Osama: un Mao în era www
Cele 17 scrisori recuperate din fortăreaţa de la Abbottabad relevă un Bin Laden diferit: un insurgent care vede în media arma sa nucleară.
S-a spus deseori că „Primăverile Arabe“ reprezintă o lovitură mortală dată Al Qaeda. În cele din urmă, nu discursul său a animat şi mobilizat masele de revoluţionari care au spulberat unele dintre, aparent, cele mai solide regimuri ale lumii arabe. Şi totuşi, o lectură atentă a scrisorilor recuperate din fortăreaţa de la Abbottabad conturează o cu totul altă perspectivă. Mai mult, ele confirmă o anumită cheie de interpretare asupra naturii Al Qaeda care sugerează că aceasta este mai puţin o grupare teroristă tradiţională, cât o mişcare de insurgenţă. Pentru Al Qaeda, Primăvara Arabă este o oportunitate, o bătălie pentru recâştigarea „inimilor şi minţilor“ străzilor arabe. De fapt, Bin Laden pare să ajungă la aceeaşi concluzie ca şi insurgenţii anilor ’60: „răspunsul nu se află pe câmpul de bătălie, ci în minţile oamenilor“ (Robert Thompson). Iar acest lucru este cu atât mai adevărat, astăzi, în epoca informaţiei globalizate. În cele din urmă, globalizarea nu îi avantajează doar pe cei ghidaţi de cele mai bune intenţii, ba dimpotrivă. Este unealta ideală pentru lumea subterană a criminalităţii transnaţionale. O imagine extrem de sugestivă a acestui „progres“ a fost surprinsă recent de graficianul Dan Perjovschi într-o expoziţie aflată, simbolic, nu foarte departe de „ground zero“: de la World War One (WW1) şi World War Two (WW2) la World Wide Web (www).
O insurgenţă mediatică
Imaginea emblemă a raidului asupra fortăreţei de la Abbottabad este aceea a unui bătrân aflat în faţa televizorului zappând prin oferta RDS-ului local. Serios? Asta este ameninţarea secolului XXI, deseori comparată cu nazismul şi comunismul? Un moşuleţ cu barbă şi cu o telecomandă? Şi, totuşi, cei care ironizează această imagine eşuează să înţeleagă natura războiului în secolul XXI. În cartea sa Utility of Force, generalul britanic Rupert Smith observă câtă dreptate a avut creatorul sintagmei „teatru de operaţiuni“. Războiul, în epoca informaţiei, devine o formă de teatru, de comunicare. În cele din urmă, un regizor exact asta îşi propune: să atingă emoţional publicul, să planteze idei care să te bântuie dincolo de sala de „teatru“, care te pun în mişcare în lumea reală. Obiectivul ultim este „voinţa oamenilor“, spune Rupert Smith, mobilizarea, punerea ei în mişcare într-o anumită direcţie.
Şi pentru Bin Laden, influenţarea, modelarea percepţiilor comunităţilor de la firul ierbii devine frontul principal. El vizează simultan mai multe tipuri de public-ţintă. Comunică deopotrivă cu europenii şi cu americanii; niciodată cu elitele etatiste, dar mereu cu opinia publică în momente simbolice şi desigur electorale. Mizează pe faptul că rezervele de răbdare ale opiniei publice sunt întotdeauna finite. A internalizat perfect lecţia Vietnamului: „când o superputere pierde un război neconvenţional, o face pentru că rămâne fără un activ cheie – voinţa naţională“ (John Nagl).
Dar, cel mai important, publicul gravitaţional a rămas întotdeauna naţiunea islamică (ummah). De altfel, Bin Laden a comunicat din primul moment cu aceasta prin „propaganda faptelor“. Prăbuşirea Gemenilor era menită să stimuleze ridicarea naţiunii islamice împotriva aceloraşi regimuri corupte măturate recent de Primăverile Arabe. Şi totuşi, a fost „un gest“ care a adus instant „războiul“ şi pe Bin Laden în sufrageriile de pretutindeni. Nu doar la centrul, ci şi la periferia lumii. Dacă zbori peste Mogadishu, rămâi uimit de oceanul de antene parabolice, observa recent David Kilcullen. Toţi suntem, într-un fel sau altul, conectaţi… în satul global. Şi, totodată, predispuşi oricând „reeducării“.
„Insurgenţa presupune că obiectivul sunt cei 4 inci aflaţi între urechile oamenilor“, mi-a spus recent colonelul Robert Cassidy, un cercetător al acestui tip de conflicte, într-un e-mail trimis din Afganistan. De aceea, şi pentru Bin Laden prioritatea devine mai puţin frontul forţei fizice, cât cel mental şi virtual. „Trebuie să mobilizăm toate resursele care au abilităţi expresive în discurs, poezie, audio sau vizuale şi să le dedicăm în întregime îndrumării tineretului naţiunii“, se spune într-o scrisoare din aprilie 2011. „Săbiile cuceresc, iar cunoaşterea luminează; dar cucerirea inimilor survine înainte de controlul naţiunilor“, iată ipoteza întregului demers. Mass-media sunt versiunea sa a butonului nuclear. Este extrem de preocupat de branding, de campanii de conştientizare „awareness“, de rating şi audienţă, totul pentru „a câştiga simpatia mulţimilor“. Este măsura succesului, dar şi a eşecului. „Trebuie să construim o susţinere publică cât mai extinsă cu putinţă.“ Este obsesia lui ultimă.
Mesajele sale nu se rezumă doar la musulmani. Este interesat de orice public care poate să îi devină un potenţial aliat. Spre exemplu, creştinii din Islam sau catolicii din Bagdad. Sau cei din Irlanda de Nord. A înţeles cum multiplele scandaluri sexuale ar fi zdruncinat legitimitatea Bisericii în rândul irlandezilor. Concluzia sa? Un teren fertil pentru a-şi propaga propria ofertă: „acolo oamenii se îndreaptă spre secularism, după ce devenise cel mai religios loc într-o Europă atee. De ce să nu le arătăm calea Islamului?“. Iată materia primă cu care lucrează un insurgent în secolul XXI. Mereu la pândă, este gata să speculeze până şi cea mai neglijabilă urmă de alienare, furie, nemulţumire sau fisură societală. Mai mult, el ştie că luna de miere a Primăverilor Arabe este aproape de sfârşit şi că urmează „valea plângerii“ (cum o numea Ralf Dahrendorf).
Umbrele trecutului
Citind scrisorile sale, uneori ai impresia că Bin Laden este versiunea unui Mao de secol XXI. Gândeşte ca Mao. Până şi referinţele sale de bază rămân, în esenţa lor, maoiste. Şi la fel ca teoreticianul războiului popular (people’s war) din anii ‘50, Bin Laden a înţeles că vital pentru o mişcare de rezistenţă este sprijinul popular de care aceasta se bucură. Este lecţia fundamentală deprinsă pe viu de Bin Laden în anii ‘80, în Afganistan, în timpul ocupaţiei sovietice (altfel, laboratorul său formativ decisiv): „ocupaţia rusă ne-a permis să câştigăm inimile oamenilor. Era esenţial pentru noi să obţinem sprijinul afganilor, deoarece o mişcare de rezistenţă nu poate dura fără susţinerea publicului, la fel cum peştele nu poate trăi fără apă“, spune într-una dintre scrisori.
Desigur, nimic nou sub soare. Toate aceste noţiuni au devenit principii cardinale pentru cei care şi-au adus în timp contribuţia la dezvoltarea metodologiilor clasice de contrainsurgenţă. Spre exemplu, Edward Lansdale (devenit faimos pentru personajul central al romanului semnat de Graham Green – Un american liniştit) scria în 1973, rezumând experienţele sale din Filipine şi Vietnam, câteva rânduri cu care Bin Laden ar fi fost pe deplin de acord: „oamenii sunt trăsătura principală a acestui nou câmp de luptă. Dacă eşti orb, eşuând să vezi locul lor în acest război, atunci nu vei câştiga. Loialitatea populaţiei este obiectivul primar al războiului. Astfel, toate acțiunile războiului ar trebui să fie concepute pentru a atrage şi apoi a face fermă adeziunea poporului“. În realitate, Bin Laden vede lucrurile în acelaşi fel. Este perfect conştient că în lumea Primăverilor Arabe o mişcare revoluţionară nu poate răsturna un guvern sau controla o ţară doar prin forţă, ci trebuie să dispună de resursele necesare pentru a răspunde nevoilor şi aşteptărilor societăţii. Mai mult, el ştie că Al Qaeda trebuie să fie capabilă să satisfacă exigenţele de bunuri publice ale unei societăţi moderne: „O societate nu poate să trăiască fără acestea prea mult timp. Chiar dacă societatea este un mare suporter al mişcării. Oamenii adesea se schimbă când văd un deficit persistent de mâncare şi medicamente şi ultimul lucru pe care vor să îl vadă este cum le mor copiii din cauza acestor absenţe“.
„Trebuie să înţelegem că un rol imens în această bătălie îl au media, iar canalele prin cablu joacă astăzi un rol mai important decât poeţii de demult.“
(Osama Bin Laden)
Eşecul numit Irak
Atunci când dă directive mujahedinilor săi despre ce-i de făcut pe fondul Primăverilor Arabe, Bin Laden îi îndeamnă să înveţe din eşecul pe care Al Qaeda l-a avut în provincia Al Anbar din Irak, în 2006. Atunci, obiectiv, mujahedinii aveau toate atuurile pentru a reuşi: o populaţie sunită masiv alienată de măsurile Bagdadului dominat de şiiţi. În plus, ocupaţia americană îi împingea în mod natural pe insurgenţii suniţi în braţele Al Qaeda. Şi totuşi ceva s-a întâmplat care i-a determinat pe insurgenţi să întoarcă armele, să schimbe taberele generând faimoasa „Trezire din Anbar“, o revoltă a triburilor sunnite împotriva Al Qaeda. În cele din urmă, aceasta avea să fie fundaţia şi totodată ingredientul surpriză care, combinat cu tacticile generalului Petraeus, a condus la stabilizarea Irakului. De fapt, s-a întâmplat ceea ce Lansdale avertiza în 1973: „Dacă eşti miop faţă de aceşti oameni, eşuând să vezi locul lor în acest război, atunci nu vei câştiga“. Al Qaeda a pierdut competiţia de popularitate, a pierdut inimile localnicilor. Legătura ombilicală dintre insurgenţi şi comunitate a fost scurtcircuitată. Dintr-o dată, peştele (insurgentul) s-a trezit fără apă (sprijinul comunităţii), pe uscat, devenind vulnerabil, deci o ţintă. Este o lecţie care îl va bântui pe Bin Laden până la sfârşit. Măsurile hipercoercitive ale Al Qaeda au alienat triburile, forţându-le să schimbe tabăra. Desigur, totul s-a întâmplat cu ajutorul americanilor, care au speculat în favoarea lor imaginea jihadiştilor însetaţi de sânge, fără limite, reuşind să „îi desprindă de bazele lor populare şi inutil să mai spunem că pierderea publicului naţiunii a paralizat mişcările jihadiste“. Dar Bin Laden şi-a învăţat pe deplin lecţia în Al Anbar, recomandând mujahedinilor… „prudenţă“, aproape moderaţie. Lansdale avea următorul criteriu: „care va fi reacţia oamenilor la acţiunea propusă? Şi este reacţia populară una care ne ajută să câştigăm obiectivul războiului?“. Bin Laden propune o logică similară: „Derulând câteva atacuri fără a exercita prudenţă şi mai ales afectând simpatia maselor naţiunii faţă de mujahedini, ne-ar ajuta să câştigăm câteva bătălii doar pentru a pierde în final războiul“.
Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro