Internetul, doar un mediu
Am auzit destul de des sintagma: „Vreau sa fac ceva pe internet”. Multi nu stiu cum sa defineasca acest ceva si multora li se pare ca acest ceva este foarte tehnic, foarte complicat si in orice caz greu de inteles sau explicat …
Ei bine eu cred ca nu este asa. Si anume de ce?…
Sa abordam aceast lucru din doua perspective… formal si ne…
Cand esti la o terasa sau o simpla discutie cu un client in calitate de amic, prieten, apropiat, obligatie.. etc. … vine la un moment dat vorba despre internet, si la subiectul acesta afli ca el (amicul) ar vrea sa faca ceva pe internet. Nu stie exact ce, dar ar vrea sa fie mare si de impact. In orice caz, sa vanda si sa nu coste prea scump daca se poate.
Iei primul servetel pe care il vezi in fata ochilor, ii scrii 2-3 idei care s-ar potrivi perfect pentru profilul lui… ii dai un pret estimativ… si ai terminat marea prezentare si estimatul de cost pentru clientul respectiv …
Cand insa intalnirea este una formala, intr-o sala de meeting, creativitatea si spiritul inovator de care te-ai folosit la cafenea, nu iti mai sunt utile acum.
Ceea ce propui si ceea ce arati clientului va fi analizat si para analizat. Pentru client, tu esti un furnizor. Un furnizor mai nou sau mai vechi care, oricum ar fi, nu cunoaste produsul pe care il vinde clientul tot lafel de bine precum clientul insusi.
Pentru client, ceea ce ii propui tu ca si comunicare interactiva, dand dovada de multa pasiune, este in esenta un plan de comunicare pe un mediu ca oricare altul. Da, asa cum unii vand (publicitate) TV sau radio sau presa … asa tu esti acel furnizor care vinde „internet”.
De acord. Internetul este cel mai puternic, cel mai interactiv, cel mai flexibil, cel mai putin costisitor, cel mai la moda… cel mai „cel”… dar pana la urma este tot un mediu de comunicare. Un mediu care, ca orice alt mediu se sustine printre altele si din incasarile din publicitate.
Si atunci cand ai de facut „ceva” pe internet, acest lucru este primul care trebuie sa iti vina in minte. Ca internetul este un alt mediu de comunicare. Pentru client, o campanie de publicitate care se va derula pe televiziune, la radio, in presa sau pe internet … este „doar” o campanie de publicitate.
Ca in cazul oricarui alt mediu de comunicare, singura modalitate de a dovedi eficacitatea mediului respectiv este un test. Un test real, cu date reale si cu bugete reale … nu doar estimari sau extrapolari.
Pentru a putea implementa un test care sa aiba cat de cat sanse de reusita, trebuie sa tii cont de cateva elemente:
- Fii realist cand iti setezi obiectivele. Care este punctul de pornire? Care reste minimul pe care trebuie sa il inestesti astfel incat obiectivele pe care le ai sa se indeplineasca? Atunci cand faci un plan de comunicare, un plan de promovare, de obicei pleci de la niste obiective. Vrei sa „vinzi” un produs sau un serviciu. Si mai tot timpul ai un obiectiv de vanzari. Planul de promovare si bugetul aferent acestui plan il construiesti avand in vedere aceste obiective. Aceeiasi abordare trebuie sa o folosesti si atunci cand te gandesti sa faci „ceva” pe internet.
- Fii atent la pragul de sus. Multi marketeri trebuie sa ia in considerare si un prag superior. In orice mediu, exista si un moment, de la care orice efort de marketing suplimentar nu se mai justifica. Oricat de mult ai cheltui in plus pe acel mediu, nu iti mai aduce nici un beneficiu suplimentar, iar tot efortul pe care l-ai mai depune pe acel mediu este doar o irosire totala de resurse.
- Mediile de comunicare se complementeaza. Mediul pe care tu il folosesti pentru a vorbi cu un client, este un mediu care contribuie sau nu cu ceva in cresterea eficientei si impactului celorlalte medii? De multe ori am intocmit pentru mine sau clienti rapoarte care aratau pe acelasi grafic eficienta unui site web, in functie de sursele de trafic. In mod vizual, influenta pe care o are o tactica de comunicare interactiva asupra traficului generat de o alta tactica, este extrem de vizibila. La fel se intampla si cu mixul dintre mediile de comunicare. O campanie TV informeaza si atinge un numar foarte mare de persoane; un spot radio sau un panou stradal iti reamintesc de reclama vazuta ieri seara la TV in timpul filmului… dar cand e vorba de a lua decizia finala, de a porni pe drumul cumpararii si a de a afla mai multe informatii, fie internetul fie orice fel de material imprimat (pliant, articol sau publicitate in presa scrisa, etc.) imi ofera detaliile de care am nevoie, si realizeaza „vanzarea” in mod efectiv. Evident, dupa ce am decis sa cumpar, ramane sa imi aleg varianta care imi este cea mai comoda pentru a cumpara… fie ma duc in magazin, fie comand onlie, fie dau un telefon…
Pentru a testa eficienta internetului ca si mediu de comunicare, eu consider ca ar trebui sa ai in vedere urmatoarele elemente:
- Construieste o campanie sau un plan de comunicare care sa adunca un beneficiu real utilizatorului final;
- Implementeaza un sistem de masurare al site-ului si a eficientei acestuia si urmareste performanta inainte, in timpul si dupa campania de comunicare;
- Programeaza derularea campaniei intr-o perioada in care vanzarile sau performanta sa nu fie afectata de sezonalitate sau alti stimului externi pe care nu ii poti controla;
- Incearca pe cat posibil sa comunici cu tot publicul tinta si ofera-le argumente de nedoborat pentru a cumpara produsul sau serviciul tau;
- Dimensioneaza bugetul de test in asa fel incat sa iti faci atat o imagine din punct de vedere al eficientei dar si al sustenabilitatii in timp a comunicarii. Degeaba faci un test mic, care da rezultate foarte bune, daca ulterior, cand maresti bugetul de 10 ori nu obtii decat de 4 ori mai multe rezultate decat in perioada de test.
- Internetul este interactiv… atunci fii si tu interactiv. Porneste un dialog cu utilizatorii tai. Ofera-le ceva si asculta ce iti raspund.
Da. Internetul este un mediu de publicitate. Este cel mai cel mediu de publicitate la ora actuala. Nu este puternic reglementat (inca), nu cost mult (comparativ cu TV-ul), ofera multa flexibilitate si este 100% masurabil. Daca ii dai ce-i trebuie (si anume creativitate, interactivitate si dinamism) iti va „raspunde” pe masura asteptarilor tale … in vanzari.