Fiscul va declara inactive firmele care nu depun trei categorii de formulare fiscale
Fiscul va declara inactive firmele care nu depun la doua termene consecutive trei categorii de declaratii – declaratia privind obligatiile la bugetul de stat, decontul de TVA si decontul special de TVA. Potrivit unui proiect de ordin al Agentiei de Administrare Fiscala, decizia de trecere in inactivitate a firmelor va fi luata in 70 de zile de la nerespectarea termenelor si va fi publicata in Monitorul Oficial.
Proiectul ANAF detaliaza o prevedere recenta a Codului de Procedura Fiscala, potrivit careia firmele vor fi declarate inactive daca nu depun doua declaratii consecutive si nu au primit nicio derogare in acest scop. Reglementarea va intra in vigoare la 1 iulie 2008. Ordinul selecteaza trei categorii de declaratii fiscale: formularul 100 – Declaratia privind obligatiile la bugetul de stat, formularul 300 – Decont de TVA si formularul 301 – Decont special de TVA.
Formularul 100 include 21 de obligatii la bugetul de stat, cum ar fi impozit pe profit din asociere, accize, impozit privind venitul persoanelor fizice, taxa de timbru social asupra jocurilor de noroc, impozit pe veniturile microintreprinderilor. Termenele de declarare pentru aceste obligatii sunt diferite. In cazul venitului persoanelor fizice este lunar, spre exemplu, iar in cazul veniturilor microintreprinderilor este trimestrial.
Ordinul enumera etapele care vor fi parcurse pana la publicarea deciziei. Astfel, lunar va fi intocmita, in 15 zile de la expirarea termenului de depunere, lista firmelor care nu au respectat obligatiile. ANAF le va trimite acestora notificari. Dupa alte 15 zile, va face o noua lista din care ii va elimina pe cei care intre timp s-au achitat de obligatii. Ordinul cuprinzand lista finala va fi elaborat in alte zece zile si va fi postat pe pagina de internet a Agentiei unde va ramane 30 de zile pentru consultare.
Dupa ce vor fi urmati toti acesti pasi procedurali, ordinul va fi publicat in Monitorul Oficial si va intra in vigoare.
Totodata, procedura arata modalitatea de reactivare a firmelor. In prima zi a fiecarei luni, va fi intocmita lista cu cei care au indeplinit criteriile de reactivare in luna precedenta. Pentru fiecare contribuabil in parte, Fiscul va face un referat cu motivatia propunerii de reactivare. Lista va fi finalizata pana pe data de 5 a fiecarei luni si, ulterior, va fi publicata in Monitorul Oficial.
Firmele inactive nu mai au dreptul sa emita facturi, documente sau formulare tipizate cu regim special, iar autorizatiile, avizele, licentele si alte acte in baza carora functioneaza se suspenda de drept. Tranzactiile realizate de/cu o firma inactiva nu sunt luate in considerare de Fisc, iar inregistrarea in scopuri de TVA este anulata din oficiu.
Prevederea actuala stabileste ca Fiscul constata inactivitatea in situatiile in care persoanele impozabile nu au depus declaratiile si situatiile financiare, in decurs de 12 luni consecutive, si nu au platit impozitele si contributiile catre bugetul de stat si bugetele de asigurari.