Problema testelor de salivă dezasamblate. Ministrul Educației: Nu este niciun haos. Profesorii care s-au implicat vor primi zile libere / Federația Părinților: Transportul și depozitarea la temperaturi de sub 2 grade le pot face inutilizabile
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a susținut luni că „nu este niciun haos” în ceea ce privește testele de salivă, deși acestea au venit dezasamblate, și că directorii de școală sunt cei responsabili de întreg procesul. El afirmă și că nu există riscuri legate de sterilitatea acestor teste, după ce ele au trecut prin acest proces de asamblare a kiturilor.
Cîmpeanu, la Antena3, luni:
- „În primul rând, nu este niciun haos. Deloc. În al doilea rând, cele mai multe dintre componente sunt deja asamblate. În al treilea rând, acum, am lansat cu sprijinul Ministerului Sănătății un material suport-video cu trei secțiuni. Am distribuit către toate școlile și grădinițele din România și sunt 17.632.
- Cred că acest material video pe care tocmai l-am diseminat, l-am pus la dispoziția presei, la dispoziția școlilor – îmi exprim încrederea că el va ajunge foarte rapid către profesori, învățători, educatori, părinți – foarte important – și demonstrează simplitate administrării acestor teste. Este într-adevăr o dificultate aceea a asamblării pe componente a acestor teste, dar în primul rând, acest lucru s-a făcut deja în multe județe.
- Pentru acei colegi care s-au implicat deja și care se vor implica, am anunțat că Ministerul Educației, apreciind acest efort făcut în zile libere, va compensa prin zile de concediu, în măsura posibilului. Este un efort pe care îl recunoaștem și îl apreciem. Este făcut în interesul siguranței sanitare în școli.
- Fiecare școală are un director. Directorul este responsabil pentru managementul acelei școli. Va apela la colegi, cadre didactice, va apela la personal didactic și didactic auxiliar, personal nedidactic, și acolo unde există un rol foarte important, îi rog pe cei care sunt angajați ai Ministerului Sănătății, asistenți medicali, să se implice în acest proces. Sunt convins că se vor implica.
- Fiecare manager de școală, de aceea este director, știe foarte bine infrastructura și știe posibilitățile școlii. Diferă de la o școală cu câțiva elevi, până la școli care au 2000 de elevi, de la o școală cu dificultăți de infrastructură, până la școli care au o multitudine de spații în care se poate realiza acest lucru. Nu sunt cerințe speciale.
- Este o chestiune de management intern: există diriginți, există învățători, există persoane desemnate la nivelul fiecărei școli pentru protecție sanitară.”
Vor rămâne sterile teste?
- „În materialul video am demonstrat că prin purtarea de mănuși de unică folosință, nu este niciun fel de problemă. Personalul medical și cred că nu putem să ne dăm competențele medicale ale profesorului Rafila, au precizat că nu este niciun fel de pericol din această perspectivă.”
Pe de altă parte, Federația Națională a Părinților EDUPART a transmis un comunicat în care avertizează că „reambalarea testelor în kituri pentru uz individual, riscă să îi determine și pe părinții care sunt de acord cu testarea copiilor să refuze acest lucru, în lipsa unei garanții că procedura a fost desfășurată în condiții de siguranță.”
Ce spune federația de părinți:
- O mare parte dintre consiliile de administrație ale unităților de învățământ au fost nevoite să ia, peste noapte, decizia privind modul de folosire a testelor non invazive (în școală sau în familie), neavând la dispoziție instrucțiuni clare, fără să aibă timp să elaboreze proceduri proprii, bine stabilite, privind distribuirea testelor către elevi, urmărirea administrării lor și colectarea rezultatelor.
- Modul în care sunt ambalate aceste teste (în kit-uri de 25/50 buc) a generat din nou nemulțumiri în rândul cadrelor didactice care sunt puse în situația de a le reambala în kituri pentru uz individual.
- Instrucțiunile privind utilizarea testelor prevăd, printre altele, că: „se păstrează testele între +2 — +30°C, se utilizează caseta de testare imediat ce a fost scoasă din folia protectoare de aluminiu, se asigură permanent dezinfecția mâinilor și a suprafețelor etc”.
- Reambalarea testelor în kituri pentru uz individual, riscă să îi determine și pe părinții care sunt de acord cu testarea copiilor să refuze acest lucru, în lipsa unei garanții că procedura a fost desfășurată în condiții de siguranță. Transportul cutiilor cu teste între IGSU, ISJuri și unitățile de învățământ și depozitarea acestora la temperaturi de sub 2 grade, le poate face inutilizabile.
- De aceea, atragem atenția că, fără o procedură de implementare coerentă, fără o aplicare unitară a testării (necunoscându-se numărul real de teste administrate și rezultatul lor), cu un procent minor de elevi care se vor testa, măsura nu va avea nicio relevanță în combaterea pandemiei.
- Solicităm Ministerului Educației să aducă clarificări cu privire la modul în care a fost elaborată procedura de testare de către Ministerul Sănătății, dacă a fost consultat cu privire la aplicabilitatea ei, în funcție de infrastructura unităților de învățământ sau elaborarea procedurii a fost exclusiv în sarcina Ministerului Sănătății (a se vedea adresa Ministerului Educației Nr. 15609/9.11.2021). De asemenea, solicităm să fie comunicat numărul unităților de învățământ care au decis că testarea se va efectua în școală.
- Cerem Agenției Naționale a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR) să precizeze modul în care testele, ambalate în kit-uri de 25/50 de bucăți, pot fi distribuite către elevi, având garanția că sunt respectate normele igienico-sanitare.
- Solicităm Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate(ONAC) să clarifice, public, dacă cerințele minime prevăzute în caietul de sarcini cu privire la specificațiile tehnice au fost respectate de către furnizorul testelor prin livrarea în kit-uri de 25/50 de bucăți. Solicităm ONAC să ia măsurile care se impun pentru ca următoarele loturi de teste să fie livrate ambalate în kit-uri pentru uz individual.
- Cerem Ministerului Educației și Ministerului Sănătății să demareze, de urgență, campanii de informare în rândul părinților pentru informare și responsabilizare.