Sari direct la conținut

Sistemul 112 ar fi trebuit să preia datele GPS ale apelurilor efectuate de pe telefoanele inteligente din București și Ilfov încă din 2015. Ce s-a întâmplat?

HotNews.ro
Centrul 112 din Bucuresti si ilfov, Foto: STS
Centrul 112 din Bucuresti si ilfov, Foto: STS

Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a atribuit în anul 2015 un contract de peste 10 milioane lei către o asociere formată din firmele S&T și Teamnet (grup fondat de Sebastian Ghiță) pentru modernizarea sistemului 112 în București și Ilfov. Una dintre cerințele minime și obligatorii era preluarea automată în sistemul 112 a informației de localizare GPS de pe telefoanele inteligente care au softuri ce transmit această locație. De ce sunt în continuare întrebați bucureștenii unde se află atunci când sună la 112?

Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a atribuit în data de 23 iulie 2015 un contract în valoare de peste 10,2 milioane lei (fără TVA) pentru „modernizarea infrastructurii hardware și software a SNUAU (n.a sistemul 112) la nivelul Municipiului București și Ilfov.”

Click pentru a deschide

Singura ofertă, care a fost și declarată câștigătoare, a fost din partea asocierii dintre firmele: S&T România; Teamnet International; Teamnet Solutions International; Quality Business Solutions, având ca subcontractant firma Teamnet Project management Solutions.

Vezi AICI firmele care ar fi trebuit să modernizeze sistemul 112

Una dintre cerințele minime și obligatorii pentru soluția care ar fi trebuit să modernizeze sistemul 112 în București și Ilfov era crearea unei componente interfață adminisrare voce care, printre altele, trebuia:

Click pentru a deschide

– „Să permită configurarea modului de asociere manuală/automată a unui apel de urgenţă cu informaţia de localizare GPS (recepţionată prin SMS/transmisie de date), în funcţie de numărul de telefon, pentru o localizare cu acurateţe ridicată a apelurilor efectuate de pe telefoanele inteligente care au instalate softuri specifice ce transmit locaţia GPS la apelarea serviciului 112.

Asocierea automată se va face în momentul răspunsului la apel, dacă este disponibilă informaţia GPS, cu poziţionarea apelantului pe hartă pentru simplificarea interviului privind locaţia, iar dacă această informaţie vine ulterior procesării cazului, la Centrul 112 şi agenţiile de urgenţă, trebuie semnalizat (vizibil) în listele de cazuri în curs, faptul că există o informaţie privind locaţia GPS a apelantului, iar la deschiderea cazului din listă, poziţia apelantului va putea fi afişată pe hartă, dacă operatorul o consideră utilă în rezolvarea cazului respectiv„, se arată în Caietul de sarcini al licitației, disponibil în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).

O altă componentă a noii soluții de modernizare a 112, numită componenta interfaţă client date ar fi trebuit să ofere următoarea facilitate:

Click pentru a deschide

Interfaţa client va integra în structura fişei de caz atât fişa de caz standard pentru tratarea urgenţei cât şi blocurile de date specifice pentru managementul datelor eCall, conversaţia operator 112 – apelant prin SMS, localizarea automată a apelurilor de urgenţă, prin recepţionarea coordonatelor GPS transmise prin SMS de o aplicaţie instalată pe telefoane inteligente şi asocierea automată a acestora cu apelul vocal).

Operatorul trebuie să poată transmite către hartă comenzi de localizare a apelantului (aria probabilă transmisă de operatorul de telefonie care a preluat apelul şi/sau coordonate GPS), de poziţionare incident după adresa evenimentului/după coordonate GPS recepţionate din diverse surse pe interfaţa GIS„, se arată în documentația de atribuire.

Vezi AICI integral Caietul de sarcini pentru modernizarea 112 în București și Ilfov

Detalierea sistemului informatic integrat solicitat

În Caietul de sarcini, este explicat și ce ar însemna modernizarea Centrului 112 din București și Ilfov:

Click pentru a deschide

Tehnic, Centrul 112 Bucureşti-Ilfov reprezintă un ansamblu integrat de aplicaţii, echipamente şi reţele de comunicaţii şi tehnologia informaţiei, care realizează pe de o parte interfaţa unică de acces a cetăţeanului la agenţiile de urgenţă la nivelul municipiului Bucureşti şi Ilfov şi pe de altă parte interfaţa unică de acces la serviciile cu utilizare la nivel naţional. Soluţia ce va fi implementată trebuie să funcţioneze într-o arhitectură independentă, perfect funcţională şi interoperabilă între subsisteme şi cu sistemul SNUAU existent”.

  • De ce bucureștenii care sună de pe smartphone la 112 sunt întrebați unde se află?

Dacă această soluția a fost într-adevăr implementată, este de neînțeles de ce bucureștenii care sună la 112 sunt în continuare întrebați unde se află mai exact. Mai mult, există situații în care datele transmise telefonic operatorilor 112 sunt reținute greșit, iar echipele de intervenție vin la alte adrese în București, decât la adresa comunicată la telefon. De pe smartphone. În București.

Vezi AICI integral graficul de punere în funcțiune a soluției de modernizare a 112 în București și Ilfov.

HotNews.ro a solicitat STS și oficialilor Teamnet să precizeze dacă a-a implementat în sistemul 112 la nivelul Municipiului București și Ilfov componenta de localizare GPS pentru apelurile de pe telefoanele inteligente așa cum s-a solicitat în această licitație. Până la publicarea acestui articol nu am primit explicațiile solicitate.

  • În scandalul Caracal, STS susține că nu a implementat soluții care preiau datele GPS de pe telefoane mobile pentru că ar fi trebuit modificată legislația/ Președintele Comisiei IT din Parlament acuză STS de minciună

Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a trasmis duminică, la solicitarea HotNews.ro, mai multe precizări ca răspuns la acuzațiile președintelui Comisiei IT din Camera Deputaților, Cătălin Drulă (USR), care a susținut că STS, ANCOM și Ministerul Comunicațiilor ar fi responsabile pentru neimplementarea de mulți ani a unor soluții gratuite de localizare a apelurilor la 112.

Redăm mai jos integral precizările STS:

„Serviciul de Telecomunicații Speciale a inițiat demersuri, în anul 2017, privind implementarea soluției Advanced Mobile Location (AML), care permite localizarea apelantului la momentul inițierii apelului, împreună cu cei patru operatori de telefonie mobilă (Orange, Vodafone, Digi, Telekom) și ANCOM.

În 2018, în baza testelor realizate împreună cu cei patru operatori de telefonie mobilă, Serviciul de Telecomunicații Speciale a anunțat ANCOM că poate să implementeze funcționalitatea AML.

Transpunerea acestei funcționalități în cadrul Sistemului național unic pentru apeluri de urgență (SNUAU) presupune actualizarea legislației primare existente.

Serviciul de Telecomunicații Speciale a demarat, la începutul anului 2017, activitățile necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor Deciziei ANCOM nr. 1170/2016, privind implementarea soluției Advanced Mobile Location (AML).

În acest sens, STS a implementat o platformă pilot de preluare și procesare a informațiilor de localizare în format AML și a efectuat teste cu operatorii de telefonie mobilă. În urma testelor operatorii mobili au confirmat că pot prelua și transmite datele de localizare în format AML, însă doar de pe terminale tip smartphone noi și de ultimă generație. La nivelul STS, aceste date se pot prelua și afișa ca informație de localizare în cadrul aplicațiilor de tip GIS.

Serviciul de Telecomunicații Speciale a încheiat cu succes etapa de testare a conexiunilor cu cei patru operatori de telefonie mobilă și de integrare a informației de localizare de tip AML în SNUAU, urmând ca după actualizarea legislației primare aplicabile, această funcționalitate să fie pusă la dispoziția cetățenilor care apelează numărul de urgență.

Până la actualizarea legislației, fiind preocupat de îmbunătățirea capabilităților de localizare a apelanților la 112, Serviciul de Telecomunicații Speciale a prevăzut, în august 2018, cerințe specifice privind implementarea facilităților de tip AML/ESL în cadrul unui proiect, cu finanțare europeană, de modernizare a infrastructurii hardware și software a SNUAU.

Ca urmare a unor contestații înaintate de unii operatori economici participanți la procedura de achiziție publică, atât la nivelul Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, cât și la Curtea de Apel, proiectul de modernizare, aflat acum în stadiul de derulare a procedurii de achiziție, cu termen de finalizare în 2021, prezintă o întârziere de aproximativ 6 luni.

În paralel cu aceste demersuri privind utilizarea standardului AML, Serviciul de Telecomunicații Speciale a dezvoltat o aplicație pentru telefoanele mobile de tip smartphone denumită „APEL 112” care permite transmiterea în SNUAU a coordonatelor de localizare (GPS) pentru o mai mare acuratețe și precizie în determinarea localizării terminalului de pe care se face apelul.

Practic, Serviciul de Telecomunicații Speciale a derulat activități pentru îmbunătățirea preciziei localizării pe trei paliere:

1. implementarea AML în SNUAU, testată cu operatorii de telefonie mobilă – necesită actualizarea legislației primare

2. implementarea AML în SNUAU prin proiectul de modernizare – suferă întârzieri din cauza contestațiilor

3. dezvoltarea aplicației Apel 112 – deja operațională și eficientă în salvarea de vieți omenești.”,se arată în răspunsul STS către HotNews.ro.

UPDATE (duminică, 28 iulie, ora 22:04)În replică la aceste noi precizări, deputatul USR Cătălin Drulă, președinte al Comisiei IT din Parlament, a reacționat pe Facebook acuzând STS de minciună.

Redăm mai jos postarea acestuia:

Catalin Drula pe Facebook

Catalin Drula pe Facebook

Foto: Hotnews

LE: Ca să fie clar, pentru că am primit întrebări: NU e nevoie de nicio lege în plus pentru a implementa AML. Baza legală este deja în OUG 34/2008 și legislația derivată.

LE2: Prevederea legală necesară a fost introdusă din 2015 în legislația primară prin Legea 132/2015, adică nou introdusul alineat (1^2) la art. 28 din OUG 34/2008:

„(1^2) Prin decizia președintelui Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații se pot stabili și alte modalități de realizare a localizării apelanților către SNUAU.”

Ultimul comunicat al STS recunoaște ce spun aici de câteva zile: că din punct de vedere tehnic, implementarea AML (Advance Mobile Location) este o operațiune simplă și că nu e nevoie de sisteme de zeci de milioane de euro pentru a operaționaliza AML/ELS.

Ba chiar STS recunoaște că a făcut teste cu operatorii de telefonie mobilă din 2017 și că totul a funcționat.

Minciuna apare când invocă o falsă scuză pentru a explica de ce nu funcționează în România sistemul AML: lipsește legislația primară.

Este o explicație de tip mi-a mâncat câinele tema. STS nici nu intră, de altfel, în detalii să explice ce legislație le lipsea.

Parcă și văd procesul desfășurat de directorul Vasilcă cu oamenii de la P.R.:

– Păi și noi de ce n-am dat drumul la AML de 2 ani de zile?

– …

– Ziceți și voi că n-am avut bază legală.

Rușinos!!!

  • Oficialii STS, ANCOM și ai Ministerului Comunicațiilor, acuzați că ar fi responsabili pentru neimplementarea unor soluții gratuite de îmbunătățire a localizării apelurilor 112

Președintele Comisiei IT din Parlament, Cătălin Drulă (USR), a declarat vineri seara că multe țări europene au implementat de mult timp soluții gratuite de localizare a apelurilor la 112. Aceste soluții care funcționează pe smartphone-uri cu Android și iOS fără să-ți instalezi nicio aplicație, trimit automat locația de pe telefon la apelurile de urgență. „E vorba de un nenorocit de SMS de 100 de octeți și de asocierea lui cu apelul de urgență. Dar nu, ei stau în blocaje de licitații și contestații de ani de zile „pentru modernizarea 112”, susține Drulă.

Președintele Comisiei IT din Parlament, Cătălin Drulă (USR), a semnalat vineri seara, în cadrul a două postări pe Facebook, că autoritățile care gestionează serviciul 112 din România, respectiv Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), ANCOM (autoritatea de reglementare în comunicatii) și Ministerul Comunicațiilor (MCSI) sunt mult în urmă cu implementarea unor soluții gratuite de îmbunătățire a localizării apelurilor 112.

Asociația europeană a numărului 112 (EENA), organizație neguvernamentală care promovează îmbunătățirea serviciilor de urgență în Europa, a atenționat într-o declarație către HotNews.ro că a insistat ani de zile fără succes la autoritățile române responsabile de serviciul 112 pentru implementarea unor soluții gratuite pentru îmbunătățirea localizării apelurilor la 112.

HotNews.ro a semnalat deja că ANCOM a emis în noiembrie 2016 o decizie care obligă operatorii de telefonie mobilă să transmită mai multe date de localizare a apelurilor la 112 către STS, dar că de atunci și până acum nu s-a întâmplat mare lucru.

ANCOM ar trebui să răspundă în ce măsură au fost aplicate până acum măsurile dispuse acum 3 ani.

De asemenea, HotNews.ro a semnalat în mai multe articole din ultima perioadă blocajul în care se află STS cu licitația pentru modernizarea 112.

Una dintre facilitățile noului sistem și funcționalitatea Advanced Mobile Location – AML, care ar permite utilizatorilor care dețin telefoane mobile echipate cu această funcționalitate să fie localizați cu o acuratețe între 5 și 50 de metri, atunci când sună după ajutor la 112.

Licitația pentru modernizarea sistemului 112, un contract de peste 184,7 milioane lei, a ajuns în instanță.

La un an de la lansarea acestei licitații de către STS, contractul a ajuns pe masa Curții de Apel București, după mai multe contestații la CNSC și o plângere penală la DNA. Un consorțiu de firme condus de Omnilogic, a căror ofertă a fost descalificată, a contestat luni în instanță rezultatele atribuirii contractului de peste 184,7 milioane de lei.

În afară de contestația consorțiului condus de Omnilogic, luni, 15 iulie, o nouă contestație a fost depusă la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). Plângerea aparține consorțiului condus de Telekom (care este susținută și de fosta Teamnet fondată de Sebastian Ghiță).

Pentru detalii citește: Modernizarea sistemului 112: Curtea de Apel va judeca modul în care STS a atribuit contractul de peste 184 milioane de lei

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro