Haos in Transporturi
Deja Federatia Operatorilor Romani de Transport a blocat intrarea proiectului in Comisia de Dialog Social, acesta solicitand introducerea in ordonanta a unor puncte legislative precum infiintarea Controlului Unic si a Curtii Arbitrare in Transporturi.
Aceste doua elemente au fost initial agreate de Ministerul Transporturilor, insa cu ocazia recentelor runde de intalniri intre cele doua parti, FORT a constatat ca autoritatile nu intentioneaza sa dea curs solicitarilor patronatului.
Potrivit Federatiei, revizuirea legii impreuna cu solicitarile transportatorilor sunt atat de importante pentru sectorul de profil, incat acestia au avertizat ca, in cazul unui aviz negativ, „tot ce inseamna operator privat de transport de marfa si calatori va trage pe dreapta”.
Un singur organism de control
In ciuda faptului ca proiectul initial, elaborat de patronate in luna iunie, cuprinde elementele amintite mai sus, in proiectul prezentat acum doua zile de minister, „ambiguitatea era omniprezenta, iar cele ce fusesera acceptate cu doua luni in urma disparusera cu desavarsire”, ne-a spus Augustin Hagiu, presedintele FORT.
„Noi am propus infiintarea unei singure entitati de control, institutie cu caracter independent care sa traiasca din doua surse – autofinantare si o parte buget de stat.
In acest fel am scapa de suprapunerile de sarcini de care se impiedica cele 4 institutii de control existente in momentul de fata. Avem de trei ori mai multi controlori de trafic decat media europeana.
Am adus chiar specialisti din Anglia care au prezentat beneficiile unui astfel de organism, dar se pare ca ministerul are tot interesul sa nu introduca acest sistem in lege. Ministerul vrea sa tina banii la el, chiar si banii negri rezultati din controale. In minister, banii negri capata culoare”, a adaugat Hagiu.
In ceea ce priveste infiintarea Curtii Arbitrare de Transport, acesta indica masura drept vitala, „dat fiind ca in transporturi este nevoie de un legiuitor de specialitate”.
Un articol de Gabriel Botezatu