Ministrul Transporturilor, despre autostrada Pitesti – Sibiu unde Studiul de Fezabilitate are mari intarzieri si probleme de calitate: "Nu reziliem contractul. Facem o Unitate Strategica la CNADNR si completam studiul de fezabilitate"
Ministrul Transporturilor, Dan Marian Costescu, a declarat luni seara, la TVR, ca in jur de 400 este suma kilometrilor de autostrada in lucru in 2016 pe santierele romanesti, iar „un obiectiv realist” pentru realizarea acestora este un termen de 4-5 ani. Dan Costescu considera ca cei 700 de kilometri de autostrada pe care ii are in prezent Romania reprezinta o cifra „departe de standarde, inclusiv de cele ale tarilor din jurul nostru”.
Ministrul Transporturilor a vorbit si despre autostrada Sibiu-Pitesti, pe care a numit-o „cel mai important proiect care se afla la minister”. El a anuntat ca, in ciuda problemelor legate de Studiul de fezabilitate, „Solutia este de a nu rezilia pentru ca am fi intrat intr-un cerc vicios din punct de vedere juridic. S-a gasit o solutie de completare a acelui studiu de fezabilitate care acum nu este satisfacator cu un modul. Modulul 2, care nu a fost platit, va fi platit si executat. La sfarsitul anului speram sa finalizam studiul de fezabilitate. Proiectarea se va licita separat.” Costescu a mai spus ca autostrada A1 Sibiu – Pitesti ar putea fi gata in anul 2020-2021.
Dan Costescu a promis ca „Vom lansa niste mecanisme sanatoase cu privire la modul in care organizam licitatiile, aceste etape preliminare, pentru ca se spune ca un proiect bine pregatit este pe jumatate facut.”
- Ministrul Transporturilor despre autostrada A1 A1 Sibiu – Pitesti:
Autostrada Sibiu-Pitesti, cel mai important proiect care se afla la minister.
In Romania avem cele mai scurte termene pentru studii de fezabilitate si chiar pentru proiecte.
Solutia este de a nu rezilia pentru ca am fi intrat intr-un cerc vicios din punct de vedere juridic.
S-a gasit o solutie de completare a acelui studiu de fezabilitate care acum nu este satisfacator cu un modul.
Modulul 2, care nu a fost platit, va fi platit si executat.
La nivelul CNADNR vom face o Unitate de Implementare a Proiectului (n.r. UIP) Strategica pentru acest contract.
La sfarsitul anului speram sa finalizam studiul de fezabilitate.
Proiectarea se va licita separat.
2020-2021 ar putea fi gata autostrada Sibiu-Pitesti.
La licitatie deschisa vor participa toti care nu sunt pe lista neagra.
Dupa evenimentele din ultima vreme, sunt constructori pe lista neagra, cum ar fi cei de la Orastie – Sibiu.
- Despre segmentul de autostrada Orastie – Sibiu:
Au fost folosite materiale neconforme cu specificatii tehnice, nu s-a respectat proiectul.
Statul roman, prin CNADNR, va executa garantiile pe care constructorul le are, 90 de milioane de lei, care acopera lucrarile pentru bucata demolata.
Exista ingrijorarea ca ce s-a intamplat pe acest segment se poate intampla si pe altele.
Se va lansa si o licitatie pentru o expertiza tehnica pe toata lungimea tronsonului, la sfarsitul lunii septembrie.
- Cum se explica ritmul de melc in care s-au construit autostrazi:
Buba, daca este una, este bagajul cu care am plecat la constructia infrastructurii, am plecat practic de la zero.
S-au facut niste proiecte pompieristic, s-au facut presiuni sa inceapa anumite proiecte.
In momentul cand am ajuns sa am constructorul pe santier, s-a vazut ca nu s-au facut expropieri si nu se poate construi.
Presiunile au fost din dorinta politica, au fost ani electorali, au fost oameni care au luat decizii fara sa cunoasca efectele, sau dorinta nevinovata de a construi ceva repede.
Dorinta mea ca ministru este sa mergem mai bine.
- Despre CNADNR:
Actualul director este unul interimar.
Trebuie schimbat sistemul.
Trebuie sa se dea atentie fazelor incipiente despre care am vorbit.
- Despre eventuale taxe pe autostrazi:
Nu ne asteptam la taxe de autostrazi nici in 2016, nici in 2017.
In acest moment Ministerul Transporturilor nu are in vedere asemenea taxa si nici Ministerul Finantelor.
- Despre CFR si trenurile oprite de ger:
Au fost cateva cazuri de trenuri neincalzite, s-au stricat instalatiile.
Ii felicit pe oamenii care au lucrat pe viscol.
Sunt 6 milioane de calatori care merg cu trenul.
La infrastructura suntem departe de a se rezolva problemele.
Calea ferata a fost obligata sa reduca viteza pentru a nu pune in pericol calatorii.
- Despre Tarom:
Ei au in acest moment o flota de 23 de avioane.
Lumea este interesata de innoirea flotei.
Taromul trebuie sa isi defineasca mai intai politica comerciala, strategia de zbor, si abia apoi pot solicita bani pentru reinnoirea flotei.
Vor trebui sa decida daca vor sa ramana o companie normala sau se vor transforma intr-o companie low cost, ceea ce din punctul meu de vedere nu este recomandat, dar nu este decizia mea.
S-a demarat achizitia serviciilor pentru un consultant extern, care va analiza compania si va spune ce avem de facut.