Piaristii se declara cuceriti de Internet, dar fac tot email PR
Practicienii de PR din Romania cred ca mediul online va avea o influenta puternica asupra activitatii lor in 2008, an care, dupa cum spune unul dintre ei pentru HotNews.ro, ii va forta pe oamenii din aceasta industrie sa fie proactivi si „sa invete cu crizele in maini, fiind implicati direct in ele”. Desi sustin ca incep sa dea online-ului atentia pe care o merita, multi oameni de PR continua, totusi, sa lucreze pasiv cu instrumentele online, dupa cum reiese dintr-un studiu publicat, miercuri, in cadrul PR Forum.
Compania Evensys, organizatorul PR Forum, eveniment dedicat „piaristilor” din Romania, a publicat cu aceasta ocazie un sondaj pe tema importantei Internetului in relatiile publice, sondaj la care au raspuns 65 de specialisti din agentii de PR si publicitate, dar si din departamentele de comunicare ale mai multor companii.
Greutati in intelegerea mediului online
„Rezultatele au fost mai mult decat optimiste”, suna concluzia Evensys, bazata pe faptul ca majoritatea practicienilor considera cresterea initiativelor de PR in mediul online drept cea mai importanta tendinta in 2008, ca serviciile de PR online se asteapta sa atraga un interes major din partea diverselor organizatii si ca Internetul influenteaza pozitiv relatiile publice.
Dar, intrebati despre ce instrumente de PR folosesc cu regularitate, sub 50% dintre respondenti mentioneaza „inovatii” folositoare pentru comunicarea proactiva. Favorite raman instrumentele clasice: e-mail (95%), lectura blogurilor (75%) si monitorizarea online (74%), newsletterele (68%), site-ul companiei (63%) si site-urile dedicate unor branduri sau activitati punctuale (48%).
Cand vine vorba despre instrumente mai “complexe”, procentele scad considerabil Doar 40% dintre respondenti folosesc reletele sociale, 37% – blogging PR, 35% – instant messaging, 26% – forumuri, 26% – grupuri de discutii, 15% – reclame text.
In acelasi timp, intrebati care sunt factorii ce limiteaza dezvoltarea activitatilor PR in online, 63% mentioneaza neintelegerea mediului, 60% spun ca nu exista suficiente competente in domeniu, iar 42% vorbesc despre faptul ca Internetul este foarte imprevizibil si greu de controlat.
Alte rezultate ale sondajului:
- Tendinte majore in acest an: cresterea initiativelor PR in online (78%), diversificarea activitatilor (70%), initiative de CSR (67%)
- Cele mai cerute servicii anul acesta: relatii cu media (72%), PR online (61%), CSR (48%)
- Blogurile pot aduce valoare adaugata in unele cazuri (49%), trebuie incluse in instrumentele de PR (37%). 8% dintre respondenti cred ca blogurile nu sunt un instrument esential, iar 2% cred ca sunt doar o moda
- Monitorizarea media online: folosirea motoarelor de cautare (63%), urmarirea site-urilor de media (48%), instrumente proprii de monitorizare (23%)
Internetul si crizele de imagine forteaza schimbarea in PR
Miercuri, in cadrul PR Forum, unul dintre vorbitori, Loredana Visa, PR manager la Avon Canada, a avertizat ca anul acesta „oamenii de PR sunt pusi, in sfarsit, in situatia de se adapta si de a schimba ceva, daca vor sa faca in continuare performanta. Junalistii nu mai sunt cei care au exclusiv cerneala si spatiul de emisie, fiecare dintre noi putem sa facem mesajul nostru transmis chiar daca suntem intr-o companie mica sau mare”. Drept urmare, PR-ul in 2008 este unul in care un blog poate intr-adevar sa schimbe perceptia sau imaginea unei companii, sustine Loredana Visa.
Toate acestea, in conditiile in care mai multe crize de imagine petrecute in randul corporatiilor romanesti anul trecut sugereaza ca anul acesta agentiile de PR trebuie sa se adapteze din mers la o atitudine mai proactiva, dupa cum a afirmat, pentru HotNews.ro, Eliza Rogalski, managing partner la Rogalski-Grigoriu. „Cred ca 2008 va fi anul in care vom incepe sa tratam proactiv riscurile de reputatie incepand de la nivelul managementului si pana la comunicare. Va fi un an sabatic, pentru ca deja inevitabilul s-a produs. Am avut in Romania cateva crize memorabile. Nu mai putem sa stam sa invatam in laborator. Invatam cu crizele in maini, fiind implicati in ele. Nivelul de asteptare la care a ajuns publicul din Romania si presa ne pune in situatia de a invata facand, pana la urma”, spune Eliza Rogalski.