STS: 2021 – anul cu cele mai puține apeluri cu farse și injurii de la apariția numărului unic de urgență 112. Situația pe județe – DOCUMENT
Românii au efectuat anul trecut peste 10,3 milioane de apeluri la numărul unic de urgență 112, aproape 60% dintre acestea fiind urgențe reale, iar restul de 40,73% fiind non-urgențe, adică apeluri efectuate din eroare, solicitări de informații, farse și un procent redus de apeluri injurioase, a anunțat vineri Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS). 2021 a fost practic anul cu cele mai puține apeluri non-urgente de la lansarea 112.
- „Dacă în anii 2004-2005, non-urgentele reprezentau peste 90% din totalul apelurilor, numărul acestora a scăzut anul trecut până la 40,73%. Astfel, datele ne demonstrează că, de la an la an, cetățenii sună tot mai responsabil la 112 și că, de cele mai multe ori, cer ajutorul agențiilor de intervenție atunci când au urgențe reale.”, precizează STS.
În anul 2021, operatorii STS 112 au preluat 10.337.426 de apeluri, cu 102.831 mai multe față de anul precedent. Dintre acestea, 6.127.023 apeluri (aproape 60%) au fost urgențe reale, pentru care a fost necesară intervenția agențiilor specializate: Ambulanță, ISU-SMURD, Poliție, Jandarmerie, Salvamont.
Diferența, de peste 4,2 milioane, o reprezintă apeluri efectuate din eroare, solicitări de informații, farse și un procent redus de apeluri injurioase.
Județele cu cel mai ridicat procent de apeluri urgente, raportat la numărul total:
- 1. Cluj – 70,62%
- 2. Timiș – 69,94%
- 3. București-Ilfov – 68,20%
Județele cu cel mai ridicat procent de apeluri non-urgente, raportat la numărul total:
- 1. Gorj – 62,41%
- 2. Mureș – 58,64%
- 3. Covasna – 56,42%
Operatorii STS au preluat cele mai multe apeluri în data de 18 octombrie 2021 – 57.797, iar dintre acestea 11.272 au reprezentat apeluri privind COVID-19.
La Serviciul de urgență 112 s-au primit, în 2021, 929.915 de apeluri pe problematica noului coronavirus. Cele mai multe apeluri COVID s-au preluat în luna octombrie – peste 247 de mii de solicitări la nivel național, având o medie de 8.000 de apeluri COVID/zi.
Persoanele cu deficiențe de auz și sau de vorbire pot solicita ajutor în situații de urgență printr-un serviciu dedicat, care le permite să relaționeze prin mesaje cu autoritățile. Serviciul se numește SMS 113, este gratuit și a fost implementat de Serviciul de Telecomunicații Speciale încă din anul 2015.
Pentru a beneficia de acest serviciu de mesagerie de urgență, este necesară înregistrarea persoanelor cu deficiențe de auz și sau de vorbire și a numerelor de telefon mobil pe care le utilizează în baza de date a Sistemului național unic pentru apeluri de urgență. Înregistrarea se realizează prin completarea unui formular online pe site-ul STS sau printr-o cerere scrisă adresată instituției.
Până în prezent în baza de date a serviciului SMS 113 au fost înregistrate aproape 2.500 de persoane, iar, anual, zeci de urgențe ale persoanelor din această categorie sunt preluate și se oferă sprijinul necesar de către autorități.