Stefan Iordache – presedinte interimar la UAPR. Ad'Or nu mai are loc anul asta
Publicitarii din Romania s-au prezentat, miercuri, in fata presei pentru a anunta realizarile din ultima jumatate de an si planurile pe anul 2008 ale Uniunii Agentiilor de Publicitate din Romania, revitalizata in vara anului trecut si care, in fata schimbarilor rapide inregistrate de aceasta industrie in ultimii ani, promite sa reprezinte interesele intregii bresle, dincolo de interesele fiecaruia dintre membri. Prioritati: scoli sustinute in comun, studii de piata cat mai obiective, organizarea unui festival Ad’Or „cinstit”, dar nu anul acesta, precum si o organizare mai eficienta a Uniunii.
Toate schimbarile si planurile UAPR tin cont de problemele fierbinti ale publicitarilor: relatiile cu clientii, nevoia de resurse umane, salarizarea, nevoia unui festival de creativitate reprezentativ si lipsit de „ghost-uri” (campanii concepute doar pentru astfel de evenimente), nevoia unei comunicari mai bune in interiorul breslei si a breslei cu partenerii, dincolo de rivalitatile cunoscute.
Organizatie:
- Stefan Iordache, COO Leo Burnett, preia incepand de miercuri, 6 februarie, conducerea interimara a UAPR de la Catalina Cernica. Interimatul va expira la inceputul anului viitor.
- Schimbarea in conducerea UAPR vine la scurt timp dupa ce Uniunea a adoptat un nou logo ce pastreaza numele romanesc al organizatiei.
- Board-ul UAPR: Catalina Cernica, Adrian Botan, Adrian Tuluca, Victor Dobre, Felix Tataru, Cristi Grigorescu, Peter Jansen, Stefan Iordache. Potrivit lui Felix Tataru, director general GMP, este vorba despre „primul board operational al UAPR”.
- Numarul agentiilor membre se apropie de 50, dupa primirea a noua noi membri in 2008 (Starcom Mediavest Group, Bigger Group (Starlink), Spoon, Utopium, Akox, Mediaedge:cia, Initiative, OMD, Papaya Advertising)
- S-a creat un Club de Media, conceput drept spatiu in care oamenii de media din agentii pot sa discute probleme specifice acestei ramuri. Clubul, la care pana acum au aderat 24 de agentii, isi propune: training de media sindicalizat, presiuni pentru adoptarea, in randul tuturor media, a RON ca moneda unica de exprimare a preturilor, extinderea studiului AdMarket asa incat sa includa agentiile de media; un studiu de salarizare in industria de media; infiintarea unei categorii dedicate la Ad’Or sau Effie.
- UAPR isi va reface pagina de Internet, promite informatii mai prompte.
Studii:
Salary Survey:
- Studiul, realizat de PricewaterhouseCoopers si distribuit in agentii la sfarsitul anului trecut, acopera industria de publicitate din 2006 (12 agentii participante) si din 2007 (22 de agentii participante).
- Stefan Iordache: cresterea salariala din industria publicitatii este pe masura cresterii salariilor in general, in Romania.
- Cresterea salariala in Romania anul trecut este tripla fata de cea inregistrata in tari precum Cehia, Slovacia sau Ungaria.
- Stefan Iordache: aceasta crestere in industria publicitatii s-a reflectat in relatia cu clientii.
- In industria comunicarii, cea mai mare crestere s-a inregistrat in PR (21%), iar cea mai mica in serviciile de media (9%). Media totala a cresterii a fost de 17% in 2007
- minimul net inregistrat in industrie: 1000 RON.
- Stefan Iordache: Suntem inca o industrie norocoasa si vrem sa ne pastram gradul de atractie mare.
AdMarket
- studiul se va concentra de acum incolo pe o imagine mai clara si mai relevanta asupra agentiilor de publicitate, nu vor fi luate in considerare doar perceptiile clientilor, ci si faptele (crestere anuala, cifre de afaceri si profit, premii de creatie si eficienta).
- se doreste si o evaluare a perceptiilor agentiilor asupra clientilor.
Scoala:
- Infiintarea unor „scoli” raspunde nevoii de resurse umane a agentiilor.
- Stefan Iordache: „Acum ne luam unul de la altul juniori. Nu e firesc”.
- Scoala ADC*RO, proiect derulat de Art Directors Club Romania in parteneriat cu UAPR, care tocmai a inceput inscrierile, este o „scoala de concept, nu un curs despre publicitate”..
- Prima serie ADC*RO: 12 tutori (cunoscuti directori de creatie din industrie), 12 grupe de elevi, 60 de elevi admisi, durata aprilie-iunie 2008; pret (necomercial): 500 de euro.
- Catalina Cernica: se doreste ca aceasta scoala sa devina un standard de intrare in industrie.
- ADC*RO „scoate costurile de educatie din agentii”.
- Clubul de Media intentioneaza, la randul sau, sa ofere training de media. Discutiile pe aceasta tema au fost ingreunate de faptul ca initiativa s-a facut auzita chiar inainte sa inceapa sezonul de maxima aglomerare pentru agentiile si departamentele de media (octombrie-martie).
Festivalul Ad’Or
- Ad’Or nu va avea loc anul acesta.
- Cea mai realista perioada pentru organizarea urmatorului Ad’Or este primavara anului viitor.
- Catalina Cernica: industria vrea perpetuarea Ad’Or in pofida nemultumirilor de pana acum; industria considera ca numele Ad’Or e bun; trebuie schimbata formula festivalului, asa incat sa fie acceptat de toata lumea si sa fie considerat cu adevarat obiectiv si relevant, lipsit de ghost-uri.
- Felix Tataru: Ad’Or nu a avut niciun „upgrade” de la infiintarea sa in 1999.