Orban studiaza rezilierea contractului cu Bechtel
Un proiect de memorandum destinat premierului prezinta argumentele rezilierii contractului cu Bechtel. Nimeni de la Transporturi nu isi asuma paternitatea documentului.
Proiectul de memorandum a fost realizat in luna iunie a acestui an si face o trecere in revista atit a aspectelor financiare ale contractului semnat cu firma americana Bechtel, cit si a posibilelor solutii pentru iesirea din impasul financiar in care este proiectul.
Autorul acestuia, Ministerul Transporturilor, cere majorarea sumelor aprobate de Guvern pentru realizarea celor doua tronsoane de autostrada aflate in lucru (aproximativ 110 kilometri) si supune atentiei Executivului efectele unei posibile rezilieri a contractului cu firma americana pentru celelalte sase tronsoane, cu o lungime de 300 de kilometri.
Documentul, care are 14 pagini, poarta antetul Ministerului Transporturilor, are caseta de rigoare in care premierul Tariceanu urmeaza sa-si puna semnatura, iar in final prevede ca semnatari pe ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, pe secretarul de stat, Septimiu Buzasu etc.
La capitolul „Propuneri supuse aprobarii“, memorandumul afirma ca „ar exista solutia ca, din cele opt sectoare, doua (sectoarele 2B si 3C, la care Bechtel lucreaza in prezent – n.r.) sa ramina in executie la Bechtel, iar celelalte sase sectoare sa fie acordate prin licitatie la sase firme care sa inceapa executia la inceputul anului 2010 si sa termine tot la sfirsitul anului
2013“. Contractul initial semnat cu firma americana prevedea incheierea lucrarilor in anul 2012, insa, pentru ca 2005 a fost un an mort pentru contract, acesta fiind renegociat, termenul a fost prelungit pentru 2013.
Potrivit contractului initial, partea romana este obligata strict sa construiasca cu firma americana Bechtel tronsoanele 2B si 3C, urmind ca pentru celelalte portiuni sa poata decide angajarea altor firme, dar numai dupa scurgerea unei perioade de doi ani de la notificarea acestei intentii.
Socotelile facute de autorii documentului prevad o economie de 1,017 miliarde de euro, in ipoteza in care celelalte sase tronsoane ar fi facute de alte firme decit Bechtel. Acesteia i s-ar adauga o alta rezultata ca urmare a faptului ca in noile contracte cheltuielile cu eliberarea amplasamentelor, cu dotarile si constructiile necesare autostrazii ar trece in sarcina noilor constructori. In contractul cu Bechtel, aceste cheltuieli pica in sarcina statului roman.
„Academia Catavencu“ a fost prima publicatie care a mentionat existenta unui proiect de memorandum in care este mentionata posibilitatea rezilierii contractului cu Bechtel. Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, nu a recunoscut niciodata existenta documentului respectiv.
„Niciodata nu am luat in calcul posibilitatea rezilierii contractului sau a atribuirii celorlalte tronsoane catre alti constructori. Eu incerc sa pun in practica contractul, fara sa mai comentez cum e“, a declarat Orban, potrivit saptaminalului „Academia Catavencu“.