Un tren de călători aflat în întârziere a parcurs cu o viteză medie record distanța dintre Simeria și Sighișoara, pe o linie unde lucrările de modernizare au durat enorm
Trenul „Dacia” – pe relația Viena – București – a parcurs într-un timp record de 96 de minute distanța Simeria – Sighișoara, pe o linie modernizată unde lucrările au început acum 11 ani și tot nu s-au terminat. Recordul de 105 km/h a fost semnalat de Asociația Pro Infrastructură care notează că succesul este umbrit de faptul că lucrările pe acest segment încă nu s-au terminat, deși totul a început acum peste un deceniu.
Trenul IRN 347 Viena – București a sosit cu 45 de minute întârziere la Simeria și a recuperat 22 de minute pe cei 169 km până la Sighișoara. În loc să facă o oră și 58 de minute, trenul a făcut o oră și 36 de minute cu patru opriri intermediare, conform datelor din aplicația CFR Călători, citate de Asociația Pro Infrastructura. Trenul Dacia este singurul care circulă între cele două orașe pe zi.
Au fost porțiuni în care vitezele au fost, în mod constant de 120-130 km/h. Timpul obținut de trenul Dacia este net superior celor din anii 1995-2000 când vitezele medii erau mai mari decât acum pe aproape toate magistralele.
Cât făceau cele mai rapide trenuri între Sighișoara și Simeria
1970 2 ore și 41 minute
1989 2 ore și 25 minute
1996: 2 ore și 10 minute
2005: 2 ore și 22 minute
2008 2 ore și 41 minute
2017 4 ore și 20 minute
2019: 2 ore și 46 minute
2021: 2 ore și 20 minute
2022: 2 ore și 15 minute
2023: o oră și 57 de minute
În viitor ar trebui să se ajungă la 90 de minute.
În luna iulie 2022 s-au făcut primele teste dinamice cu viteza de 160 km/h pe secțiunea Sighișoara – Coșlariu.
Dar, după cum notează Asociația Pro Infrastructura:
Din păcate, durata de 11 ani a lucrărilor umbrește acest succes. După licitațiile lansate în 2011 și semnarea primelor contracte în 2012, linia reconstruită a început să fie deschisă circulației pe un fir în 2018-2019 iar porțiunea cea mai întârziată a fost gata abia în 2021.
Așadar, execuția cea mai lungă a fost de 8-9 ani, deși termenele contractuale erau de 3 ani. Timp lung cu trafic derulat pe un singur fir și călători așteptând la „cruci” prin gări desfundate. Câți călători or mai fi rămas față de 2010? Șantierul permanent a redus și numărul de garnituri, așa că s-a ajuns ca internaționalul Dacia să fie singurul tren direct între Blaj și capitala sa de județ, Alba Iulia.
Dar coșmarul nu s-a terminat în 2021. Deși ambele fire erau gata, a fost folosit unul singur deoarece instalațiile care schimbă macazurile în stații (centralizări electronice) au fost parte dintr-un alt contract, și el întârziat!
Pe varianta de viteză de la Coșlariu nu a putut fi folosit niciunul din cele două fire, trenurile ocolind 2 ani pe traseul vechi. Abia de zilele acestea, prin punerea în funcțiune a ultimelor centralizări (Crăciunel, Podu Mureș, Coșlariu și Sântimbru), linia poate fi folosită aproape de parametrii proiectați.
Sistemul de semnalizare ETCS care va facilita circulația cu 160 km/h nu se află nici măcar în teste, iar experiența de la Curtici-KM 614 nu este încurajatoare: 5 ani de la recepție la teste ETCS (recent) reușite…