Franța a abandonat controversatul proiect de renovare pentru cea mai tranzitată gară europeană
Compania feroviară franceză SNCF a anunțat că va fi abandonat uriașul proiect de renovare a celei mai tranzitate gări din Europa, Gare de Nord din Paris, după neînțelegeri legate de preț și de detalii cu compania care ar fi trebuit să execute lucrările. Inițial se spera că renovarea va putea fi făcută cu 600-700 milioane euro, dar costurile estimate au ajuns la 1,5 miliarde euro.
Gare du Nord este cea mai tranzitată gara a Europei, cu 700.000 de călători pe zi. Gara are 32 de peroane și zilnic pleacă și vin 1.500 de trenuri. Din Gare du Nord pleacă trenurile Eurostar către Londra, dar sunt și trenuri directe către Amsterdam și Bruxelles.
Gara ar fi trebuit să fie renovată complet până în 2024 când Parisul va găzdui Jocurile Olimpice de Vară. Ca urmare a anulării uriașului proiect de modernizare va trebui să se găsească o soluție mai simplă, mai rapidă și mai puțin costisitoare.
Prima gară de nord din Paris a fost construită în 1846 de Chemin de Fer du Nord, iar clădirea din prezent datează din 1864, dar de atunci a fost renovată de mai multe ori, ultima oară acum 18 ani.
Parisul are patru gări foarte mari, iar Paris Nord primește cei mai mulți pasageri.
La început de ianuarie 2020 două rapoarte ale experților au arătat ”insuficiențe grave” în proiectul de renovare și cele două studii desființau pas cu pas soluțiile propuse și recomandau Primăriei Paris-ului să dea aviz defavorabil.
Experții au fost puși la treabă de Primărie să găsească soluții alternative la acest proiect pe care autoritățile l-au susținut puternic până vara trecută, dar și-au schimbat părerea.
Planul de 600 milioane euro prevedea creșterea suprafețelor ocupate de magazine de la 5.000 mp, la 19.000 mp, separarea sosirilor de plecări, construirea unui nou terminal de plecări, a unor clădiri de birouri și a unor pasarele din sticlă.
Proiectul ar fi trebuit realizat de SNCF și de o filială a Auchan (filiala Ceetrus) și era gândit să revitalizeze gara, să o facă modernă și eficientă. Șantierul urma a fi finanțat în totalitate de Ceetrus, filiala imobiliară a Auchan, care primea pentru 42 de ani drept de concesiune pentru spațiile comerciale din gară. Proiectul a fost desemnat în decembrie 2018 câștigător al concursului organizat de municipalitate.
Cea mai mare modificare ar fi constat în ridicarea unei clădiri de 300 metri lungime, 50 m lățime și cinci etaje, clădirea trebuind să găzduiască la parter noua sală de plecări.