Sari direct la conținut

STS da vina pe companiile de telefonie mobila pentru linia 112

HotNews.ro

Comisia Europeana a deschis miercuri o noua procedura de infringement asupra Romaniei ca urmare a problemelor privind localizarea apelantilor la numarul unic de urgenta 112, anunta un comunicat din partea CE. Tot miercuri, Comisia a declansat si a doua faza a procedurii de sanctionare a Romaniei pe problema taxei auto de prima inmatriculare. De asemenea, Polonia si Letonia au fost date in judecata de catre Comisie la Curtea Europeana de Justitie pentru nefunctionarea corespunzatoare a numarului de urgenta 112.

Informatia pe scurt:

1. Comisia Europeana a deschis o noua procedura de infringement asupra Romaniei pentru nefunctionarea sistemului de urgenta 112, semnaland probleme privind localizarea apelantilor acestui numar.

2. In aceeasi problema, Polonia si Letonia au ajuns in fata Curtii Europene de Justitie.

3. Guvernul, Ministerul Comunicatiilor, Autoritatea de Reglementare, dar si STS, operatorul sistemului naţional 112, au pozitii asemanatoare pe aceasta tema, vina fiind pusa pe seama operatorilor de telefonie mobila.

4. Operatorii de telefonie mobila au declaratii retinute, dar nu considera ca rezolvarea problemei tehnice tine numai de ei.

„Atunci când se află în alte ţări ale UE, ca turişti sau în scopuri profesionale, cetăţenii europeni trebuie să se poată baza pe faptul că serviciile de urgenţă îi pot localiza de fiecare dată când formează numărul de urgenţă”, a declarat Viviane Reding, comisarul UE pentru telecomunicaţii. Oficialul european a mai precizat ca informatiile privind localizarea apelantului sunt deja disponibile în majoritatea statelor membre, dar ca acest lucru nu functioneaza in altele, printre care si in Romania.

„Este imperios necesar să ne asigurăm că acestea funcţionează corect în toate statele membre. Măsurile luate astăzi demonstrează importanţa pe care Comisia o acordă bunei funcţionări a numărului 112”, a spus Reding.

Legislaţia comunitară în materie de telecomunicaţii impune statelor membre să se asigure că serviciile de urgenţă sunt accesibile gratuit, formând numărul de urgenţă unic european 112. Tarile membre trebuie să garanteze, de asemenea, că operatorii de telecomunicaţii furnizează serviciilor de urgenţă informaţiile privind localizarea apelantului pentru apelurile către numărul 112, efectuate de pe telefoane fixe sau mobile.

Polonia si Letonia au ajuns in fata Curtii Europene de Justitie

Pe aceeasi problema, Comisia Europeana a sesizat miercuri Curtea Europeana de Justitie privind situatia din Polonia si Letonia, state care nu au asigurat punerea la dispoziţia serviciilor de urgenţă a informaţiilor privind localizarea apelantului pentru apelurile către numărul 112 efectuate de pe telefoane mobile. În ambele state membre, se iau măsuri pentru ca informaţiile privind localizarea apelantului să fie disponibile, însă sistemele necesare nu au fost încă puse în aplicare pe deplin.

Spre deosebire de cele doua tari, Romania se afla abia la inceputul acestei proceduri. Tara noastra a primit astazi o scrisoare de somare pe acest subiect de la Comisia Europeana. Comunicatul autoritatii europene mai precizeaza ca luna trecuta, Comisia a lansat o procedura de încălcare a dreptului comunitar împotriva Bulgariei pentru lipsa disponibilităţii numărului de urgenţă european 112.

Guvernul, Ministerul Comunicatiilor, Autoritatea de Reglementare si STS “arunca pisica” in ograda operatorilor de telefonie mobila

Anuntul facut de Comisia Europeana a rascolit cel putin pentru o zi intreaga piata telecom din Romania. Cum era de asteptat, raspunsurile autoritatilor romane nu au intarziat sa apara. Pe scurt, vina pare a apartine numai operatorilor de telefonie mobila. Guvernul, Ministerul Comunicatiilor, ANRCTI si STS, operatorul Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă – 112, au pozitii asemanatoare in privinta “vinovatilor” pentru situatia de fata – adevarul trebuie cautat la operatorii de telefonie mobila.

Intr-o declaratie pentru NewsIn, Camelia Spataru, purtatorul de cuvant al Guvernului, a precizat ca, “localizarea tuturor apelanţilor numărului 112, problemă pentru care Comisia Europeană a deschis miercuri procedura de infringement împotriva României, depinde de operatorii de telefonie mobilă din România”.

„Esenţa problemei în această situaţie constă în egalizarea posibilităţii tehnice pentru identificarea tuturor apelanţilor la numărul de urgenţă 112, îndeosebi la operatorii mobili. Realizarea tehnică depinde de operatorii de telefonie mobilă din România”, a spus aceasta.

Camelia Spataru a mai declarat ca problemele sesizate de Comisia Europeană la acest sistem vor fi analizate de reprezentanţii Ministerului Comunicaţiilor împreună cu cei ai Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI), ai operatorilor de telefonie mobilă precum şi cu reprezentanţii Serviciul de Transmisiuni Speciale (STS) – operatorul sistemului naţional 112.

In plus, oficialul a mai mentionat ca, Iuliu Winkler, ministrul comunicaţiilor, va prezenta joi, la Bruxelles, poziţia autorităţilor române in aceasta privinta, cu ocazia Reuniunii Consiliului de Miniştri.

O pozitie similara are si Ministerul Comunicatiilor, oficialii institutiei precizand ca ministerul si-a indeplinit obligatia legala de a implementa sistemul national unic pentru apeluri de urgenta 112.

„Conform Legii 398/2002, Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei (MCTI) a fost responsabil cu implementarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă – 112 – obligaţie pe care a îndeplinit-o”, se arata in comunicatul ministerului.

Conform aceleasi legi, Ministerul mai are obligatia de a supraveghea ca atat operatorii de telefonie fixa cat si cei de telefonie mobila sa respecte obligatia de primire şi retransmitere a apelului de urgenţă catre STS.

Problema tehnica este invocata si de catre reprezentantii Ministerului.

“Furnizorii de reţele publice de telefonie au obligaţia de a pune la dispoziţia Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă – 112 informaţii privind localizarea apelantului, în măsura în care este tehnic posibil pentru toate apelurile către numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112”, se arata in comunicatul MCTI.

STS – Sistemul merge, dar operatorii de telefonie mobila nu transmit informatiile

Raspunsul Serviciului de Transmisiuni Speciale (STS), operatorul sistemului naţional 112 (S.N.U.A.U.) este mai transant si incearca sa aduca mai multa lumina asupra acestei probleme. Masura Comisiei europene are ca motiv “neimplementarea în reţelele operatorilor de telefonie a facilităţii de localizare a apelantului ca si componenta a Serviciului Universal si ca urmare, netransmiterea acestor informaţii catre sistemul SNUAU 112”, declara Adrian Fulea, purtator de cuvant STS.

Reprezentantul STS acuza faptul ca operatorii de telefonie mobila nu transmit aceste informatii.

“Arhitectura hardware şi software a S.N.U.A.U. permite afişarea locului de unde 112 este apelat. Pentru reţelele de telefonie fixă acest sistem de localizare a apelului funcţionează. Nu este implementat pentru reţelele de telefonie mobilă din cauza faptului că această informaţie nu este transmisă de operatorii mobili către 112”, spune Adrian Fulea.

Vina este aruncata exclusiv pe spinarea operatorilor de telefonie mobila.

“Implementarea acestei opţiuni în reţelele operatorilor mobili nu este de competenţa STS. Sistemul este pregătit din punct de vedere tehnic să preia această informaţie în situaţia în care operatorii de telefonie mobilă o transmit, cu investitii minore”, a explicat acesta.

Autoritatea de Reglementare a pietei telecom (ANRCTI) a iesit cu o formulare in aceeasi tonalitate – va declansa o investigatie privind modul in care opratorii de telefonie mobila si-au respectat obligatiile.

„ANRCTI va controla modul în care operatorii de telefonie mobilă şi-au respectat obligaţia de a asigura accesul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS), operatorul sistemului 112, la informaţiile privind localizarea apelantului şi va lua măsurile legale care se impun,” a declarat Dan Georgescu, preşedintele ANRCTI.

Operatorii de telefonie mobila – declaratii variate si foarte retinute

In ceea ce priveste raspunsul operatorilor de telefonie mobila, reactia acestora a fost una cel putin retinuta. Oficialii Orange vorbesc despre probleme de compatibilitate intre sistemul STS si sistemele operatorilor. Daca reprezentantii STS precizau ca problema se afla la operatorii de telefonie mobila, reprezentantii Orange vorbesc despre o colaborare pentru rezolvarea situatiei.

„ La ora actuala echipa tehnica lucreaza impreuna cu operatorul serviciului 112 pentru implementarea capabilitatii de localizare a apelantilor. Aceasta insa presupune solutii tehnice complexe din punctul de vedere al compatibilitatii sistemelor STS cu cele ale operatorilor. In momentul de fata se depun eforturi sustinute pentru a oferi cat mai curand clientilor posibilitatea de a fi localizati in cazul apelurilor de urgenta”, au precizat pentru HotNews.ro, oficialii Orange.

Nici declaratia Vodafone nu aduce mai multa lumina.

„Informatia necesara operatorului serviciului de urgenta (STS) in vederea localizarii apelantului este disponibila, informatiile fiind cele prevazute de standardul GSM. Aceste date pot fi puse la dispozitia STS de indata ce vom defini, impreuna cu acesta, cadrul de operare specific acestei cerinte, in conformitate cu prevederile legale”, spun oficialii Vodafone.

Reprezentantii Cosmote spun ca nu au primit niciun semnal de la autoritati in privinta acestor probleme.

„Cosmote Romania detine posibilitatile tehnice si furnizeaza permanent, conform legislatiei in vigoare, toate informatiile pe care autoritatile le solicita. Autoritatile nu au semnalat pana in prezent ca exista o problema legata de datele furnizate de operator la solicitarea lor”, au declarat oficialii Cosmote Romania.

Si reprezentantii Zapp spun ca respecta cerintele in aceasta privinta.

„Zapp asigura accesul la serviciul de urgenta 112 in concordanta cu cerintele in acest sens. Astfel, apelul este functional, disponibil pentru toti utilizatorii inclusiv pentru posturile inactive (telefoanele suspendate pentru neplata), apelul este netaxabil si se permite primirea si retransmiterea apelurilor de urgenta indiferent de tipul de abonament pe care il are un utilizator”, a precizat pentru HotNews.ro, oficialii Zapp.

Cine a implementat sistemul 112 si cat a costat

Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), in calitate de operator guvernamental legal, a fost desemnat sa implementeze si sa opereze Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta 112 (SNUAU). Potrivit datelor STS, sistemul 112 a fost realizat din venituri proprii. Costurile de implementare a sistemului au ajuns la aproximativ 40 de milioane de euro, finantarea fiind asigurata din resursele bugetare puse la dispozitie conform Hotararii de Guvern 227/2003, fara garantii guvernamentale. Contractul pentru implementarea acestui sistem a fost castigat de firma ERICSSON AB Suedia. Primele teste ale solutiilor tehnice adoptate au fost posibile la 1 Decembrie 2003. La 15 mai 2004 Sistemul Pilot 112 Bucuresti a intrat in teste, iar darea in exploatare a Sistemului 112 pe Bucuresti a inceput cu data de 15 iunie 2004. In anul 2005, sistemul a devenit functional in toate judetele din Romania.

Comisia Europeana continua procedura de sanctionare a Romaniei in problema taxei de prima inmatriculare

Tot miercuri, Comisia Europeana a trecut la a doua etapa a procedurii de încălcare a dreptului comunitar deschise împotriva României cu privire la taxa de înmatriculare a autovehiculelor. In opinia institutiei europene, aceasta „reprezinta o discriminare in ceea ce priveste autovehiculele second-hand importate pe teritoriul României din alte state membre”.

Raspunsul oferit de autoritatile romane la problemele semnalate de Bruxelles nu au convins si Romania are acum la dispozitie doua luni de zile sa alinieze normele nationale la cele comunitare.

„Ca urmare a scrisorii de somare trimise de Comisie în primăvara anului 2007 si a răspunsului nesatisfăcător primit din partea autoritătilor române, Comisia a emis un aviz motivat, solicitând în mod oficial României să îsi modifice legislatia. În cazul în care, în termen de două luni, în conformitate cu articolul 226 din Tratatul CE, normele nationale relevante nu sunt modificate astfel încât să respecte avizul motivat, Comisia poate decide să sesizeze Curtea Europeană de Justitie”.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro