Sari direct la conținut

Resetarea impozitării profiturilor la nivel global: În ultimele luni s-au făcut pași rapizi, însă drumul este lung

PwC România
Daniel Anghel , Foto: PwC România
Daniel Anghel , Foto: PwC România

​​Pe măsură ce datoriile guvernamentale cresc la nivel global, ca urmare a măsurilor de susținere financiară impuse de pandemie, statele încep să caute noi surse pentru bugetele naționale. Atâta timp cât ratele dobânzilor rămân scăzute, iar economiile încep să recupereze pierderile și să înregistreze creșteri, o majorare a fiscalității nu este iminentă. Totuși, în acest peisaj, discuțiile despre schimbarea sistemului internațional de taxare privind profiturile marilor companii, existente dinaintea crizei sanitare, s-au intensificat.

O nouă arhitectură fiscală internațională creată în jurul a doi piloni – realocarea profiturilor între state în funcție de nivelul vânzărilor pentru grupurile multinaționale ale căror venituri depășesc 20 miliarde euro, iar profitabilitatea este mai mare 10%, și un impozit minim global pentru grupurile multinationale cu venituri de peste 750 mil. euro – prinde tot mai mult contur, după ce a primit, în ultimele luni, susținerea G7, OCDE și G20. Cel mai recent pas în direcția unei schimbări a fost făcut în iulie de către miniștrii de finanțe și guvernatorii băncilor centrale G20 care au ajuns la un acord și așteaptă ca, până octombrie 2021, OCDE să vină cu un plan detaliat pentru punerea în aplicare a noului sistem de impozitare.

Atât G7, G20, cât și OCDE (peste 130 de state și-au declarat sprijinul pentru modificarea sistemului de impozitare a profiturilor la nivel global) au ajuns la un consens politic că impozitarea profiturilor necesită o abordare multilaterală, prevenind o multitudine de răspunsuri unilaterale ale diferitelor state, situație care ar crea o complexitate suplimentară de raportare pentru companii, dublă impozitare și tensiuni politice. De exemplu, datorită acestui acord, Comisia Europeană a anunțat pe 12 iulie că îngheață proiectul privind introducerea unei taxe pe serviciile digitale, pe perioada negocierilor derulate de OCDE.

Citește continuarea articolului pe blogul PwC România aici

Articol semnat de Daniel Anghel, Partener coordonator servicii fiscale și juridice PwC România

​Articol susținut de PwC România

ARHIVĂ COMENTARII