Tranzitia de la media traditionale la cele digitale in Romania, analizata in raportul "Mapping Digital Media: Romania"
HotNews.ro
Procesul de tranzitie la televiziunea digitala trebuie regandit pentru a evita intrarea spatiului audiovizual sub controlul unui numar mic de grupuri foarte puternice, arata, intre altele, raportul „Mapping Digital Media: Romania”, dat publicitatii saptamana aceasta de Open Society Foundations. Potrivit documentului, trebuie adoptate fara intarziere legi menite sa asigure licentierea transparenta a canalelor digitale si sa previna concentrarea proprietatii.
- Raportul „Mapping Digital Media: Romania”, avandu-i ca autori pe Manuela Preoteasa si Iulian Comanescu, face parte din proiectul Mapping Digital Media, ce examineaza oportunitatile si riscurile aparute la nivel global in urma tranzitiei de la mediile traditionale la cele digitale. Proiectul acopera 60 de tari si analizeaza felul cum aceasta tranzitie afecteaza esenta oricarui sistem media – furnizarea de informatii despre viata politica, economica si sociala.
Ce arata, intre altele, raportul „Mapping Digital Media: Romania”:
- Cresterea pe care televiziunea, presa scrisa si online o inregistrasera inaintea crizei economice a dus la o diversificare a continutului media, insa a contribuit foarte putin la calitatea acestuia. Investitia in informatii si programe de dezbateri de buna calitate a scazut in ultimii cinci ani
- In lipsa unei traditii de presa scrisa de buna calitate si fara o piata a ziarelor in zonele rurale, multi romani raman indiferenti la informatie
- Piata TV continua sa fie controlata de patru mari jucatori comerciali si de televiziunea publica
- Un efect al crizei economice este faptul ca televiziunea si-a consolidat suprematia ca principala sursa de divertisment, ramanand, totodata, principala sursa de informare. Intre timp, audienta radio scade, iar vanzarile ziarelor de calitate au scazut semnificativ in 2009-2010, publicatiile traditionale adaptandu-se lent la mediul online. Totusi, consumul de Internet a crescut rapid in randul romanilor, dupa multi ani de dezvoltare lenta.
- Calitatea redusa a continutului media a fost tolerata, daca nu incurajata de primele mari cinci grupuri media, care nu au pus niciodata accentul pe importanta unei informari echilibrate. (…) Pe noile platforme, continutul generat de utilizatori consta, preponderent, in comentarii pe site-uri de stiri populare si pe forumuri independente, urmate de bloguri.
- Dar Internetul a avut un efect major asupra felului cum media traditionale trateaza informatia. Unele televiziuni, care nu ar acoperi anumite subiecte deoarece nu le permit proprietarii lor, trebuie acum sa tina cont de orice informatie dezvaluita pe Internet. Aparitia site-urilor independente de stiri si a blogurilor tinute de jurnalisti este considerata de diversi observatori drept principalul castig al presei de informare de pe urma Internetului.
- In ultimii ani au aparut numeroase site-uri de stiri serioase, dar ramane mult loc de crestere pentru furnizori de stiri de calitate. Totusi, cateva grupuri media mari si-au asumat investitii masive in site-uri de stiri de calitate.
- Pe masura ce publicul se indreapta spre online pentru divertisment, stiri si informatii, reglementarea Internetului trebuie sa ramana la un nivel minim, iar autoreglementarea, cu implicarea societatii civile, trebuie incurajata in mod activ.
Citeste mai mult despre programul Mapping Digital Media aici. Citeste raportul complet „Mapping Digital Media: Romania„