Studiu de caz: Masurile prin care Viena vrea sa-si rezolve problemele de trafic
Eliminarea autostrazilor din oras, edificarea de parcari multietajate, racordate la transportul in comun, crearea de benzi pentru biciclete si marirea spatiilor pietonale sunt cele mai importante masuri pe care Viena le-a implementat pentru a rezolvat problemele legate de trafic. Aceste solutii au fost prezentate joi la Bucuresti, de Markus Tomaselli – profesor la Institutul de Urbanism si Peisagistica al Universitatii Tehnice din Viena.
- Prezentarea a avut loc in fata membrilor Comisiei de Administratie Publica de la Camera Deputatilor in cadrul unei dezbateri publice despre rezolvarea problemelor de trafic.
In conditiile in care in Bucuresti se largesc strazi pentru tranzitarea centrului orasului, se fac pasaje si strapungeri, iar primarul general vrea chiar o autostrada suspendata, administratia din Viena doreste sa scoata din oras cele doua autostrazi care merg spre centrul capitalei austriece.
„O autostrada este pe malul Dunarii si, desi nu este chiar atat de aglomerata, blocheaza dezvoltarea zonelor din jur, separand orasul de rau. Nu ai cum sa traversezi dintr-o parte in alta, ceea ce produce o separare. A doua autostrada a fost proiectata pentru un trafic de 70.000 de masini pe zi, iar acum s-a ajuns la 200.000 de masini pe zi, ceea ce duce la blocaj, cozi care se intind pe kilometri. Nu o putem largi pentru ca este in oras, aproape de zone construite. In anii 70, pentru ca nu aveam cum sa sporim capacitatea autostazilor, le-am inaltat. Acum, cand ne uitam in urma, consideram ca aceasta a fost cea mai mare greseala pe care a facut-o orasul„, a explicat Markus Tomaselli.
Cu alte cuvinte, nu construirea de drumuri noi rezolva problema traficului in orase. Dezvoltarea transportului in comun si conectarea acestuia cu un sistem de parcari, crearea de benzi pentru biciclete si dezvoltarea spatiilor pietonale sunt cheia rezolvarii problemei. Pe langa rezolvarea problemelor de trafic, aceste solutii duc in timp la un oras mai putin poluat, placut locuirii si sustenabil.
Referitor la transportul in comun, pentru vienezi, sigurul mijloc de transport atractiv este transportul pe sine: metroul si tramvaiul. „Nu poti obliga pe nimeni sa foloseasca autobuzul, dar daca sunt alternative viabile la transportul cu masina personala, omul le va alege pe acestea„, a declarat Tomaselli.
Pentru rezolvarea problemelor de trafic, Viena a luat urmatoarele masuri luate in ultimii ani:
- a dezvoltat transportul in comun;
- in ultimii zece ani s-au construit 50.000 locuri de parcare publice (parcari subterane si supraetajate) si 20.000 de garaje private(in subteran sau in interiorul cladirilor), statul ajutandu-i cu bani pe proprietari sa-si construiasca aceste parking-uri pentru a debarasa spatiul public.
- eliminarea parcarilor gratuite din centrul orasului, iar la cele cu plata, timpul maxim de stationare este de 3 ore, in zonele mai aglomerate ajungand si la 1,5 ore. Parcarea pe zi costa destul de scump. Pe langa decongestionarea centrului, aceasta masura a adus venituri importante la bugetul municipalitatii. Banii achizitionati au fost folositi pentru amenajarea benzilor de biciclete, construirea parcarilor publice si suventionarea parcarilor private si amenajarea spatiilor pietonale.
- s-au creat centre de unde se pot inchiria gratis biciclete. Aceste biciclete se inchiriaza dintr-un loc si pot fi lasate in alta parcare. Sistemul functioneaza in baza unui card bancar. Prima ora este gratuita, dupa care tariful creste cate putin cu fiecare ora de folosinta. Acest program a avut succes.
In continuare, Viena a dezvoltat un plan urban care propune mai multe masuri pentru imbunatatirea traficului:
– crearea de trotuare cu o latime de minim 2,5 metri, ca sa fie atractive pentru pietoni;
– conectarea transportului pe sine cu un sistem de parcari, ca oamenii sa vina pana intr-un punct cu masina, sa o parcheze si mearga in centru cu transportul in comun;
– dezvoltarea infrastructurii pietonale: trotuare largi, amplasarea de banci, cismele, etc;
– dezvoltarea retelei de benzi de biciclete;
– construirea de parcari supraetajate pentru ca masinile parcate pe marginea drumului sa intre acolo si spatiul public sa fie debarasat;
Pornind de la aceste directive, municipalitatea doreste transformarea in integralitate a bulevardului MariaHilfer Strase in pietonal. Initial avea patru benzi pe sens, dupa dezvoltarea unei magistrale de metrou in zona a fost adus la doua benzi, iar acum traficul auto va fi eliminat. In 2010, o alta artera importanta din oras, Kärntnerstrase, a fost transformata in pietonal, desi oamenii din zona s-au opus.
Ca si masuri imediate, in acest moment Viena se axeaza pe imbunatatirea transportului in comun si dezvoltarea retelei de parkinguri pentru ca oamenii sa nu isi mai depoziteze masinile pe spatiul public si astfel sa creasca calitatea acestuia. De asemenea, se doreste imbunatatirea microclimatului. Temperatura medie anuala in oras a crescut cu 2 grade. Pentru a evita incalzirea aerului se vor planta spatii verzi si se vor amenaja fantani artreziene.
Dezbaterea publica de la Camera Deputatilor fost organizata de Ordinul Arhitectilor din Romania in parteneriat cu Centrul de Excelenta pentru Dezvoltare Durabila.