Poporul roman si comunismul: viol sau amor? Interviuri in oglinda cu Tismaneanu vs. Ernu, Rogozanu si Siulea
In urma cu doi ani, comunismul era condamnat oficial de la tribuna Parlamentului de catre presedintele Romaniei, pe baza Raportului Tismaneanu. In decembrie 2008, o antologie critica a Raportului Tismaneanu vorbeste despre “Iluzia anticomunismului” la romani. Cartea agita spiritele, un numar consistent de editoriale si contra-editoriale fiind publicate in presa de la Bucuresti.
Astazi, Hotnews aduce in fata cititorilor sai pe principalii actori ai acestei controverse: de o parte, Vladimir Tismaneanu, si de cealalata parte, coordonatorii antologiei „Iluzia anticomunismului”: V.Ernu, C. Rogozanu si C. Siulea.
Cine a tinut comunismul la putere in Romania, vreme de cinci decenii?
Cat de oportuna mai este o lege a lustratiei in conditiile noii coalitii PSD-PDL?
Care sunt mecanismele politice care stau in spatele raportului Tismaneanu?
Aflati raspunsurile urmarind interviurile Hotview despre anticomunismul la romani.
Vlad Mixich: In ce stadiu considerati ca se afla decomunizarea Romaniei la doua decenii de la caderea regimului Ceausescu? A inceput sau doar se pregateste sa inceapa? Vladimir Tismaneanu: Eu as compara Romania cu alte state post-comuniste, inclusiv cu situatia din Germania de dupa 1989. Acolo s-a infiintat, in anii 90, o comisie a Bundestaguilui pentru analiza dictaturii PSUG condusa de fostul disident, pastorul luteran Reiner Eppelmann. Raportul Final al acelei comisii, final doar in sensul ca incheia o activitate a unui for stiintifico-moral, a propus o analiza extrem de riguroasa a institutiilor si metodelor care au caracterizat regimul leninist din fosta RDG. Nu stiu alt caz, cu exceptia Romaniei, unde sa se fi intamplat un asemenea lucru. Activitatea Comisiei Prezidentiale pe care am condus-o, precum si aceea a Comisiei Prezidentiale Consultative (infiintata in aprilie 2007) care lucreaza acum pentru punerea in practica a recomandarilor asumate de presedintele Traian Basescu, a fost evident inspirata si de precedentul german. Eu cred ca in comparatie cu perioada de dinainte de 2006 s-au realizat lucruri esentiale, dar nu suficiente: o deschidere a arhivelor nationale pentru cercetatori, inclusiv crearea fototecii perioadei comuniste; publicarea la Polirom a „Manualului de istorie a comunismului” si introducerea acestei teme ca obiect de studiu in licee (deocamdata optional); o serie de actiuni simbolice cu impact puternic (vizita presedintelui Basescu la Memorialul de la Sighet, funeraliile Monicai Lovinescu, celebrarea lui Ticu Dumitrescu la implinirea varstei de 80 de ani, prezenta presedintelui Basescu in noiembrie 2007 la aniversarea revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov). In plan cat se poate de concret, CNSAS a primit mai multe dosare de la SRI si SIE in perioada de dupa 2006, decat in toata istoria sa anterioara. Cu un Parlament care a rezistat obstinat decomunizarii (va amintiti promisiunile neonorate ale lui Bogdan Olteanu pe tema lustratiei), care s-a opus introducerii unor legi care sa-i penalizeze pe fostii securisti la nivelul scandaloaselor pensii primite, era greu sa se faca mult mai mult. Presedintele nu are drept de initiativa legislativa. Este regretabil ca nu s-au dat ordonante guvernamentale intr-o serie de domenii unde poate ca s-ar fi putut actiona. Tin sa accentuez cooperarea dintre comisia pe care o conduc si Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului in Romania(IICCR) in privinta manulaului de liceu. In momentul de fata ne aflam intr-o situatie diferita. Nostalgicul ceausist Vadim Tudor si fostul colonel securist Ilie Merce nu mai sunt in Parlament, extremismul peremist a pierdut partida. Un fost membru pasiv al PCR(deci cineva care nu a detinut functii platite in aparatul acelui partid) nu este in niciun fel o persoana legata ideologic de defunctul regim. Dimpotriva, in ultimii trei ani, Traian Basescu a probat ca a interiorizat decomunizarea, despartirea de comunism, ca pe o dimensiune definitorie a presedentiei sale. Asumarea trecutului traumatic(echivalentul a ceea ce germanii numesc Geschichtbewaltigung) este un proces care nu mai poate fi oprit in Romania. Ceea ce s-a petrecut in decembrie 2006 a marcat acea ruptura de care era absoluta nevoie: condamnarea dictaturii comuniste ca ilegitima si criminala. As mai aminti ca foarte curand vor apare, la editura Humanitas, doua masive volume de documente utilizate de Comisia Prezidentiala pentru pregatirea Raportului Final care a fost baza gestului de acum doi ani al presedintelui Basescu. In plus exista volumele din seria „Istorie contemporana” pe care o coordonez impreuna cu Cristian Vasile(cercetator la Institutul „Iorga”) la editura Humanitas, inclusiv recenta carte scrisa de noi doi si intitulata „Perfectul acrobat. Leonte Rautu, mastile raului”. Se pregatesc alte numeroase lucrari care sa explice natura si functionarea sistemului totalitar comunist. Nu am ascuns niciodata ca demersul pe care il sustin este inainte de toate unul al exorcizarii prin cunoastere. Fireste, in virtutea mandatului sau, IICCR trebuie sa continue actiunile legate de aducerea in justitie a celor care s-au facut vinovati de crime impotriva umanitatii. IICCR este subordonat primului ministru si nu pot decat sa sper ca noul premier va sustine aceste actiuni. Simplu si direct spus, decomunizarea in Romania a inceput si avem de-a face cu un proces ireversibil. Frustrant si iritant pentru multi prin lentoarea sa, dar real si menit sa ne elibereze de fantomele trecutului. V.M.: Raportului Tismaneanu i-au fost reprosate inexactitati de limbaj sau de cifre. Dar cea mai prezenta critica a fost cea legata de stilul raportului. Prea emotional, prea sentimental…Credeti ca inca nu putem vorbi la rece despre comunism? Nu cred ca poate cineva reprosa tonalitatea scriiturii unor capitole-cheie cum ar fi cel despre economia nationala, despre deportari, despre politica demografica, despre organizatiile de masa, despre penitenciare, despre Securitate. Unii critici au cautat cu penseta un cuvant care sa sune cumva metaforic pentru a incerca sa desfiinteze un volum de peste 800 de pagini. Mi se pare o tehnica frivola, dar nu ma mira cand este utilizata de persoane fara legatura cu domeniul analizei stiintifice a comunismului. Ce inseamna „sa vorbim la rece”? Sa uitam ca au existat sute de mii de morti, milioane de victime? Sa consideram aceste orori un fel de „accident de parcurs”? Un istoric american scria acum cativa ani, mimand acest gen de pseudo-obiectivitate: „Daca ignoram numarul jerfelor umane, primul cincinal stalinist a fost un succes”. Avem dreptul sa uitam victimele? La urma urmelor, politologii si istoricii nu traiesc pe Marte ori in eprubeta. Cand scriem despre genocidul cambodgian ne afirmam deschis revota morala. De ce nu am face acelasi lucru cand scriem despre crimele impotriva umanitatii comise din ordinul PCR? Predau de ani de zile la University of Maryland cursuri legate de experientele totalitare. Sunt evident la curent cu dezbaterile teoretice legate de comparatia comunism-fascism, Stalin-Hitler etc. Raportul Final nu este un opus teoretic, ci un document istoric menit sa ofere un cadru de inteligibilitate pentru ceea ce altminteri ramane o sfidare a ratiunii: cum a fost posibila functionarea unui sistem bazat pe dorinta de a lichida intregi categorii umane in numele unui maniacal plan de purificare/omogenizare sociala. Cat priveste un ton mai pasionat (nu pasional), reiau cuvintele marelui istoric american Richard Pipes: „Despre lucrurile pe care oamenii le-au facut cu pasiune, nu se poate scrie decat pasionat”. V.M.: Considerati ca regimul comunist a beneficiat in anumite momente de o larga sustinere populara in randul cetatenilor romani? Fiind de acord cu primele doua afirmatii, Charles King se/si ne intreba pe noi, autorii Raportului Final, cat de „neromaneasca” a fost aceasta experienta totalitara. Sincer, cred ca raspunsul va veni pe baza a cat mai multor cercetari, inclusiv a scrisorilor trimise de cetateni catre CC al PMR/PCR, catre „Scinteia”, catre comitetele regionale/judetene. Profesoara Sheila Fitzpatrick de la University of Chicago a scris o carte esentiala „Everyday Stalinism” utilizand analitic aceasta baza documentara(scrisorile catre „Pravda” si „Izvestia”). Regimul a actionat intr-o continua ofensiva impotriva cetatenilor, dar a stiut sa recurga si la perverse tehnici de cooptare. Nu a fost doar domnia resentimentului social, ci si o platforma pentru mobilitatea sociala a celor desemnati drept favoritii dictaturii. Care nu era a proletariatului, ci a aparatului de partid, de planificare, ideologic si de securitate. Regimul si-a propus asadar controlul total asupra corpului politic, social si uman. Finalitatea ultima, justificata ideologico-utopic, era geneza „Omului Nou”, dotat cu atributele desavarsirii psihice si fizice. Decretul din 1966 privind interzicerea avorturilor venea sa sustina exact aceasta ambitie de supraveghere totala a partidului-stat comunist. In „Observator Cultural”, Iulia Popovici raspunde impecabil afirmatiilor incoerente facute de Dan Ungureanu, in volumul „Iluzia anticomunismului”. Capitolul din Raportul Final despre politica demografica a regimului comunist a fost scris de Gail Kligman, profesoara de sociologie la University of California din Los Angeles(UCLA), autoarea cartii clasice „Politica duplicitatii”(tradusa la Humanitas), premiata de asociatii profesionale de maxima autoritate, membra a Comisiei Prezidentiale. Daca s-a ajuns ca un asemenea capitol, de o rigoare si de un profesionalism dincolo de orice dubiu rational, sa fie luat peste picior de catre o persoana cu zero titluri de competenta in domeniu, intr-un volum care se prezinta drept o invitatie la dialog, cred ca ne aflam pe un teritoriu al cinismului auto-promotional, deci intr-un spatiu in care eu unul nu ma simt de loc la mine acasa. Cred ca au existat doua momente cand regimul a obtinut o anumita popularitate: in perioada Gheorghiu-Dej, prin 1963-1964, cand a avut loc divortul de Kremlin(de-sovietizare insa in absenta de-stalinizarii) si apoi, in 1968, cand Nicolae Ceausescu a condamnat invazia Cehoslovaciei si a initiat anumite reabilitari(extrem de limitate) ale victimelor terorii staliniste. Tocmai pentru ca a fost vorba de un totalitarism care a refuzat sa se reformeze, care a escamotat cu abilitate orice liberalizare reala, mi-am intitulat istoria comunismului romanesc „Stalinism pentru eternitate”. Nu neg insa ca temele obsesional-autohtoniste, acel primordialism etnicist asociat cu protocronismul si cu „cultul stramosilor si al gliei”, au prins in cercuri relativ largi(profesori de romana si istorie, economisti, ingineri cu aspiratii literare). Cum a prins, macar in prima sa perioada, „Cenaclul Flacara al tineretului revolutionar”. Repet, merita citite „Explorarile in comunismul romanesc” datorate lui Paul Cernat, Ion Manolescu, Angelo Mitchievici si Ioan Stanomir. Merita citite si contributiile lui Eugen Negrici legate de precaritatea estetica si etica a ceea ce ramane din literatura perioadei comuniste. V.M.: Tinerii nascuti dupa 1989 nu stiu foarte multe despre regimul comunist. Unii o pun pe seama lipsei de interes a tinerei generatii, altii pe seama absentei unor carti de istoria comunismului accesibile(in genul „Scurta istorie povestita celor tineri ” scrisa de Neagu Djuvara)? Care este opinia dumneavoastra? Comunismul a fost o religie seculara, o stim de la Raymond Aron si Leszek Kolakowski, ca sa dau doar doua nume. In Romania, au scris pe acest subiect Theodor Baconsky si Mihai Neamtu. Comunismul a a fost o ideologie, dar si o „eclesiologie” in sensul ca a promovat cultul partidului unic ca substitut pentru bisericile traditionale. Toate aceste lucruri trebuie intelese pentru a putea depasi simpla osandire morala a unui sistem inuman. Cauza profunda a dezastrului totalitar tine de rolul ideologiei. Au spus-o Hannah Arendt si Aleksandr Soljenitin, Vaclav Havel si Adam Michnik, Monica Lovinescu si Vasili Grossman. Nihilismul(ori altfel spus demonismul) totalitar tine tocmai de ceea ce filozoful rus Vladimir Soloviov a numit „falsificarea Binelui”. Alain Besancon s-a ocupat de aceste teme, deci de ambivalenta funciara a gnozei comuniste(marxista, leninista, etc). Ma iertati ca ofer aceste repere, dar nu putem ignora o intreaga literatura a problemei. Nu e vorba aici de name-dropping(cum m-a acuzat Ciprian Siulea, unul dintre autorii „Iluziei comunismului”, intr-un articol aparut in revista „Timpul „), ci de exigenta unei stapaniri a subiectului despre care pretindem ca ne pronuntam in cunostiinta de cauza. Tema asumarii trecutului traumatic are ea insasi o impresionanta bibliografie care a fost prea putin discutata in Romania. Nu s-a scris prea mult despre Historikerstreit, despre pozitia lui Habermas legata de „utilizarea publica a istoriei”. Ni se reproseaza, unor Gabriel Liiceanu, Andrei Plesu, H.-R. Patapievici , Mircea Mihaies ori mie „absolutismul moral”. Mie mi se pare ca atunci cand avem de-a face cu orori absolute, care sfideaza capacitatea umana de a intelege, primejdia cea mare consta in relativismul sofist. In ce ma priveste, am spus-o limpede: ma situez pe pozitia anticomunismului liberal. As dori sa stiu care este pozitia filozofica a noilor anti-anticomunisti? Oare nu-si dau ei seama ca ne aflam inca intr-un moment in care negationistii si revizionistii de toate nuantele(fostii si actualii protocronisti, peremistii, fundamentalistii ortodoxisti, tribalistii antisemiti, pesedisti din factiunea Iliescu, slujbasii antenelor etc) se opun demersului simbolizat de Raportul Final tocmai datorita acestei asumari deschise a liberalismului civic? Cand intr-un ziar central apar editoriale cu titluri precum „Pactul Ribbentrop-Molotov-Tismaneanu” ori „Tismaneanu, comunistii si evreii” nu se gandesc coordonatorii „Iluziei anticomunismului” ca exista o legatura intre text si context? Le-as reaminti ca in mai 2006, un personaj numit Vladimir Alexe a publicat in „Ziua” un articol defaimator intitulat „Agentul Volodea”. I-a raspuns Mircea Dinescu cu un extraordinar pamflet cu titlul „Agentul Volodea si magarul antisemit”. Mircea Dinescu nu a fost sustinatorul Comisiei, dar nu a putut sa taca atunci cand s-a intilnit cu miselia xenofoba. In toti acesti doi ani de atacuri infecte, vocea acestor anti-anticomunisti a fost asurzitor de absenta. Nu le reprosez nimic, doar constat cu tristete cum asemenea gesturi definesc, vorba lui Mihail Sebastian, „o epoca si o mentalitate”. V.M.: Societatea Timisoara a lansat un comunicat la aniversarea a 19 ani de la revolutie, in care se afirma ca: „Alianta dintre PSD si PD-L este de natura sa naruiasca definitiv speranta in reforma morala a clasei politice romanesti „. Raportul Comisiei Prezidentiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste in Romania a recomandat adoptarea unei legi a lustratiei. Considerati ca o astfel de lege mai este utila in Romania de astazi, in noul context politic de la Bucuresti? Sper ca actuala conducere PSD va rupe cu aceasta dependenta jenanta si autodistructiva de patriarhul partidului, un personaj care a probat ca ramine prizonierul biografiei sale initiale, deci un om al unei stangi desuete, de fapt marcata de modul de gandire leninist. Ion Iliescu nu este fostul comunist Giorgio Napolitano, actualul presedinte al Italiei. Nu este un revizionist marxist de genul Imre Nagy, Alexander Dubcek ori Mihail Gorbaciov. A fost si ramane un ideolog al aparatului, operand din umbra cu metode bizantin-leniniste. Stiu despre cine vorbesc: am facut o carte de dialoguri cu Ion Iliescu si am observat care sunt limitele orizontului sau politic si moral. In acest sens l-am si prezentat in cartea mea „Stalinism pentru eternitate”. Deci, urgenta momentului pentru PSD este dez-iliescianizarea, adica ruptura de intregul bagaj nomenclaturisto-profitocratic. Consider ca o lege a lustratiei, conceputa coerent si riguros, ramane utila. Cei afectati de ea ar fi fostii activisti si securisti, inclusiv fostii ideologi de la „Stefan Gheorghiu” sau redactorii de la „Scanteia”. Cred ca aici este rolul societatii civile: sa mentina treaza constiinta publica, sa nu lase aceste chestiuni sa se evapore in ceata fals-tranchilizanta a unei buimaceli etice generale. Tocmai de aceea, salut eforturile lui Sorin Iliesiu si ale celor care sunt alaturi de el in continua lupta impotriva minciunii, impertinentei, cinismului si amneziei. V.M.: Pana in prezent, foarte multe dintre recomandarile Raportului nu au fost puse in practica, din lipsa unei vointe politice. Este greu de crezut ca acest lucru se va intampla in viitorul apropiat, mai ales in conditiile proaspetei coalitii guvernamentale. Prin urmare, luati in calcul posibilitatea ca initierea „Raportului ” sa fi fost un gest instrumentalizat de catre anumiti politicieni in lupta pentru imagine? Nu cred catusi de putin ca a fost vorba de o instrumentalizare de imagine. Lupta pentru suspendarea lui Traian Basescu a fost una reala si, fara indoiala, catalizata, daca nu chiar determinata, de decizia sa de a merge pana la capat in gestul de condamnare oficiala a dictaturii comuniste. Rodica Palade a scris atunci un excelent editorial in revista „22”, intitulat „Fantomele trecutului”. Aceste fantome au conspirat si conspira pentru a impiedica rostirea adevarului, asumarea a ceea ce s-a petrecut, acel proces de reflectie si daca vreti de expiatiune, gratie caruia putem afirma, impreuna cu Monica Lovinescu, ca nu este totul o apa si-un pamant, adica noroi.
|
Vlad Mixich: Am auzit ca ati avut ceva probleme cu gasirea unui editor in Romania pentru „Iluzia anticomunismului”… Vasile Ernu: Editura la care a aparut cartea este o editura de limba romana, desi din punct de vedere juridic apartine de Republica Moldova. Cand a aparut cartea noi am stabilit un principiu: sa nu ne victimizam ca ne-au refuzat toti cartea. Da, ne-au refuzat multi. Motivul invocat a fost ca nu e vandabila. Din punctul meu de vedere insa, cred ca a fost o retinere fata de subiect. Lucrurile au fost spuse odata prin raportul Tismaneanu, de ce sa mai discutam o poveste care a fost stabilita si parafata de la Presedintie. Adica de ce sa mai vina unii sa discute o chestie care s-a stabilit deja. Dar pana la urma important e ca a aparut si ca este prezenta peste tot. Deja s-au scris texte multe despre ea si chiar au aparut reactii inainte de a fi aparut cartea pe piata. Se intampla rar sa se scrie despre o carte sau chiar sa fie condamnata inainte ca ea sa apara pe piata. V.M.: De ce a fost condamnata? V.M.: Titlul cartii este „Iluzia anticomunismului”. De ce este anti-comunismul o iluzie in Romania? V.M.: Cea mai prezenta critica pe care o aduceti Raportului Tismaneanu este aceea ca este prea emotional, prea sentimental. Credeti ca este nevoie sa discutam despre comunism „la rece”? V.M.: De ce este gresit sa vorbesti despre comunism in Romania ca despre un viol? V.M.: Ce a tinut comunismul la putere in Romania vreme de cinci decenii? V.M.: Este de dorit o lege a lustratiei ca efect al Raportului Tismaneanu? V.M.: Considerati oportuna initiativa unui manual despre comunismul romanesc obligatoriu pentru liceu?De altfel exista deja un astfel de manual… V.M.: Ati vorbit despre un mecanism politic care ar sta in spatele Raportului? Care este acesta? V.M.: Totusi, de ce nu va reuniti fortele cu cele ale anti-comunistilor „oficiali” pentru a pune impreuna presiune pe domeniul decizional politic cu scopul eliminarii comunistilor din structurile de stat? V.M.: Care sunt cerintele pe care ar trebui sa le intruneasca un veritabil proces al comunismului? V.M.: Demersul cartii voastre nu poate fi interpretat ca o incercare de legitimare a intelectualilor de stanga? Ca o incercare de a oferi o alternativa la polul de dreapta al „intelectualilor oficiali” in incercarea de a prelua o parte din resursele de putere ale intelectualitatii de dreapta? |
Intrebarea lui V. Tismaneanu pentru coordonatorii volumului “Iluzia Anticomunismului”:
Mie mi se pare ca atunci cind avem de-a face cu orori absolute, care sfideaza capacitatea umana de a intelege, primejdia cea mare consta in relativismul sofist. In ce ma priveste, am spus-o limpede: ma situez pe pozitia anticomunismului liberal. As dori sa stiu care este pozitia filosofica a noilor anti-anticomunisti?In toti acesti doi ani de atacuri infecte, vocea acestor anti-anticomunisti a fost asurzitor de absenta. Nu le reprosez nimic, doar constat cu tristete cum asemenea gesturi definesc, vorba lui Mihail Sebastian, „o epoca si o mentalitate”.
Costi Rogozanu: Eu vreau sa am un discurs critic in legatura cu orice fel de abuz venit din orice zona. Iar in acest moment acest discurs critic in Romania se poate forma mai ales in zona stangii pentru ca lipseste foarte mult. Cat despre, de ce am tacut? Nu am tacut, dar nu prea am fost cititi.Eu am tot scris despre asta. Discursul meu anti-comunist este de fapt anti-establishment. Am o problema cu ei, cu oamenii care detin puterea culturala si nu stiu ce sa faca cu ea.
Ciprian Siulea: Ideologic eu m-as defini ca un liberal individualist. Iar intelectual m-as defini prin spirit critic. Altfel nu simt nevoia sa ma solidarizez neaparat cu cineva, mai ales daca nu exista niciun pericol. Ce pericol prezinta criticile extremiste la adresa Raportului, ce pericol prezinta Roncea, Mihai Ungheanu sau alti indivizi de acest tip?
Vasile Ernu: Discursul anti-comunist a inlocuit o veche ideologie, ideologia comunista. Eu sunt critic in privinta oricarui discurs oficial. E dreptul meu sa pun in discutie discursul oficial, dar asta nu inseamna ca nu critic si vechea ideologie comunista. Datoria noastra este sa punem in chestiune puterea, mai ales cand aceasta putere incearca sa impuna o noua ideologie.
Intrebarea coordonatorilor volumului “Iluzia Anticomunismului” pentru Vladimir Tismaneanu:
In cazul adoptarii unei legi a lustratiei, va fi lustrat si Traian Basescu?
Vladimir Tismaneanu: Intrebarea surprinde de fapt cat de intens s-au raportat si criticii si sustinatorii Raportului la rolul presedintelui Traian Basescu. Este normal acest lucru, cata vreme fara Traian Basescu nu ar fi existat o Comisie Prezidentiala si niciun discurs de condamnare a regimului comunist ca ilegitim si criminal.
Eu cred ca o lege a lustratiei (necesara in Romania) ar trebui sa-i vizeze pe activistii platiti(PCR si UTC, poate si din conducerea UGSR si FDUS), pe ofiterii Securitatii, cadrele didactice de la „Stefan Gheorghiu si alte „scoli” de partid, precum si pe informatorii(delatorii) dovediti.
Nu stiu sa existe probe ca Traian Basescu ar fi facut parte din vreuna dintre aceste categorii. Inainte de a porni activitatea Comisiei, la un simpozion organizat de Fundatia „Horia Rusu”, am fost intrebat ceva similar de fostul presedinte al Romaniei, dl Emil Constantinescu. I-am raspuns la fel.