerea unui preț de referință pentru reparațiile auto, cu titlu informativ. Acest instrument NU ESTE O CO-PLATĂ și NU ar impune o plafonare pentru tarifele aferente reparațiilor auto, așa cum incorect afirmă în mod repetat o organizație patronală care reprezintă interesele unei părți a patronilor de firme de transport rutier, care probabil nu doresc să înțeleagă mecanismele de funcționare ale asigurărilor. Totodată, subliniem încă o dată că industria de asigurări a susținut public în multiple rânduri importanța introducerii acestor sisteme de referință în legislația din România, în beneficiul consumatorilor și al păgubiților”, se arată în comunicatul UNSAR.

Asigurătorii spun că proiectul urmeaza a fi dezbatut astazi la Ministerul Finanțelor.

Ce prevede OUG-ul pregătit de Guvern pe care se ceartă service-urile și asigurătorii: Decontarea directă obligatorie și prețuri de referință la reparații

Premierul Florin Cîțu a anunțat că Guvernul pregătește două Ordonanțe de urgență pentru a rezolva parte din problemele crizei RCA declanșate de un nou faliment răsunător în asigurări – falimentul demarat la City Insurance, liderul pieței RCA cu aproape 3 milioane de clienți.

  • În fapt, ce a anunțat Cîțu erau doar 2 OUG-uri lansate deja de luni bune în consultare publică pe site-ul Ministerului de Finanțe.

Una vizează schimbări la Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), despre care HotNews.ro a scris aici.

Cea de-a doua Ordonanță pe care se ceartă acum service-urile și asigurătorii este proiectul ce prevede introducerea prețurilor de referință la reparații și decontarea directă obligatorie la polițele RCA, proiect care este în consultare publică încă din luna aprilie 2021.

Acest proiect de OUG este solicitat de firmele de asigurări și este sprijinit de ASF și Consiliul Concurenței.

1. Decontarea directă este în prezent un serviciu facultativ, prevăzut în contractul RCA, care permite, contra unui tarif suplimentar, ca în caz de daună provocată din vina unui terț să te adresezi propriului asigurător RCA, urmând ca acesta să întreprindă demersurile necesare avizării, constatării și despăgubirii daunei respective. Ulterior, asigurătorul tău RCA își recuperează banii de la asigurătorul RCA al șoferului vinovat de accidentul auto.

În practică, mulți șoferi nu știu despre acest serviciu ori nu vor să plătească suplimentar pentru a fi protejați în cazul unui accident de care nu se fac vinovați, invocând costuri prohibitive practicate de unii asigurători pentru acest serviciu care acum este facultativ.

  • De ce vor autoritățile să facă obligatorie decontarea directă

Prețul cel mai mic este principalul criteriu de care țin cont românii la încheierea unei asigurări RCA și acesta este și motivul pentru care City Insurance și Euroins au milioane de clienți (75% din total piață). În același timp cele două societăți sunt și cele mai reclamate când vine vorba să acorde despăgubiri în cazul unui accident. Pentru a rezolva aceste probleme, autoritățile vor să introducă decontarea directă obligatorie, un serviciu care acum este opțional și scump, dar care permite unui păgubit care și-a asigurat mașina la un asigurător mai serios, să i se adreseze acestuia pentru a-și recupera prejudiciul.

2. Prețurile de referință la reparațiile auto – „prețul orei de manoperă mediu practicat de către unitățile reparatoare auto în cazul reparațiilor de vehicule sau, în cazul înlocuirii temnporare a vehiculului avariat sau a despăgubirii pentru lipsa de folosință, prețul mediu practicat pe piață de către operatorii economici care desfășoară activități de închiriere autovehicule fără șofer cu plata anticipată a prestației contractate.

Ce e fals și ce e just în ceea ce spun reprezentanții COTAR și UNSAR: Ce pericole sunt totuși în Ordonanță

COTAR este una dintre cele mai vocale asociații de transportatori și service-uri auto în privința situației din piața asigurărilor, iar protestele organizate în criza RCA din 2015-2016 au dus la plafonarea prețurilor RCA și schimbări legislative cu bune și rele – pe de o parte au dus la o scădere a prețurilor RCA, dar pe de altă parte unele schimbări au încălcat legislația UE și au făcut ca Executivul European să deschidă o procedură de infringement împotriva României în anul 2018.

  • Comisia Europeană consideră că, notificarea prealabilă a oricărei intenții de modificare a primelor RCA și unele limitări la modul de calcul al acestora, schimbări aduse legislației RCA din România după protestele transportatorilor auto din 2015, contravin normelor UE.

În repetate rânduri, atât ASF, cât și firmele de asigurări prin Biroul Asigurătorilor Auto ori UNSAR au acuzat această organizație de fake news și informații incorecte despre o piață pe care nu o înțeleg. Nu toate acuzațiile ori informațiile COTAR sunt false ori incorecte și în anumite privințe atenționările acestora ar trebui luate în seamă de autorități.

Spre exemplu, în comunicatul dat astăzi, COTAR susține că proiectul de OUG pregătit de Ministerul de Finanțe va permite ca prețul de referință la reparații să fie calculat chiar de către societățile de asigurări:

  • Introducerea tarifelor de referință la reparatii, calculate chiar de către societățile de asigurări (BAAR), adică tocmai de cei care ar trebui să plătească despăgubirile, creează un evident conflict de interese. Societățile de asigurări au tot interesul să achite despăgubiri cât mai reduse și să majoreze tarifele RCA, conducând la situația în care persoana nevinovată de producerea unui accident de circulație acoperit printr-o polită RCA să suporte din propriul buzunar diferența de cost nedespăgubită. Asigurătorii nu sunt abilitați (autorizați RAR) să facă evaluări și nu au nicio răspundere cu privire la o reparație neconformă care poate pune în pericol viața oamenilor și siguranța circulației.”, acuză COTAR.

Ei bine, această acuzație este falsă, deoarece proiectul de OUG prevede cu totul altceva, respectiv:

  • „Prețurile de referință ale manoperei practicate în România pentru reparația vehiculelor sunt orientative, se calculează anual, la nivelul fiecărui județ, și se publică de către BAAR; prețurile de referință ale manoperei se calculează de către o societate cu expertiză recunoscută în domeniu, contractată de către BAAR, în urma selecției efectuate de o Comisie formată din câte un reprezentant al BAAR, al Asociației Producătorilor și importatorilor de Automobile din România, al facultății de Transporturi din cadrul Universității Politehnica din București, al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, al ASF și al Consiliului Concurenței.”, se arată în proiectul de OUG.

Aceeași Comisie va avea ca tribuții, pe lângă selecția societății care calculează prețurile de referință, și validarea metodologiei de calcul, în timp ce colectarea datelor de la service-uri se va face de către RAR.

Pe de altă parte, însă, COTAR are dreptate când acuză că prețurile de referință la reparațiile auto nu vor fi chiar orientative, așa cum susțin autoritățile și firmele de asigurări, de vreme ce proiectul de OUG prevede că de aceste prețuri de referință se va ține cont la plata despăgubirilor și din practică firmele de asigurări vor să plătească un nivel cât mai mic din despăgubirile solicitate de asigurați.

Astfel, la punctul 10 din proiectul de OUG se spune:

  • Valoarea despăgubirii aferente reparației vehiculului avariat se stabilește folosind sistemele de evaluare specializate sau prin documente fiscale emise în condițiile legii din care rezultă efectuarea reparației, avându-se în vedere și prețurile de referință pentru valoarea orei de manoperă calculate la nivel de județ, conforma art. 22″.

Nemulțumirea service-urilor pe acest subiect este cu atât mai întemeiată cu cât chiar Comisia Europeană a solicitat ca prețul de referință introdus în legislația din România la polițele RCA să nu fie obligatoriu și un factor de care să se țină cont în stabilirea prețurilor comerciale ale firmelor de asigurări.

De cealaltă parte, asigurătorii care au făcut lobby la Comisia Europeană împotriva plafonării prețurilor RCA și a eliminării din legislația RCA a tuturor prevederilor care le impun limite în modul de calcul al prețurilor RCA ori notificarea către ASF a schimbărilor de prețuri, nu au nicio problemă acum să introducă tarife de referință la reparațiile auto, într-o formă care, așa cum este acum, ar putea crea nereguli.

Asigurătorii susțin doar că prețul de referință nu introduce o co-plată pe partea de despăgubiri, ci va fi un reper pe baza căruia orice persoană interesată va fi în măsură să aprecieze gradul de rezonabilitate a prețurilor practicate de unitățile reperatoare.

Asigurătorii au dreptatea lor când spun că sunt terți față de contractul de reparații dintre unitatea service și persoanele prejudiciate, ceea ce înseamnă că, deși nu au niciun control asupra modului de formare a prețurilor pieselor și manoperei, ei sunt totuși obligați prin lege să le suporte fără a putea interveni.

De asemenea au dreptate și când vorbesc de costurile umflate de unele service-uri auto atât la reparații cât și la închirierea unei mașini în locul celei avariate se traduc în creșterea prețurilor RCA.

Pe de altă parte și service-urile au dreptate în privința despăgubirilor mai mici pe care le plătesc unii asigurătorii raportat la valoarea justă pe care ar avea-o de achitat, lucru oglindit și în rapoartele ASF privind reclamațiile asiguraților în majoritatea cazurilor autoritatea dând dreptate consumatorilor în detrimentul firmelor de asigurări.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro