Radu Afrim și Lia Bugnar intervin în scandalul UNITER: „Puteți voi să faceți câte zavere vreți, lucrul asta nu se va schimba niciodată”
Regizorul Radu Afrim intervine în scandalul nominalizărilor la Premiile UNITER: deși mărturisește că a semnat, alături de alți aproape 1.500 de oameni, petiția pentru retragerea nominalizării lui Andriy Zholdak, acuzat că a lovit o actrița în pauza unui spectacol, Afrim spune că „s-a ajuns atât de departe cu ura în această breaslă” și că ar fi procedat „exact ca Purcărete dacă eram nominalizat la regie”.
Radu Afrim: „Aș fi făcut exact ca Purcărete”
Regizorul Radu Afrim scrie, într-o postare pe pagina sa de Facebook, că ar fi procedat „la fel ca Purcărete” în acest caz. Pe de altă parte, Radu Afrim mărturisește că este unul dintre semnatarii petiției pentru retragerea nominalizării lui Andriy Zholdak la Premiul UNITER pentru cea mai bună regie.
Postarea integrală a lui Radu Afrim:
„Marele regizor Silviu Purcărete se retrage din lista de nominalizări UNITER cu o scrisoare de un umor trist, așa cum sunt multe din spectacolele lui. S-a ajuns atât de departe cu ura în această breaslă, cu un slalom dubios printre motive&pretexte , evident și pe după frustrări a doi (hai 3) regizori (care nu mai sunt nici ei tineri) și care nu sunt nominalizați anul ăsta (deși au luat coronița în anii trecuți). Evident motivele invocate sunt cu totul altele, unele absolut legitime (am semnat și eu lista retragerii lui Zholdak. De câteva zile.).
Dar de aici și până la ura asta ageistă (care în alt context – să zicem, feminist – ar fi fost pusă la zid în secunda doi) e cale lungă. Mărturisesc că aș fi procedat și eu la fel fără să stau pe gânduri, scârbit de manifestările astea demne de vremuri pe care le credeam apuse. Aș fi făcut exact ca Purcarete dacă eram nominalizat la regie. Însă e nominalizat un spectacol regizat de mine la categoria cel mai bun spectacol. Un spectacol făcut cu mulți tineri și ‘bătrâni’ (cum vă place vouă să ziceți). Eu le-aș zice mari actori din provincie care n-au avut șansa sau nu i-a interesat să devină populari ‘la centru’ tocmai pentru că au ales să joace pentru publicul din orașul lor care merită și el spectacole de top. Da, pe aceeași scenă stau împreună actori tineri și maturi. Și așa trebuie să fie. E nominalizat în spectacolul meu un actor foarte tânar și o mare actriță în pragul pensiei care e plină de dorința de a fi pe scenă. Care încă arde! Și mai e nominalizat un scenograf la debut. Asta nu-mi dă dreptul să retrag spectacolul (care, oricum, aparține instituției care l-a produs).
Îmi cer scuze că am vorbit despre mine însă mai jos citiți scrisoarea regizorului datorită căruia fac și eu teatru. Pentru că m-am hotărât să mă fac regizor când i-am vazut Phaedra.”
Lia Bugnar: S-a iscat vrie în breaslă că „tot Purcarete și tot Afrim să fie nominalizați?”
„Știi că trăiești vremuri de căcat când Silviu Purcarete își retrage participarea la premiile UNITER, pentru că s-a iscat vrie în breasla că „tot Purcărete și tot Afrim să fie nominalizați? Eu nu știu ce școală ați făcut voi, colegi încrezători în principiul „să se dea câte doo, să ajungă până-n spate la toată lumea”.”, scrie și Lia Bugnar, într-o postare pe pagina sa de Facebook.
Postarea Liei Bugnar:
„Eu am aflat din primele zile de facultate că în artă nu e democrație. Și tot a fost târziu. De fapt, nedreptățile încep dinainte de a te naște. În loc să fii copilu’ lu’ parinții lui Marius Manole, ești copilu’ altcuiva și nu ieși cu talentu’ lui. Unde să reclami?! Cine să-ți facă dreptate? În loc să fii copilu’ lu’ mama lu’ Afrim, ești al părinților tăi și, ce să vezi?, n-o să ai niciodată universu’ lu’ Afrim. În loc sa fii copilu’ părintilor Ofeliei Popii, ești al cui ești, și o să te duci de pe lumea asta fără să faci un Mefisto ca al ei. Nu suntem toți Buhagiari, Purcăreți, Dabiji, Pintilii, Ade Milea, nu suntem. Iar premiile, dacă tot există, premiază exceptionalitatea, ieșitu’ din comun, haru’, creativitatea, neasemănarea cu restu’. Oamenii ăștia de i-am inșirat, primele nume care mi-au trecut prin cap, au fost și ei cândva la început de drum și nu i-a băgat nici dracu-n seamă. După care, în ritm mai alert sau mai lent, au devenit imposibil de ignorat. Sunt unde sunt în conștiință spectatorilor, pentru că au muncit, au făcut oferte de nerefuzat și de neuitat scenei. Nu pentru că le-a dat cineva ceva pe degeaba.
La spectatorul plătitor de bilet n-ai cum sa ai pile, dragi colegi. Pe spectatorul plătitor de bilet, de fapt, îl doare-n cur și de premii, și de cronici, și de luptele noastre meschine pe nimic. Pe spectatorul plătitor de bilet îl interesează să stea pe scaunul ăla și să se desprindă de viața lui pentru o oră, două, trei. Atât. Puteți voi să faceți câte zavere vreți, lucrul ăsta nu se va schimba niciodată. Din fericire. Vreți în față? În fruntea trebii? Pe locul cel mai înalt de pe podium? Puneți mâna și faceți lucruri care să vă ducă acolo, că datu’ la gioale în mod organizat nu o să vă ducă mai aproape de premiu’ cu coroniță. O să pun în primul comentariu mesajul lui Silviu Purcărete prin care își justifică retragerea din „competiție”. Și doar citindu-l te prinzi că e din alt campionat, dragi colegi. Campionatu’ bunului simț, umorului, inteligenței, aristocrației. Îl citesc și vă dau dreptate, nu prea are ce să caute pe aceeași listă cu voi.
P.S. Ca idee, Silviu Purcărete are un singur premiu UNITER pentru întreaga activitate. A fost nominalizat de mai multe ori, n-a luat niciodată premiul pentru cel mai bun regizor. Premiul pentru cel mai bun spectacol (pe care, de exemplu, „Faust” nu l-a luat) se acordă teatrului respectiv, nu regizorului.”
Petiția semnată de peste 1.400 de oameni și retragerea lui Silviu Purcărete
Regizorul Silviu Purcărete a anunțat aseară că se retrage de pe lista nominalizaților la Premiile UNITER, după ce mai mulți tineri regizori au criticat juriul pentru ignorarea noii generații de artiști la nominalizările pentru categoriile „Cel mai bun spectacol” și „Cea mai bună regie”.
Amintim că peste 1.400 de persoane – actori și regizori importanți din România, dar și alți oameni de cultură, jurnaliști sau spectatori – au semnat o petiție în care au cerut totodată retragerea nominalizării la Premiile UNITER a regizorului Andriy Zholdak, acuzat că a lovit o actriță în pauza unui spectacol. O reacție cu privire la această petiție a venit și din partea lui Tompa Gabor, directorul Teatrului Maghiar din Cluj-Napoca, care consideră acțiunea „activism neobolșevist, influențat de ideologia „woke” și „cancel culture”, (care) este deosebit de nociv și pune în pericol creațiile artistice de mare valoare”.
În petiția ce a fost adresată Senatului UNITER (Uniunea Teatrală din România), peste 1.400 de persoane au cerut retragerea nominalizării lui Andriy Zholdak din categoria „Cel mai bun regizor”. Zholdak este acuzat că ar fi pălmuit-o pe actrița Teatrului Maghiar din Cluj-Napoca Eva Imre, în pauza unui spectacol, nemulțumit de felul în care aceasta jucase în prima parte a spectacolului. Colegii actriței au sunat la 112 și au chemat Poliția, însă actrița nu a depus plângere. Regizorul a fost sancționat de către teatru cu 5% din onorariu, după incident.
Inițiatoarea petiției este regizoarea Carmen Lidia Vidu, iar pe lista semnatarilor se găsesc nume mari din teatrul românesc: regizorii Catinca Drăgănescu, Alexandra Badea, Ioana Păun și Eugen Jebeleanu, actorii Mihai Călin, Ada Galeș, Istvan Teglas, Florentina Țilea, Nicoleta Lefter și Emilian Oprea, dar și criticii de teatru Cristina Modreanu, Oana Stoica și Cristina Rusiecki.
Semnatarii petiției atrag, de asemenea, atenția asupra „invizibilității tinerei generații de artiști care nu este reprezentată în categoriile „Cel mai bun spectacol” sau „Cea mai bună regie”, a teatrului independent, a diversității estetice care caracterizează teatrul românesc din ultimul timp, acordarea unui premiu pentru întreaga activitate lui Alexandru Repan, fost colaborator al Securității sunt câteva din punctele care ies în evidență”.