Festivalul de la Cannes (11-22 mai): Maia Morgenstern intr-un thriller frantuzesc si filmul autobiografic al Evei Ionesco, ambele in sectiuni paralele; Un film semi-clandestin de Jafar Panahi aparut in ultimul moment
Pe langa „Loverboy”, de Catalin Mitulescu, filmul lui Radu Mihaileanu, „La source des femmes”, si scurtmetrajele din „Short Film Corner”, lista productiilor cu participare romaneasca e completata de „La fin du silence”, in care protagonista e Maia Morgenstern, si de „My Little Princess”, in care Eva Ionesco vorbeste pentru prima data despre cum a transformat-o mama sa intr-o Lolita, prin fotografiile cu tenta porno facute in anii 70.
Maia Morgenstern detine rolul principal in filmul de debut al francezului Roland Edzard, „La fin du silence”, un thriller psihologic in care romanca interpreteaza rolul unei mame. Drama familiala se petrece intr-o casa izolata din Vosges, iar din distributie mai fac parte Carlo Brandt (care a jucat recent in „Copilaria lui Icar”, de Alex Iordachescu) si Marianne Basler.
Pe langa dificultatea fizica a rolului, Maia Morgenstern a jucat in intregime in limba franceza, ea declarand ca a fost sedusa de viziunea personala, discreta a regizorului. „La fin du silence” e inclus la Cannes in sectiunea „Quinzaine des Realisateurs” si are premiera in 14 mai.
„My Little Princess” este titlul lungmetrajului cu care cineasta franceza de origine romana Eva Ionesco a fost selectionata in sectiunea „Semaine de la Critique”. Filmul e deja controversat in Franta nu doar pentru ca Eva Ionesco e controversata, ci si pentru ca aceasta nu a avut permisiunea autoritatilor de a folosi o fetita frantuzoaica pentru a-i fi alter ego pe ecran, luand-o pe romanca Anamaria Vartolomei.
Eva Ionesco a devenit cunoscuta in anii 70 cand mama sa, fotograful Irina Ionesco, a imortalizat-o in ipostaze aproape pornografice, lansand-o ca pe o Lolita moderna. „My Little Princess” e primul film in care regizoarea vorbeste public despre relatia cu mama sa, interpretata de Isabelle Huppert.
Filmul lui Catalin Mitulescu, „Loverboy”, are ambele proiectii in 18 mai, iar in ultima zi de competitie va intra in scena si „La source des femmes”, de Radu Mihaileanu. Faptul ca e ultimul film din Competitia Oficiala poate fi un avantaj (exceptia care a confirmat regula a fost „4 luni, 3 saptamani si 2 zile”, proiectat in 2007 inca de la inceputul editiei.).
„La source des femmes” nu e o productie romaneasca, dar are si romani in echipa – mai vechii colaboratori ai lui Radu Mihaileanu, scenograful Cristian Niculescu si creatoarea de costume Viorica Petrovici.
In 17 mai vor fi proiectate in cadrul programului „Romanian Short Waves”, care e inclus in „Short Film Corner”, opt scurtmetraje: „Strung Love” de Victor Dragomir, „Draft 7” de Luiza Parvu, „Intre prieteni” de Ozana Nicolau, „Apele tac” de Anca Miruna Lazarescu, „Skin” de Ivana Mladenovic, „15 iulie” de Cristi Iftime, „Jaful” de Dan Radu Mihai si „Adulter” de Peter Kerek.
Scurtmetrajele „Captivi de Craciun” si „Lunch Break” de Ciprian Alexandrescu vor face obiectul unei proiectii speciale. In total, 17 scurtmetraje vor fi accesibile in „Short Film Corner”, program unde participarea romaneasca e gestionata de Dan Burlac si Asociatia Culturala „Secvente”.
Prezenta romaneasca pe Croazeta e completata de Bogdan Mustata, care participa cu proiectul lungmetrajului sau de debut, „Lupu”, in Atelierul festivalului (urmandu-i lui Corneliu Porumboiu si Adrian Sitaru), Ada Solomon in programul „Producers on the Move”, proiectul afgano-roman „Firuza” (co-produs de Elefant Film si Dan Burlac, scris de Andeea Valean si regizat de Barmak Akram) in „Co-production Forum”, Corneliu Porumboiu in juriul de scurtmetraj &Cinefondation, si standul romanesc, mutat din acest an intr-un spatiu mai central si mai mare.
Petrecerea romaneasca are loc in 18 mai, dupa premiera cu „Loverboy”, la o terasa si ea mai buna decat anul trecut, Cheri Cheri, si va fi animata (ca si la Berlin, in 2010) de Taraful din Clejani.
Cinematograful iranian nu se preda
Cannes-ul se deschide in 11 mai cu cel mai recent film al lui Woody Allen, „Midnight in Paris”, din a carui distributie face parte si prima doamna a Frantei, Carla Bruni, alaturi de Owen Wilson, Rachel McAddams, Kathy Bates si Marion Cotillard.
Ultimele depese ale biroului de presa al festivalului anuntau includerea in Selectia Oficiala unui film semnat de Jafar Panahi si Mojtaba Mirtahsmab. „In film nist”/”Acesta nu e un film” a fost realizat in conditii semi-clandestine si a ajuns pe Croazeta in ultimul moment. El va fi prezentat in 20 mai, in afara competitiei.
Un alt film iranian, „Be Omid e Didar”/”Good Bye” semnat de tanarul cineast iranian Mohammad Rasoulof, care a fost ca si Panahi condamnat anul trecut la sase ani inchisoare, a fost tot in ultimul moment inclus in sectiunea „Un Certain Regard”, a doua sectiune competitiva a Selectiei Oficiale, dupa Competitia Oficiala.
Documentarul „In film nist”/”Acesta nu e un film” ni-l arata pe Jafar Panahi asteptand verdictul curtii de apel si infatisandu-ne o zi din viata sa. Intr-o scrisoare trimisa la Cannes, Jafar Panahi a spus: „Realitatea faptului ca suntem in viata si visul de a tine filmul viu ne motiveaza sa depasim limitarile care existente in cinemaul iranian”.
Problemele noastre sunt capitalul nostru. Intelegerea acestui paradox ne-a facut sa nu ne pierdem speranta si sa fim in stare sa mergem mai departe din moment ce credem ca oriunde am trai in lumea asta ne vom lovi de probleme, mari sau mici. Dar e datoria noastra sa nu ne lasam infranti si sa gasim solutii”.
Filmul de fictiune „Good Bye” este povestea unui tanar avocat din Teheran care solicita o viza pentru a parasi tara, lucru pe care insusi Rasoulof l-a facut in iarna lui 2010/2011.
In prezent, Jafar Panahi se afla in arest la domiciuliu, asteptand verdictul curtii de apel. El nu are voie sa paraseasca tara. Cand a fost anul trecut condamnat la sase ani de inchisoare, i s-a intezis de asemenea sa mai faca film in Iran timp de 20 de ani.
HotNews.ro va fi prezent la Cannes pe durata festivalului si va va tine la curent cu toate noutatile editiei.