Sari direct la conținut

HARTĂ INTERACTIVĂ Proiectele de infrastructură din jurul Bucureștiului: Blocaje și întârzieri pe autostrada A0; o inaugurare ratată pentru 2022 / PLUS: Pasajele și lărgirile de pe actuala centură

HotNews.ro
Centurile Capitalei - Proiectele rutiere în lucru: A0, pasaje și lărgirea DNCB, Foto: Hotnews
Centurile Capitalei - Proiectele rutiere în lucru: A0, pasaje și lărgirea DNCB, Foto: Hotnews

Bucureștiul va avea o nouă centură modernă – un inel de autostrada A0 de circa 101 kilometri diferit de actuala Șosea de Centură care ocolește Capitala, însă până în prezent s-au semnat contracte doar pe 75 de kilometri, pe două tronsoane licitațiile trenează de peste trei ani. În plus, deși la începutul anului se discuta de o posibilă inaugurare parțială pe A0 Sud, nu vom avea niciun kilometru de autostradă pe A0 deschis traficului în 2022.

Info pe scurt:

  • Din 101 km cât ar urma să aibă Autostrada de Centură A0 pe 75,5 km sunt semnate contracte, iar pe o bună parte se și lucrează: pe toată A0 Sud (52 km), precum și pe 19 km (DN1-DN2) din A0 Nord, acolo unde constructorul român UMB a pornit șantierul în forță.
  • Pe A0 Sud am fi putut avea o inaugurare parțială în acest an – 10 km între DN5 și DN6 – însă acest lucru nu se va mai întâmpla. Turcii de la Alsim Alarko pe Loturile 1 și 2 sunt totuși în grafic pentru o finalizare în 2023, în timp ce grecii de la Aktor pe Lotul 3 (18 km) sunt în urmă cu lucrările și acumulează întârzieri.
  • Pe A0 Nord există două licitații lansate încă din 2019 și care nici până acum nu au fost finalizate. Atribuiri, contestații, reevaluări și apoi alte contestații au blocat contractarea lucrărilor până acum.
  • În paralel cu lucrările la Autostrada de Centură A0, continuă lucrările la alte proiecte de fluidizare și lărgire a actualei Șosele de Centură (DNCB). Dacă ritmul lucrărilor la „salba” de pasaje de tip giratoriu-suspendat pe DNCB Sud este unul bun și le-am putea vedea pe toate inaugurate în acest an, pe porțiunea de lărgire dintre DN2 și A2 – ultima rămasă nemodernizată de pe sectorul nordic al DNCB – șantierul este aproape paralizat, cu întârzieri enorme ce s-au acumulat.
  • Ce se va deschide anul acesta pe DNCB: Pasajul Domnești pe 15 noiembrie; șanse teoretice și pentru Pasajele Olteni’a și Berceni, la pachet cu lărgirea DNCB pe circa 6 km.
  • Ce nu se va mai deschide anul acesta: 10km din A0 Sud între DN5 și DN6.
  • Blocaje: lărgirea DNCB între DN2 și A2 (11,5km), inclusiv pasaj giratoriu suspendat la Cernica – o reziliere a contractului pare inevitabilă.
  • Lucrări noi: Lărgirea DNCB la 4 benzi între A1 și DN5 (16,3 km).

HARTĂ INTERACTIVĂ – Proiectele rutiere din Jurul Bucureștiului – Autostrada A0 și lucrările pe Șoseaua de Centură:

Vezi aici harta interactivă mare, într-un tab separat.

Autostrada de Centură (A0) SUD – Stadiul pe tronsoanele care ar trebui să fie gata în următorii ani

În 2023 și 2024 toți cei circa 52 de kilometri de pe partea de sud a Autostrăzii de Centură A0 ar trebui teoretic să fie finalizați și să fie deschiși traficului, oferind traficului greu și de tranzit o nouă variantă de a ocoli Capitala de la Autostrada A1 la Autostrada A2.

Pe cele trei tronsoane ale A0 Sud se lucrează în prezent, deși execuția pe tronsonul 3 este mult în urmă, după ce și așa acumulase întârzieri mari din timpul etapei de proiectare, grecii de la Aktor au primit avizul CNAIR abia în urmă cu un an, deși contractul fusese semnat încă din 2019.

A0 Sud – Lotul 1

Lungime: 17 km (A2 – CF 902), două noduri rutiere – cu DN4 și A2.

Cost: 830 mil lei lei fără TVA

Constructor: Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS

Execuție începută în: martie 2021

Stadiu (septembrie 2022): 49%

Contract semnat: august 2019 / Licitația începută în iulie 2017

Termen de finalizare: septembrie 2023

Pe Tronsonul 1 (17 km, CF902 – A2, noduri rutiere cu DN4 și A2), lucrează firma turcească Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS.

Lucrările în teren au demarat începând din februarie 2021, în prezent sunt în grafic (cca 49%), iar termenul septembrie 2023 pentru deschidere e în continuare posibil.

Nodul rutier dintre A0 și A2

Pe acest lot una dintre cele mai importante lucrări este nodul rutier dintre Autostrada A0 și Autostrada Soarelui A2, iar lucrările avansate din prezent lasă se se intuiască schimbările ce vor surveni odată cu noile structuri: Una din pilele viitorului pasaj al A0 peste A2 a fost ridicată practic suprimând banda de urgență de pe Autostrada Soarelui.

Viitorul nod rutier a fost proiectat practic cu acea pilă acolo care suprimă banda de urgență, dar vor rămâne pentru A2 cele două benzi înainte, iar între pila respectivă și culeea podului A0 se vor face alte 3 benzi adiacente A2 pentru încadrare și accelerare/decelerare conectate la bretelele nodului.

Astfel, în zona unde va rămâne suprimată banda de urgență pentru A2 vor fi 3, respectiv 4 benzi de înainte, două benzi inițial de încadrare la ieșirea din nodul rutier și o bandă de încadrare la intrarea în nodul rutier.

Vezi planșa nodului rutier mai jos (click pentru mărire):

–-

A0 Sud – Lotul 2

Lungime: 16,3 km (CF 902 – DN6), două noduri rutiere – cu DN6 și DN5.

Cost: 751 mil lei fără TVA

Constructor: Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS

Execuție începută în: august/octombrie 2020

Stadiu (septembrie 2022): 63%

Contract semnat pe 9 martie 2019 / Licitația începută în iulie 2017

Termen de finalizare: februarie 2023

Aceeași firmă turcească, Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, lucrează deja din vara lui 2020 și pe Tronsonul 2 (16,3 km între DN6 și CF 902, noduri rutiere cu DN6 și DN5).

Lucrările avansează într-un ritm normal, după ce inițial a existat o sincopă cu autorizarea în etape a tronsoanelor pe care se putea lucra.

La începutul anului, însă, exista posibilitatea ca o bucată de circa 10 km, între nodurile rutiere DN6 și DN5 (cu roșu în foto de mai sus) să fie fie gata până în luna decembrie, iar traficul să fie deschis. Din păcate acest lucru nu pare să mai fie în plan.

Potrivit informațiilor oficiale CNAIR centralizate de CESTRIN, stadiul fizic în septembrie era de 63%, iar termenul de finalizare a fost împins ușor spre aprilie 2023, după ce au apărut unele întârzieri pe relocarea de utilități și necesitatea unor exproprieri suplimentare.

A0 Sud – Lotul 3

Lungime: 18 km (DN6-A1), 1 nod rutier cu A1

Cost: 853 mil lei (fără TVA)

Constructor: Asocierea Aktor – Euroconstruct Trading

Execuție începută în: noiembrie 2021

Stadiu: 18% / Proiectare avizată abia în octombrie 2021

Contract semnat pe 14 aprilie 2019 / Licitația începută în iulie 2017.

Termen de finalizare: Q4 2023 (realist: Q2-Q3 2024)

Tronsonul 3 (18 km, A1 – DN6, nod rutier cu A1) este cel mai întârziat. Nu doar că s-a întârziat nepermis de mult cu proiectarea, dar nici mobilizarea grecilor de la Aktor pe șantier nu a impresionat în ultimul an.

Contractul cu Aktor – Euroconstruct Trading a fost semnat în aprilie 2019 și presupunea 12 luni pentru proiectare… Abia în octombrie 2021 a fost avizat proiectul tehnic și s-a putut trece la execuția propriu-zisă. Pentru întârzierile la proiectare Aktor a primit și penalități de la CNAIR.

Chiar și-așa, după demararea lucrărilor ritmul pe șantier a fost unul mai degrabă slab, iar în aproape 11 luni de lucru șantierul abia a ajuns la circa 18%.

Autostrada de Centură (A0) NORD – Două tronsoane contractate cu UMB, două tronsoane blocate de trei ani în licitații

Pe partea de Nord a Autostrăzii de Centură (A0) lucrurile sunt mai întârziate. Din cele patru tronsoane, doar două sunt contractate însă lucrările efective în teren au început doar pe unul singur. UMB a intrat în forță pe tronsonul 2 care va conecta DN1 de A3 și DN 2 (nodul rutier cu DN2 e pe lotul următor, din păcate).

Deși toate licitațiile de pe A0 Nord au fost lansate din iunie 2019, pe două dintre tronsoane nici până acum acestea nu s-au finalizat cu un contract semnat, după atribuiri și reatribuiri, contestații, reevaluări și alte contestații…

Singurul tronson pe care chiar se lucrează: DN1 – A3 – DN2

Constructorul român UMB a intrat în forță pe șantierul tronsonului 2, un lot de circa 19 km, iar în prezent există premizele care în 2023 să poată fi deschis traficul pe segmentul dintre DN1 și A3 (singura porțiune aflată între noduri rutiere de pe acest lot).

A0 Nord – Lot 2 (DN1/Corbeanca – DN2/Afumați)

Lungime: 19 km, 2 noduri rutiere – cu A3 și DN1

Valoare: 832 mil lei

Constructor: Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – contractat în mai 2021

Ordin de începere dat în 16 august 2021

Termen: 12 luni proiectare + 22 de luni execuție

Stadiu: circa 3%

Finalizare posibilă: Q4 2023 (parțial) / Q2-Q3 2024 (total)

VIDEO – Lucrările la nodul rutier A0 cu A3

Celălalt lot contractat cu UMB – fără vreun nod rutier, aproape de începerea lucrărilor

Lotul 4 A0 Nord are contract de proiectare și execuție semnat din 18 august 2020 cu Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade, cu preţul de 312,6 milioane de lei. Tronsonul este aflat între DN3 s̗i A2 (Pantelimon – A2), cu o lungime de 4,47 km, nu are niciu nod rutier inclus, dar presupune realizarea unui pod lung peste lacul format de râul Colentina în zona Cernica.

Lucrările pe acest tronson ar urma să demareze până la finalul anului, după o perioadă prelungă de proiectare și revizuire a acordului de mediu.

A0 Nord – Lotul 4 (DN3-A2)

Lungime: 4,5 km, 0 noduri rutiere, pod mare peste râul Colentina

Cost: 313 mil lei (fără TVA)

Constructor: Asocierea UMB – Tehnostrade – SA&PE

Stadiu: Etapa de proiectare

Contract semnat în august 2020 / Licitația începută în iunie 2019.

Termen: 12 luni proiectare + 18 luni execuție

Finalizare posibilă: 2024

Loturile necontractate din A0 Nord

Lotul 1 (17,5 km – DJ601 – Corbeanca/DN1) nu a fost contractat nici până acum, deși licitația a fost lansată încă din 2019. Încă din octombrie 2021 a fost atribuit din nou contractul, după ce în trecut alte două atribuiri au fost contestate și întoarse de instanța de judecată.

Astfel, ultima atribuire a contractului s-a făcut către asocierea de firme Impresa Pizzarotti & C Spa Italia S.p.a – RETTER Projectmanagement (ofertă de 815 mil lei). În 2020 și în primăvara 2021 CNAIR atribuise contractul de două ori către turcii NUROL INSAAT VE TICARET A.S. (ofertă de 747 mil lei). Ambele atribuiri către firma turcească au fost întoarse după depunerea contestațiilor.

Deloc surprinzător, și ultima atribuire a fost contestată și încă e așteptată tranșarea situației la CNSC…

Teoretic, după semnarea contractului, viitorul constructor va avea la dispoziție 12 luni pentru proiectare și 22 de luni pentru execuție.

A0 Nord – Lot 1 (DJ601 – Corbeanca/DN1)

Lungime: 17,5 km, 2 noduri rutiere – DN1A și DN7

Stadiu: Atribuit (a treia oară, primele două către Nurol)

Constructor desemnat: Impresa Pizzarotti & C Spa Italia S.p.a – RETTER

Valoare: 815 mil lei

Licitație începută în 2019

Termen: 12 luni proiectare + 22 de luni execuție

Finalizare posibilă: 2025-2026

Lotul 3 din A0 Nord (8,6 km – DN2/Afumați – DN3/Cernica) este celălalt tronson din A0 Nord ce încă nu a fost contractat, deși licitația e în desfășurare deja de mai bine de trei ani.

Constructorul selectat anunțat de CNAIR încă din 2021 este firma turcească Ictas Insaat Ve Ticaret cu o ofertă de 413 mil. lei, însă acest rezultat a fost contestat, iar CNSC și Curtea de Apel au întors „dosarul” la CNAIR să reevalueze ofertele.

Anterior, pe acest tronson, CNAIR declarase câștigătoare compania turcească NUROL INSAAT VE TICARET A.S., însă și acel rezultat a fost inițial contestat, iar CNAIR a trebuit să reevalueze ofertele.

Mai mult, la trei ani de la lansarea licitației, și constructorul chinez CCECC blochează semnarea contractului pentru lotul Voluntari-Cernica.

De fapt, conform reevaluărilor și contestațiilor admise, chinezii de le CCECC ar fi de fapt în pole-position pentru a li se atribui contractul, ceea ce ar marca primul contract de construcție autostradă ce ar ajunge la un constructor chinez, un lucru pe care CNAIR încearcă să-l evite…

Având în vedere întârziere procedurilor, șansele ca pe acest tronson să se poată circula mai devreme de 2026 sunt din ce în ce mai mici.

A0 Nord – Lot 3 (DN2/Afumați – DN3/Cernica)

Lungime: 8,6 km, 1 nod rutier cu DN2

Constructor desemnat : Ictas Insaat Ve Ticaret

Valoare: 413 mil lei

Stadiu: În licitație (contestații și reevaluare oferte)

Termen: 12 luni proiectare + 18 luni execuție

Finalizare posibilă: 2026

Proiectele de pe actuala Șosea de Centură – Pasaje tip giratoriu suspendat și lărgirea DNCB la 4 benzi

În paralel cu lucrările la Autostrada de Centură A0, continuă lucrările la alte proiecte de fluidizare și lărgire a actualei Șosele de Centură (DNCB).

Dacă ritmul lucrărilor la „salba” de pasaje giratorii suspendate pe DNCB Sud este bun și le vom vedea inaugurate în acest an, pe porțiunea de lărgire dintre DN2 și A2 – ultima rămasă nemodernizată de pe sectorul nordic al DNCB – șantierul este aproape paralizat, cu întârzieri enorme ce s-au acumulat.

Pasajul Domnești, în sfârșit aproape de finalizare

Pasajul de la Domnești va fi primul pasaj de tip giratoriu suspendat ce va fi deschis pe centura Capitalei. Data stabilită pentru deschiderea traficului este 15 noiembrie 2022.

Conform datelor CNAIR centralizate de CESTRIN, stadiul fizic actual al pasajului de la Domnești a ajuns la 85%.

Lucrările la pasajul Domnești au fost reluate în vara lui 2020, după aproape doi ani de blocaje constante. Ultima problema fusese intrarea în insolvență a constructorului principal STRACO, însă șantierul și lucrările au fost preluate în sarcina subcontractorului Tracon.

Primele lucrări la pasajul de la Domnești au început în 2018 în baza unei autorizații de construire parțiale, dar restul proiectului s-a blocat din mai multe motive: proiectul tehnic a trebuit complet refăcut față de ce s-a scos la licitație pentru că Primăria Capitalei a cerut lărgirea zonei pasajului pentru a fi amplasat o linie de întoarcere a tramvaiului; utilitățile au fost relocate cu foarte mare dificultate; exproprierile inițiale și cele suplimentare (ca urmare a modificării proiectului) au fost realizate cu mare întârziere; constructorul a intrat în insolvență.

Pasajul Domnești – giratoriu suspendat – detalii tehnice

Lungime: 536 m

Cost: 91,5 mil lei

Constructor: STRACO GRUP SRL – SC COMNORD SRL – SPECIALIST CONSULTING SRL / Construcție preluată de subcontractorul TRACON

Contract semnat: 2017 (lucrări reluate în august 2020)

Termen de finalizare: 24 de luni (proiectare și execuție)

Finalizare posibilă (n.r.): Q4 2022

Stadiu la zi (septembrie 2022): cca 85%

Pasajele de la Berceni și Oltenița

La intersecțiile Centurii București cu Șoselele Berceni și Oltenița se construiesc în prezent celelalte două giratorii suspendate de pe actuala Centură Sud, dar se lucrează și la dublarea actualei centuri pe porțiuni de câțiva kilometri între aceste pasaje.

Lucrările sunt destul de avansate și au totuși șanse (mici) să fie gata până la finalul acestui an, deși termenul de execuție era de 24 de luni, iar lucrările au debutat în urmă cu doi ani.

Giratoriu suspendat DNCB – Șos. Berceni + lărgire la 4 benzi a centurii actuale

Lungime: giratoriul + 2,5 km

Plan foto – pasaj Berceni

Cost: 30,5 mil euro

Constructor: Asocierea Trameco SA (Selina) – Vahostav SK AS – Construcții Erbașu SA – Grafic Tends SRL

Contract semnat: martie 2019

Termen de finalizare: 30 luni (6 luni proiectare și 24 luni execuție)

Lucrări începute în: august 2020

Finalizare posibilă (n.r.): Q4 2022 / Q1 2023

Stadiu la zi: 71%

Giratoriu suspendat DNCB-Șos. Olteniței + lărgire la 4 benzi a centurii

Lungime: giratoriul + 3,7 km

Cost: 35,5 mil euro

Constructor: ITINERA SPA

Contract semnat: iulie 2019 (licitație începută în mai 2017)

Termen de finalizare: 6 luni pentru proiectare și 24 luni pentru execuția lucrărilor

Lucrări începute în: august 2020

Finalizare posibilă (n.r.): Q4 2022 / Q1 2023

Stadiu la zi: 69,9%

Lărgirea DNCB între DN2 și A2, un proiect intrat în blocaj

Cel mai întârziat proiect de pe actuala Șosea de Centură este cel care prevede extinderea la patru benzi a celor 11,5 km dintre DN2 și A2., dar și realizarea unui alt pasaj de tip giratoriu suspendat la intersecția Șoselei de Centură cu DJ301 (Șoseaua Cernica).

Contractul, semnat cu italienii de la Tirrena Scavi în 2020, avea termen de finalizare 15 luni. Cu multe probleme ce au ținut de proiectare și relocare de utilități, lucrările sunt mult întârziate în prezent, iar șantierul pe alocuri pare mai degrabă abandonat, iar stadiul fizic pare încremenit la 20%.

Mai mult, peste slaba mobilizare a constructorului, CNAIR are acum o altă problemă cu firma în cauză: În luna iulie a încetat valabilitatea scrisorii de garanție de bună execuție, iar până în prezent nu s-a constituit o nouă scrisoare de garanție de bună execuție.

În condițiile de față, o reziliere pe acest proiect pare inevitabilă…

Lărgire DNCB între DN2 și A2

Lungime: 11,5 km

Cost: 49 mil. euro

Constructor: Tirrena Scavi

Contract semnat în: martie 2020

Termen de finalizare: 15 de luni (de la începerea construcției)

Lucrări începute: mai 2020.

Finalizare posibilă: ???

Stadiu la zi: 20%

Lărgirea DNCB între A1 și DN5, noi lucrări în teren pe actuala centură

Pe partea de sud a actualei Centuri a Capitalei au fost semnate anul acesta două contracte pentru lărgirea la 4 benzi de circulație a circa 16,3 km între A1 și DN5, până în zona unde se construiesc acum pasajele Oltenița și Berceni și se lărgește la zi șoseaua de centură.

Proiectul de lărgire la 4 benzi a fost împărțit în două loturi, de-o parte și de alta a lucrărilor de la Domnești.

Primul Lot are o lungime de circa 820 de metri, de la autostrada A1 și până la intersecția Domnești. Contractul a fost semnat cu Asocierea IBB-HIB ROMANIA S.R.L.–IBB-HAUS-UND INDUSTRIEBAU GMBH–S.C. AUTOTEHNOROM S.R.L.– S.C. VENTOR GRUP CONSULTING S.R.L. pentru 28,4 milioane de lei. Termenul este de 9 luni pentru proiectare și apoi 10 uni execuție.

Al doilea lot, circa 15,5 km de la Domnești până după Jilava, a fost semnat cu Asocierea RIZZANI DE ECCHER S.P.A. – S.C. MAVGO HOLDING S.R.L. pentru circa 504 milioane de lei. Aici termenul de proiectare este de 12 luni, apoi 24 de luni pentru execuție.

Modernizare și lărgire Centură între A1 și DN5/Jilava

Lungime:

Lot I – 820 metri

Lot II – 15,52 km

Valoare:

Lot I – 28,4 mil lei (fără TVA)

Lot II – 504 mil. lei (fără TVA)

Constructor:

Lot I – Asocierea IBB-HIB ROMANIA S.R.L.–IBB-HAUS-UND INDUSTRIEBAU GMBH–S.C. AUTOTEHNOROM S.R.L.– S.C. VENTOR GRUP CONSULTING S.R.L.

Lot II – Asocierea RIZZANI DE ECCHER S.P.A. – S.C. MAVGO HOLDING S.R.L.

Termen:

Lot I – 9 luni proiectare, 10 luni execuție

Lot II – 12 luni proiectare. 24 luni execuție

Proiectele rutiere din jurul Bucureștiului – hartă:

VEZI ȘI:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro