Inspecțiile fiscale: Prețurile de transfer, un punct de maxim interes
Prețurile de transfer continuă să fie un punct de maxim interes în inspecțiile fiscale, având în vedere că sumele implicate sunt foarte mari în majoritatea cazurilor și, implicit, autoritățile fiscale pot atrage impozite suplimentare semnificative la buget în cazul în care consideră că reglementările în vigoare nu au fost respectate.
Cu atât mai mult, în contextul actual, echipele de inspecție vor fi mai vigilente ca urmare a faptului că societățile încep să înregistreze pierderi. Astfel, a crescut gradul de atenție pe care autoritățile fiscale îl acordă politicilor de prețuri de transfer, precum și modalității în care acestea au respectat cerințele locale de documentare. Pierderile înregistrate din activitatea operațională curentă vor pune o presiune suplimentară asupra societăților, mai ales dacă au un profil funcțional și de risc limitat.
Aceste societăți vor face cu siguranță obiectul inspecției fiscale în viitorul apropiat, iar autoritățile vor verifica scăderea de profitabilitate sau pierderile ocazionate. Este foarte important ca societățile să își planifice, monitorizeze și documenteze corect prețurile de transfer sau, dacă este cazul, să își pregătească o argumentație solidă pentru a susține orice deviație de la valoarea de piață, sporind astfel șansele de succes în cazul unei dispute cu autoritățile fiscale. Cu precădere pentru anul 2020 și perioada următoare, în funcție desigur și de sectorul de activitate al societății, această documentare va trebui făcută foarte atent.
Am observat deja că inspectorii nu se mai limitează la discuții cu personalul din departamentul financiar, pentru a valida informațiile incluse în analiza funcțională a societății, ci solicită discuții și cu personalul responsabil din zona operațională. Mai mult, am remarcat că inspectorii își extind aria de verificare chiar la clienții și furnizorii societății analizate, pentru a vedea, în relația cu aceștia, cine este implicat în procesul decizional, dacă este cineva local sau un responsabil de la grup.
În aceste condiții este important ca angajații din zona operațională să cunoască și să înțeleagă rolul pe care îl au în poza de ansamblu a grupului, astfel încât informațiile furnizate inspectorilor sa fie unele coerente, iar această conduită din cadrul societății sa fie confirmată și de partenerii de business (i.e. furnizori sau clienți).
Citește mai mult pe blogul PwC România
Articol semnat de Livia Teodoru, Senior Manager PwC România