Sari direct la conținut

Hai, ca merge si asa

HotNews.ro
Dan Tapalaga, Foto: Hotnews
Dan Tapalaga, Foto: Hotnews

A fost una dintre cele mai neinspirate actiuni in materie constitutionala dupa ce ani de zile presedintele Traian Basescu a obisnuit publicul cu o lectura atenta si subtila a legii fundamentale. Ultima incercare a esuat in ceva destul de ridicol. Cum a inceput si cum a sfarsit ultimul atac la premierul Victor Ponta? S-a trecut cam prea usor peste faptul ca presedintele Basescu anunta, pe 2 martie, in doua iesiri publice consecutive, ca premierul Ponta ar trebui sa demisioneze daca vrea sa respecte Constitutia si sa ceara, eventual, o noua investitura la Cotroceni.

Ameninta atunci ca nu-l va mai desemna premier si ca analizeaza oportunitatea unei actiuni la Curtea Constitutionala in caz ca premierul va forta validarea noului guvern fara a fi investit din nou in prealabil de seful statului. Traian Basescu il soma pe Victor Ponta sa-si depuna mandatul.

Aceasta n-a fost o scapare, ci o idee, subliniez, repetata de presedintele Basescu o data, dimineata, la ProTV, a doua oara, seara, la B1. Toti juristii de buna credinta si expertii consultati de HotNews.ro au explicat ca nu suntem in situatia formarii unui nou guvern, ca Ponta are dreptate cand sustine ca se afla in situatia unei remanieri cu schimbarea compozitiei politice a guvernului, ca presedintele n-are nimic de zis in situatia asta si ca se poate discuta, cel mult, despre o eventuala modificare/ asumare a programului de guvernare in Parlament. Acest punct de vedere a fost cvasi-unanim.

Presedintele Traian Basescu nu a recunoscut ca a exagerat. A iesit tiptil din propriul scenariu, coborand treptat vocea. In scrisoarea adresata premierului Victor Ponta marti, 4 martie, deci la doua zile de la enuntarea cerintei maximaliste (demisie si desemnarea unui nou premier), nu se mai vorbeste de nici o demisie, ci doar de modificarea programului de guvenare. „(…) Este necesar să solicitaţi aprobarea Parlamentului pentru un nou program de guvernare în raport cu noua componenţă politică”, se arata in scrisoare.

In tot acest timp, presedintele si-a justificat actiunea prin nevoia de scrupulozitate cand e vorba de lege, ca avem o situatia fara precedent generata de iesirea PNL la guvernare si ca trebuie lamurit cum trebuie procedat in astfel de cazuri pentru a nu deschide un precedent periculos, si anume instalarea unui nou guvern in mod neconstitutional. <>, spunea Traian Basescu.

Intre timp, au loc discutii cu seful statului, dar acestea sunt complet netransparente. Nu se stie exact ce se negociaza. Cum se interpreteaza Constitutia? Daca da, ar fi fost de preferat sa discute asta inainte, sa cada la un acord si sa scuteasca publicul de o criza inutila.

Cum a rezolvat insa presedintele Traian Basescu trecerea de la una la alta, de la exigenta maximala a demisiei la simpla recomandarea angajarii raspunderii pe un nou program de guvernare. Iata mai jos singurele explicatii oferite ziaristilor pe data de 4 martie:

Rep:Spuneaţi zilele trecute, atunci când se rupea USL-ul, lăsaţi să se înţeleagă la televizor că ar trebui mai degrabă ca premierul să plece şi să existe din nou consultări, din nou desemnarea premierului pentru că este o altă coaliţie.

Traian Băsescu:Doamnă, am ajuns în altă etapă.

Rep: Renunţaţi la ideea asta!

Traian Băsescu: Suntem în altă etapă. (…) (Sursa: Administratia Prezidentiala, transcrierea declaratiei de presa)

Ajuns in aceasta etapa, Traian Basescu explica de ce Constitutia nu-l mai obliga pe Victor Ponta la demisie: „Nu-l obligă Constituţia pentru că exact asta este recomandarea, să-şi asume răspunderea guvernul actual, deci nu cel care va rezulta în urma votului în Parlament şi orice premieră în exercitarea mandatului are dreptul să meargă în Parlament să-şi asume răspunderea pe o modificare a programului lui de guvernare. Deci, abia în situaţia asta este în bună regulă şi n-are nevoie… nu i se pune nici mandatul lui sub semnul întrebării.”

In fine, mai trece o zi si presedintele Traian Basescu anunta ca a ajuns la un acord cu premierul Victor Ponta. Tot cam haotic se intampla si asta. Ministrul Gabriel Oprea este validat de doua ori ministru in aceeasi zi, ceea ce reprezinta iarasi o premiera bizara. Oprea a fost validat prima data in dimineata zilei de miercuri, 5 martie, ceea ce indica faptul ca seful statului nu era convins ca va pica la o intelegere cu Victor Ponta, in conditiile in care interimatul la interne expira pe data de 8 martie, dar Traian Basescu urma sa lipseasca din tara incepand cu data de 6 martie, cand a plecat la summit-ul extraordinar de la Bruxelles, apoi la Dublin pentru congresul PPE.

Ceva se intampla insa si Traian Basescu renunta brusc la toate exigentele sale. Nici demisie, nici angajarea raspunderii, ci devine suficienta simpla promisiune ca programul de guvernare va fi modificat in Parlament. Singurul eveniment major anuntat public a fost o intalnire a premierului Ponta cu ambasadorii statelor europene, unde se si anunta ca s-a ajuns la un acord si ca seful statului va valida guvernul Ponta 3 miercuri seara la Cotroceni.

Traian Basescu este intrebat in conferinta de presa in mod explicit daca a primit vreun semnal negativ din afara. Neaga vehement, dar nu prea convingator. Realitatea e ca afara toti s-au saturat de eternele criza si conflicte din Romania, iar de data asta Traian Basescu este prins pe picior gresit, fortand lucrurile fara sens.

Episodul validarii lui Oprea in cursul dimineatii indica destul de clar faptul ca seful statului lua in calcul prelungirea situatiei neclare in guvern cel putin pana sambata, cand Curtea Constitutionala este asteptata sa se pronunte pe sesizarea facuta de PDL si PMP. Replierea rapida ar putea fi explicata printr-o solicitare ferma din partea partenerilor externi de a incheia rapid o criza interna artificiala intr-un context extern cat se poate de tensionat, asta la granita Romaniei, dar ar putea exista si alte explicatii (de ex, teama de o noua suspendare, scenariu evocat post-factum de Zgonea).

Subliniez, ceva s-a intamplat si, din motive inca neclare, Traian Basescu a batut in retragere. Iese miercuri, 5 martie, dupa intalnirea premierului Ponta cu ambasadorii UE, si anunta urmatoarele: „in cursul zilei de astăzi, după ceremonia de învestire a domnului ministru Oprea la Interne, am avut o nouă discuţie cu premierul cu privire la situaţia Guvernului. Am ajuns la un acord care constă în următoarele: Guvernul îşi va asuma răspunderea pe un nou program; în consecinţă, eu voi valida astăzi miniştrii care au trecut ieri prin Parlament. Sper ca, aşa cum eu îmi respect partea din acord, şi partea din acord care revine Guvernului să fie respectată în termenii în care am stabilit-o. Ce vreau să se înţeleagă foarte bine: sesizarea făcută de parlamentarii PDL şi parlamentarii PMP va continua să producă efecte, dacă nu o retrag ei. (Sursa: Administratia Prezidentiala, Transcrierea declaratiei de presa)

Scrupulozitatea presedintelui se topeste brusc, iar miercuri seara noii ministri sunt validati la Cotroceni fara sa se fi indeplinit niciuna din conditiile puse in urma cu cateva zile. Nu doar ca se razgandeste, dar presedintele devine foarte flexibil si isi imagineaza ca sesizarea la Curte se poate, la o adica, retrage. Legal, nu se poate, dar e de notat cum formalismul nu mai conteaza acum chiar atat de mult, sa nu ne impiedicam de chichite juridice.

In fine, validarea noilor ministri are loc, desi formal nu s-a schimbat absolut nimic. Curtea Constitutionala nu s-a pronuntat inca, Parlamentul nu si-a angajat raspunderea. In paranteza fie spus, greu de crezut ca o va face. Nici un guvern dupa 89 nu si-a angajat raspunderea pe programul de guvernare, de ce si-ar pune singur Ponta o funie groasa de gat? In tot cazul, despre angajarea raspunderii se discuta deja in termeni relativi, mai vedem, mai discutam. De notat sublinierea premierului Ponta ca in discutie e un program (un simplu program), nu programul de guvernare. La randul sau, premierul putea manifesta mai multa responsabilitate si sa accepte inainte de validarea ministrilor ca are nevoie de un nou program pe care sa-l fi prezentat marti odata cu ministri in Parlament. Asa, a contribuit si el la incalcarea ordinii constitutionale.

In concluzie, Traian Basescu s-a comportat, la ultima inclestare cu Victor Ponta, ca un presedinte care, pe final de mandat fiind, traverseaza o criza de autoritate. A inceput prin a-i cere demisia si a-l ameninta ca nu-l va mai desemna pentru nimic in lume si a sfarsit prin a-i valida ministrii in urma unor simple acorduri verbale, pe baza de promisiuni. Este dreptul presedintelui de a face orice pentru a arata ca a ramas in joc, ca are inca puterea de a ridica probleme serioase unui guvern fragilizat. O face insa intr-un fel destul de riscant, jucandu-si credibilitatea in plan intern si extern prin aprinderea unor focuri pe care tot el trebuie apoi sa le stinga.

Sigur, o fi obtinut ceva castiguri politice din asta, nici asta nu e clar. Dar nu despre castig politic discutam noi aici, despre jocuri de putere, ci despre responsabilitatea exercitarii functiei, despre usurinta lansarii unor acuzatii grave care se dovedesc exagerari si despre respectarea legii fundamentale. In fond, suntem in Romania, unde, sa nu ne facem prea multe iluzii: merge si asa.

PS: Imaginati-va ridicolul in care pica atat premierul Ponta cat si presedintele Basescu in cazul unei invalidari la Curtea Constitutionala a instalarii noului guvern, pe alte motive decat cele ridicate de PDL sau PMP. N-ar fi chiar exclus, deoarece totul s-a facut haotic la instalarea asta de guvern. Asa se intampla cand pornesti razboaie dupa ureche si le inchizi ca pompierul incendiator.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro