O situație absurdă: Cum a fost lăsat sistemul IT din sănătate fără servicii de mentenanță la bazele de date Oracle
”Există fapte de natură penală” în legătură cu faptul că baza de date a sistemului a fost lăsată fără servicii de mentenanță, a anunțat luni ministrul Sănătății, Sorina Pintea. HotNews.ro a investigat cum a ajuns CNAS să rămână fără mentenanța Oracle, esențială pentru întreg sistemul IT și a descoperit o situație incredibilă. Cu o mentenanță expirată în decembrie 2018 și fără personal IT specializat în tehnologia Oracle, CNAS a lansat în ianuarie o procedură simplificată de achiziție pentru 6 luni a acestor servicii. Luna trecută, procedura a fost anulată.
Cum este motivată nevoia de mentenanță Oracle într-o licitație lansată în luna ianuarie 2019 de către CNAS:
- „Mare parte a aplicaţiilor informatice din componenta sistemului informatic a CNAS sunt construite pe tehnologie Oracle, ceea ce a presupus achiziţionarea de către CNAS a licenţelor software de tehnologie Oracle pentru care este necesară asigurarea permanentă a serviciilor de asistenta tehnica cu actiuni preventive.
- În acest scop este necesară achiziţionarea serviciilor de asistenta tehnica cu actiuni preventive pentru exploatarea platformei Oracle în bune condiţii, pentru evitarea sau eventual înlăturarea erorilor, exceptie făcând bug-urile de produs.
- În acest scop CNAS doreşte încheierea unui contract pentru servicii de asistență tehnică cu acțiuni preventive necesare funcționarii în bune condițiuni a componentei baze de date Oracle de la nivelul PIAS pe o perioada de 6 luni.”
Acestea sunt informațiile apărute în Caietul de sarcini al unei proceduri simplificate de achiziție demarate de CNAS în luna ianuarie a acestui an, potrivit informațiilor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SICAP).
Valoarea totala estimata a contractului a fost 161.046 lei (fără TVA).
În cadrul procedurii, CNAS a primit două oferte:
- 1. Maguay Computers (ofertant) împreună cu Oracle România (subcontractant – 74,51%).
- 2. Asocierea dintre Siveco România (ofertant) și firma Trend Import Export.
În data de 24 iunie 2019, CNAS a afișat în SICAP că a anulat procedura.
Motivele anulării prezentate în SICAP: „Abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului. Termenul de valabilitate al ofertelor a fost depășit.„
În Sistemul electronic de achiziții publice (SICAP) nu sunt publicate alte detalii sau contestații, așa că HotNews.ro a solicitat luni, 22 iulie, conducerii CNAS și oficialilor Siveco România să explice cum s-a ajuns la această situație.
CNAS nu a răspuns încă solicitării HotNews.ro, dar au făcut-o oficialii Siveco, iar situația expusă cronologic este absurdă și o redăm integral:
- „Autoritatea contractantă, Casa Națională de Asigurări de Sănătate, a iniţiat în 30 ianuarie, anul acesta, procedura de achiziție publică pentru atribuirea contractului de servicii ”Servicii de asistenţă tehnică cu acţiuni preventive pentru componenta baze de date Oracle la nivelul PIAS”, prin publicarea în SICAP a anunțului de participare simplificat nr. SCN1036582.
- La 28 februarie, Autoritatea contractantă a finalizat etapa de evaluare a documentelor de calificare și propunerea tehnică, declarând oferta noastră ca fiind admisă.
- În ceea ce privește însă evaluarea financiară, CNAS a decalat de mai multe ori termenul limită. Întâi termenul a fost decalat pentru 29 martie, apoi pentru 1 aprilie și încă o dată pentru 31 iulie.
- La 24 mai a expirat valabilitatea ofertei noastre, timp în care, contrar prevederilor art. 124 din HG 394/2016, Autoritatea contractantă nu a solicitat prelungirea valabilității ofertelor, deși toate ofertele expiraseră între timp.
- În 13 iunie, ne-am sesizat din oficiu și am transmis către Autoritatea contractantă declarația de confirmare a extinderii valabilității ofertei până la data de 30.09.2019.
- În data de 24 iunie, Autoritatea contractantă a publicat în SICAP anunțul de neatribuire a ofertelor, prin care comunică anularea procedurii. În Raportul privind anularea procedurii de atribuire nr. 24/20.06.2019, rezultă că, la momentul evaluării propunerilor financiare, termenul de valabilitate al ofertelor a fost depășit.
- Împotriva deciziei de anulare a procedurii, SIVECO Romania a înaintat o contestație către Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). Nu putem oferi alte amănunte, deoarece procedura de achiziție este în prezent în curs de soluționare la CNSC.”, au precizat pentru HotNews.ro oficialii Siveco România.
Cum explică IT-știi din CNAS cea mai mare cădere a sistemului informatic din sănătate și cât de importanță este mentenanța Oracle
Într-un document al Direcției Generale IT din CNAS, prezentat în exclusivitate luni de HotNews.ro, se precizează că mentenanța Oracle, care a expirat în decembrie 2018, este vitală pentru funcționarea sistemului IT. Mai mult, se precizează că personalul IT din CNAS nu are suficientă experiență în rezolvarea problemelor legate de tehnologia Oracle.
Despre cauzele care au dus la căderea sistemului IT din sănătate, specialiștii din CNAS spuneau că o defecțiune apărută în data de 26 iunie la una dintre sursele neîntreruptibile de energie (UPS) ale Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS) a defectat mai multe echipamente hardware, constatându-se nefuncționarea clusterului ORACLE nod 3, fapt care a generat blocaje în cascadă.
- Pentru detalii citește: EXCLUSIV Cum explică IT-știi din CNAS cea mai mare cădere a sistemului informatic din sănătate: Totul a început în data de 26 iunie
În replică, STS a transmis către HotNews.ro că asigură alimentarea redundantă cu energie electrică pentru echipamentele CNAS. Cine este vinovat pentru căderea sistemului IT din sănătate? „Întreruperea funcționării echipamentelor CNAS a fost cauzată de lipsa redundanței serverelor CNAS”, transmite STS.
- Pentru detalii citește: STS dă vina pe CNAS pentru întreruperea funcționării sistemului IT din sănătate