Sari direct la conținut

Un drum Brașov – Sighișoara cu trenul durează aproape dublu față de acum 15 ani. Cum se va circula în 2022 în zona celor mai mari șantiere feroviare din țară

HotNews.ro
Tren de la CFR Calatori, Foto: Stefania Gal
Tren de la CFR Calatori, Foto: Stefania Gal

​Pe cele mai mari șantiere feroviare din țară lucrările sunt în diverse stadii: pe unele aproape s-au terminat și se ating chiar și viteze de 140 km/h, în timp ce pe altele lucrările sunt abia la început și media este sub 45 km/h. Când este vorba de modernizat căi ferate, România se mișcă greu și trec mulți ani până când în Mersul Trenurilor chiar se vede o schimbare. În comparație cu 1995, trenurile circulă cu viteze medii mai mici pe șapte dintre cele opt magistrale, singura excepție fiind București – Constanța.

Brașov – Sighișoara, 128 km

Pe Brașov – Sighișoara lucrările au început acum un an și câteva luni și vor mai dura câțiva ani. În 2022 cel mai rapid tren va face 3 ore și 5 minute pe 128 km, iar trenurile care vor opri în 2 -3 gări fac cu 7 -15 minute mai mult. Timpii au crescut cu mai mult de o oră față de anii 2000.

Pentru porțiuni extrem de scurte vitezele se vor apropia de 100 km, dar în cea mai mare parte a călătoriei viteza va fi pe la 40 km/h și trenurile Regio pot face 4 ore.

Traseul dintre Brașov și Sighișoara, neschimbat de 145 de ani, este sinuos și sunt multe curbe ce fac ca viteza să fie redusă. În plus, fiindcă nu s-au alocat bani de investiții în ultimul deceniu, trenurile merg tot mai încet. Reabilitarea va scurta traseul cu 17 km și va adăuga și câteva tunele noi.

Brașov – Sighișoara, 128 km, cât făcea cel mai rapid tren de-a lungul timpului

1970: o oră și 37 minute

1989: o oră și 36 minute

1998: o oră și 35 minute

2005: o oră și 43 minute

2010: o oră și 53 de minute

2014: 2 ore și 24 minute

2021: 2 ore și 57 minute

2022: 3 ore și 5 minute

Putem spera că în câțiva ani cel mai rapid tren să facă 70 – 80 de minute

Cea mai complicată secțiune, dar și cea mai costisitoare, este cea dintre Apața și Cața, costurile pentru 28 km urmând să fie de peste 600 milioane euro din cauză că traseul va fi modificat puternic. Astfel, acum sunt 43 de km între cele două localități din cauza traseului sinuos, iar după modernizare linia va avea doar 28 km.

Mai exact, secțiunea presupune un traseu nou pentru linia de cale ferată din Ardeal, eliminând o buclă pe care vechea cale ferată o face în zona Apața – Ormeniș – Augustin – Racoș. Astfel, după stația Apața, traseul căii ferate „cotește” spre vest prin tunelul Ormeniș, evitând bucla care trecea pe lângă localitatea Augustin. Noul traseu, imediat după stația Racoș, nu va mai face un „ocol” pe la Rupea, ci va merge drept, prin tunelul Homorod.

Traseul liniei modernizate Sighișoara – Brașov (sursa CFR SA)

Click aici pentru a mări fotografia

Proiectul prevede realizarea a trei tuneluri, două dintre ele având o lungime considerabilă:

– Tunel Homorod – 5 km

– Tunel Mureni – 700 metri

Între Apața și Cața trenurile fac acum aproximativ 60-65 minute.

Sighișoara – Simeria, 167 km

Între Sighișoara și Simeria lucrările au fost terminate și recepționate, dar mai este de lucru la semnalizare. Vor fi însă și porțiuni unde se vor atinge 120 – 140 km/h pentru scurt timp în zonele Sighișoara – Mediaș și Ram Simeria – Bărăbanț.

Cele mai importante construcții noi realizate între Simeria şi Sighişoara sunt: podul în formă de arc (134,6 metri) peste râul Târnava Mare, Tunelul Sighișoara (401 metri), Tunelul Daneș (969 metri), cel mai lung tunel de cale ferată construit în România după 1989, pasajul superior rutier peste DN 13 și Tunelul Turdaș (780 de metri).

Lucrările au început în 2013, au început să fie recepționate din 2013 și costul s-a apropiat de un miliard de euro.

Cât făceau cele mai rapide trenuri între Sighișoara și Simeria.

1970 2 ore și 41 minute

1989 2 ore și 25 minute

1996: 2 ore și 10 minute

2005: 2 ore și 22 minute

2008 2 ore și 41 minute

2017 4 ore și 20 minute

2019: 2 ore și 46 minute

2021: 2 ore și 20 minute

2022: 2 ore și 15 minute

Putem spera ca în 2023 sau 2024 timpii să coboare la sub două ore.

Simeria – Arad, 157 km

Cel mai rapid tren va rula cu o viteză medie de 53 km/h, cele care vor mai face opriri vor rula cu 50 km/h. De la Arad la Ghioroc unele trenuri vor rula cu 120 – 140 km/h pe porțiunea de 24 km reabilitată și recepționată Arad – Km 614. De la Radna la Deva vor fi porțiuni de zeci de km unde trenurilor nu vor depăși 50 km/h.

În 2017 s-au semnat contractele pentru cei 141 km dintre Km 614 (la 24 km de Arad, zona Ghioroc) și Simeria, șantier de două miliarde de euro.

Proiectul este unul foarte complex, având nouă poduri noi peste râul Mureș, dar și trei tuneluri. Lucrările pe variantele noi de traseu au început pe întreg sectorul abia la finalul lunii mai 2018, când au fost emise autorizațiile de construire, la aproximativ un an de la semnarea contractelor.

Pe cele mai avansate secțiuni stadiul lucrărilor a trecut de 60%.

Cât făceau cele mai rapide trenuri între Simeria și Arad

1978: 2 ore și 5 minute

1989: o oră și 59 minute

1996: 2 ore și 7 minute

2001: 2 ore și 6 minute

2009: 2 ore și 6 minute

2014: 2 ore și 32 de minute

2021: 3 ore și 27 minute

2022: 2 ore și 53 minute

Trenurile care vor efectua 4-5 opriri vor face și peste 3 ore și 10 minute

Putem spera că în câțiva ani timpii să scadă sub două ore, pentru a-i depăși pe cei de la finalul anilor 80 și de la mijlocul anilor 90.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro