Preturile continua sa creasca, dar mai lent decat in 2007
Preturile pentru spatiile publicitare vor creste pe toate mediile in 2008, sunt de parere specialistii din industrie. Ritmul de crestere variaza de la un mediu la altul si de la un canal la altul, apreciaza ei, asteptandu-se la sporuri substantiale pe TV, Internet si outdoor. Singura crestere meritata ar fi, insa, cea a Internetului. O parte dintre cei intervievati se asteapta ca ritmul de crestere al pietei in general sa fie ceva mai mic decat anul trecut, iar o valoare estimata a cresterii pentru intraga piata, in 2008, este de 600 de milioane de euro.
Octav Popescu – Managing Director Initiative:
Preturile vor continua sa creasca, dar intr-o masura ceva mai mica decat cea previzionata la final de 2007, alimentate atat de presiunea bugetelor, cat si de tendinta de aliniere la parametrii pietelor de media din regiune.
Victor Dobre – Director Executiv, IAA:
Preturile la toate mediile vor creste cu min 10-15% din cauza unei cereri sporite. Nu din motive calitative (de crestere a audientei). Singura exceptie o face Internetul, unde se va vedea si un salt calitativ.
Manuela Necula, Head of Country Ogilvy Group:
Piata de publicitate va continua sa creasca si in 2008, cu un ritm de crestere similar celui din ultimii ani, atingand o valoare estimata de 600 milioane de Euro.
Radu Florescu – CEO Saatchi&Saatchi:
In 2007 piata de publicitate din Romania a avut o crestere de 30%, cred ca in 2008 cresterea va fi de aproximativ 25%. In momentul de fata ne aflam in plina recesiune economica, lucru care va afecta cu siguranta si Europa de Vest, Asia si bineinteles, Romania, intr-o oarecare masura. Ideal ar fi ca Romania sa inregistreze o crestere de 25%.
Cosmin Radoi – Director Executiv, DRAFTFCB Bucharest:
Ma astept ca in 2008 preturile sa fie mai mari pentru toate media. As plasa cresterea generala a costurilor in jurul a 25-30%. Este de asteptat ca cea mai notabila crestere de pret sa o constatam pentru spatiul TV (40-45%). Pentru presa scrisa, radio si internet ma astept la o crestere mai putin abrupta, undeva in jurul a 15-20% iar pentru OOH 10-15%. In spatele acestui fenomen cred ca sta, in principal, cresterea bugetelor de comunicare, care determina continuarea trendului ascendent al cererii de spatiu publicitar.
Serban Alexandrescu – Director de Creatie, Headvertising:
In piata asta dementa si inconstienta e greu de prezis ce se va intampla cu TV-ul, in ciuda a ceea ce se intampla cu audienta lui. Dar daca nu se opresc apartamentele din crescut, de ce s-ar intampla asta cu minutul TV? Ambele cresteri sunt rezultatul unui „wishful thinking” secretat de minti prea simple ca sa caute alternative si prea usor de manipulat de niste vanzatori versati. Singurul lucru meritat va fi cresterea, in continuare, a Internetului. Bulimia lansarilor din print il va impiedica sa prinda un cheag mai consistent, dar outdoor-ul, limitat fizic, va creste de asemenea, conform logicei „law of scarcity”. De altfel, am un prieten din bransa care are tot anul 2008 vandut din toamna lui 2007.
Ciprian Stavar – Managing Partner, New Media, parte a thegroup:
Publisherii si regiile de media au anuntat deja cresteri pentru preturile rate-card ale spatiile media online (bannere). Cresterea variaza de la 15% la 50% in unele cazuri. Cresterea cea mai mare a preturilor au anuntat-o siteurile de business care au fost solicitate anul trecut si care sunt deja overbooked. In acelasi timp apar si scaderi, in special pe pachetele „run on network” sau „run on site” pe siteurile de video sharing sau comunitati, unde volumul media nu este vandut nici in proportie de 10%.
Citeste si:
- Pareri impartite privind cresterea cheltuielilor pe fiecare segment media
- Schimbari mici in clasamentul principalilor investitori
- Evenimentele anului: Euro 2008, alegerile, Olimpiada, fondurile UE si economia SUA
- Creatia trezeste dispute intre publicitari
- New media, UE si consumatorii pretind oferte mai diverse