Sari direct la conținut

Transportul de persoane si carnea, mai scumpe cu 3%

Gardianul

Incepand de astazi, carburantii la pompele Petrom si Rompetrol sunt mai scumpi cu 10%, masura adoptata din cauza cresterii continue a pretului titeiului pe plan mondial. De asemenea, LukOil, MOL si benzinarii particulari majoreaza cu 2.000 si 2.300 lei carburantii.

Majorarea pretului benzinei si motorinei va genera scumpirea unor produse alimentare, precum mezelurile si carnea de pui, cu circa 3%, precum si a unor servicii, precum transporturile internationale, cu aproximativ 2%. Analistii economici atrag atentia ca tinta de inflatie stabilita pentru finele anului este pusa in pericol.

„Scumpirea carburantilor cu 10% va determina majorarea in lant a preturilor preparatelor din carne si a transportului de persoane.”

Petrom a pierdut cursa

Pana in prezent, tonul scumpirilor carburantilor era dat de SNP Petrom, cea mai importanta companie romaneasca fiind prima care opera noile tarife la carburanti, dupa care se aliniau si ceilalti „benzinari”, mai mari sau mai mici.

Numai ca, de asta- data, poate din ratiuni generate de unele presiuni financiare interne, Rompetrol nu a mai rezistat socului produs de cresterea semnificativa a pretului mondial al barilului de petrol si a detonat bomba, anuntand o majorare cu 10% a preturilor propriilor produse, benzine si motorina, comercializate prin reteaua celor 200 de statii.

Diverse voci din SNP resping legaturile dintre faptul ca noul actionar al Petrom, compania austriaca OMV, detine si un pachet de 25% din actiunile Rompetrol si anuntul, „peste rand”, facut de firma condusa de Dinu Patriciu.

Desi, la prima vedere, gestul unei companii inferioare, cel putin ca potenta financiara, „colosului” Petrom-OMV poate fi cotat ca o stravezie „fortare a mainii” petrolistilor romano-austrieci. De altfel, forta financiara ii poate permite Petrom sa reziste presiunii exercitate de cresterea pretului la titei.

Mai mult, deoarece detin insemnate campuri petrolifere in diverse colturi ale lumii, Venezuela, Ecuador, Turkmenistan, ambii parteneri care detin SNP, romanii de la Petrom si, in special, austriecii de la OMV, nu se prea pot plange de respectiva explozie mondiala a pretului la titei, acest „boom” fiind destul de profitabil.

Cu toate acestea, conducerea Petrom, intrunita, ieri, intr-o lunga si intempestiva sedinta, a decis sa actioneze in spiritul promovat de Rompetrol si sa aplice o majorare a preturilor la carburanti aliniata la cele practicate de Rompetrol.

Desi, pe de alta parte, surse din interiorul SNP afirmau ca, in calitatea sa de lider al pietei interne, Petrom ar fi trebuit sa-i lase pe cei de la Rompetrol, cel putin cateva zile, „cu ochii in soare” si cu tarifele majorate unilateral, ceea ce ar fi fost o lovitura dura data unei firme concurente.

Cea mai recenta majorare a pretului de distributie a carburantilor a avut loc in luna iulie, determinata de cresterea accizelor la motorina si benzina.

Preturile mezelurilor si carnii de pui vor fi mai mari cu 3%

„Cresterea de pret este o certitudine”, ne-a declarat Mihai Visan, director in patronatul Asociatiei Romane a Carnii. Oficialul ARC a amintit ca, de la inceputul anului, pretul carnii de porc s-a scumpit in proportii considerabile, situatie care va continua daca nu se adopta masuri urgente.

„Crescatorii de pasari vor contabiliza pierderi mai mari”, sustine Ilie Van, presedintele asociatiei de profil din Romania. El ne-a mai declarat ca este posibila scumpirea carnii de pui, cu procente cuprinse intre 2 si 3%, peste maximum trei luni.

In schimb, producatorii de zahar ne-au asigurat ca nu se pune problema, cel putin pana la urmatoarea recolta, ca pretul unui kilogram de zahar sa se majoreze, dupa cum ne-a declarat Vasile Zichil, seful patronatului de profil. Nu acelasi lucru se poate spune despre mezeluri, care se vor scumpi, la poarta fabricii, cu 2-3%.

Si tarifele pentru transportul international de calatori se vor majora, in medie cu 2%. „Tarifele nu sunt determinate doar de pretul carburantului, sunt foarte multi factori, printre care cei mai importanti sunt piata si concurenta”, declara Dragos Anastasiu, presedintele Asociatiei Carausilor Particulari din Romania.

El spune ca este posibila atat o crestere a tarifelor cu 2% sau o diminuare a profitului transportatorilor. „Avand in vedere ca intram in campania de culegere a strugurilor, cresterea preturilor combustibililor este posibil sa se reflecte si asupra produsului finit”, ne-a declarat directorul general al Patronatului National al Viei si Vinului, Ovidiu Gheorghe.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro