Gradul de absorbtie al fondurilor europene la final de 2014 pe transporturi: 58,55% / In 2014, gradul a fost imbunatatit prin finantarea retrospectiva a unor proiecte deja finalizate pe alte fonduri
Gradul de absorbtie a fondurilor europene pe Programul Operational Transport a ajuns la final de 2014 la 58,55%, potrivit Autoritatii de Management din subordinea Ministerului Transporturilor. „In anul 2014 a fost absorbita suma de 1,128 miliarde euro, fata de tinta asumata de 1,022 miliarde euro”, anunta oficialii care precizeaza insa ca gradul de absorbtie a fost imbunatatit si pentru ca s-au platit din fonduri europene retroactiv proiecte de autostrada care initial au fost facute prin alte fonduri, precum autostrada Cernavoda – Constanta sau A4 Constanta by-Pass.
„Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea de Management pentru Programul Operational Transport, incheie anul 2014 cu un grad de absorbtie a fondurilor europene de 58,55%. Astfel, din totalul de 4,8 miliarde euro, cat este suma alocata Romaniei pentru perioada de programare 2007-2013, in anul 2014 a fost absorbita suma de 1,128 miliarde euro, fata de tinta asumata de 1,022 miliarde euro. Rata de absorbtie pe anul 2012 a fost de 10,70%, iar pe anul 2013 – 32,24%”, se arata intr-un comunicat al AMPOST si MT remis HotNews.ro.
Astfel, anul 2014 a fost dedicat dezvoltarii unui portofoliu de proiecte majore de infrastructura, intre acestea incadrandu-se magistralele de metrou M2(Pipera – Berceni) si M4(Gara de Nord – Straulesti), achizitionarea unui numar de 27 trenuri de metrou, autostrazile Campia Turzii – Ogra – Targu Mures si Sebes – Turda, sau linia de cale ferata Radna – Gurasada – Simeria, anunta Ministerul Transporturilor.
Principalele proiecte pentru care au fost autorizate cheltuieli de catre AM POST in anul 2014 au fost:
- „Reabilitarea liniei de cale ferata Brasov – Simeria, componenta a Coridorului IV Pan European, pentru circulatia trenurilor cu o viteza maxima de 160 km/h, tronsonul Sighisoara Coslariu” cu o valoare de 73.445.178,95 lei;
- „Magistrala 4. Racordul 2. Sectiunea Parc Bazilescu (PS Zarea) – Straulesti”, cu o valoare de 134.556.908,4 lei;
- „Imbunatatirea serviciilor de transport public de calatori cu metroul pe Magistrala 2, Berceni – Pipera” cu o valoare de 378.959.784,35 lei;
- „Constructia autostrazii Sebes-Turda cu o valoare de 177.726.982,78 lei.
Gradul de absorbtie, imbunatatit semnifcativ prin includerea la finantarea europeana nerambursabila a unor proiecte deja finalizate din alte fonduri
Potrivit oficialilor, gradul de absorbtie al POST a fost imbunatatit in 2014 prin faptul ca Autoritatea de Management a depus la Comisia Europeana aplicatiile de finantare pentru trei proiecte de infrastructura retrospective. Din aceasta categorie fac parte: autostrada Arad – Timisoara, autostrada Cernavoda – Constanta, precum si by-pass-ul Constanta.
In septembrie, AMPOST anunta ca a autorizat circa 1,5 miliarde lei (cca. 340 mil euro) ca finantare din Fondul de Coeziune in retrospectiva pentru o serie de proiecte deja finalizate prin alte fonduri.
Fazarea unor proiecte care erau in pericol sa piarda finantarea europeana la final de 2015
Tot in anul 2014 a fost initiat procesul de fazare a proiectelor majore de infrastructura, dintre care o parte au fost transmise Comisiei Europene in vederea aprobarii. Astfel, au fost fazate tronsoanele de autostrada Lugoj – Deva, Sebes – Turda, linia de cale ferata Radna – Gurasada – Simeria si Magistrala de metrou M2.
Fazarea proiectelor reprezinta un proces prin care proiectele aflate in implementare si care nu se pot incheia pana la data de 31 decembrie 2015 (sfarsitul perioadei de programare 2007 – 2013) se vor continua in urmatoarea perioada de programare. Astfel, masura prevede realizarea in prima faza, pana la 31 decembrie 2016 a unei parti din proiect (exemplu: excavatiuni, structuri majore, stratul de forma, stratul de stabilizare), iar in faza a doua finalizarea proiectului (exemplu: stratul de forma, stratul de uzura, marcaje).