Una din 3 mașini înmatriculate în România nu are RCA: Pe cine aruncă vina Poliția pentru că nu notifică șoferii fără RCA și ce amenzi a dat anul trecut
Toți șoferii care dețin autovehicule sunt obligați prin lege să aibă mașinile asigurate RCA, chiar dacă nu circulă cu ele mai mult timp, în caz contrar riscând amenzi între 1.000 lei și 2.000 de lei și reținerea certificatului de înmatriculare sau înregistrare a vehiculului.
Deși o lege veche de 16 ani obligă Poliția să gestioneze electronic aceste informații și să notifice șoferii care nu au mașinile asigurate RCA, acest lucru nu se întâmplă.
Cifre alarmante: Doar 70% dintre mașinile înmatriculate în România au RCA
Parcul auto din România avea peste 9,6 milioane de autovehicule înmatriculate la sfârșitul anului trecut, dar nu toate aveau asigurare obligatorie de răspundere civilă auto RCA. În aceeași perioadă de referință, în țară erau valabile doar 6,7 milioane de polițe de asigurare RCA, arată datele transmise de ASF și MAI în Parlament.
Cu alte cuvinte, doar 70% din mașinile înmatriculate sunt asigurate RCA. Este un semnal de alarmă, dar asta nu înseamnă ca 1 din 3 mașini care circula pe șoselele din România nu are asigurare RCA. Unele mașini zac prin parcări luni sau chiar ani.
Totuși, potrivit legii 132/2017, în astfel de cazuri, șoferul ar trebui să suspende contractul RCA, să depună plăcuțele de înmatriculare la autoritatea care le-a eliberat și să imobilizeze vehiculul într-un spațiu privat, în afara domeniului public.
În caz contrar, șoferii riscă amenzi între 1.000 lei și 2.000 de lei și reținerea certificatului de înmatriculare sau înregistrare a vehiculului.
O lege veche de 16 ani care nu se aplică: Poliția ar trebui să notifice șoferii care nu au polițe RCA
O lege veche de 16 ani, Legea 432/2006, introdusă înainte de aderarea României la UE, obligă MAI să gestioneze în mod electronic situația mașinilor înmatriculate și asigurate RCA și să notifice șoferii care nu respectă legea.
Acest lucru nu se întâmplă însă, dovadă fiind un răspuns transmis la finele lunii martie 2022, în Parlament, de ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode.
Ministrul Bode spune că în evidențele Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor din MAI nu se regăsesc date cu privire la valabilitatea polițelor RCA pentru autovehiculele înmatriculate/înregistrate în România.
Ce obligații are Poliția, potrivit Legii 432/2006
Legea 432/2006 prevede că Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor (DRPCIV) din MAI gestionează baza de date națională cu vehiculele înmatriculate, care ar trebui actualizată pe baza datelor furnizate de la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor CSA (n.a în prezent Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), Registrul Auto Român (RAR) și Registrul Comerțului (ONRC) în privința polițelor RCA valabile, a vehiculelor care au ITP și operatorilor economici radiați.
În art. 1 alin. (2) se spune că CSA (n.a în prezent ASF), RAR și ONRC au obligația de a transmite direcției de permise din MAI datele prevăzute, în 20 de zile de la încheierea asigurării RCA, de la efectuarea ITP și de la radierea operatorilor economici.
Modalitățile concrete de interconectare între bazele de date proprii ale tuturor acestor instituții urmau să se stabilească pe baza de protocoale în 15 zile de la intrarea în vigoare a legii.
Potrivit legii 432/2006, DRPCIV ar fi trebuit „să efectueze periodic, cel puţin trimestrial, compararea parcului de vehicule înmatriculate cu cel pentru care au fost îndeplinite obligaţiile referitoare la încheierea asigurării RCA, respectiv la efectuarea ITP, precum şi cu cel de vehicule aparţinând operatorilor economici şi altor persoane juridice, pe baza datelor primit.”
Pe baza datelor rezultate, DRPCIV ar fi trebuit să comunice tuturor persoanelor ale căror vehicule înmatriculate nu au asigurare RCA sau nu au efectuată ITP, cu privire la consecinţele juridice ale neîndeplinirii obligaţiilor legale corespunzătoare.”
De ce nu funcționează legea: MAI dă vina pe anumite constrângeri de natură tehnică și de reglementare
HotNews.ro a încercat să afle ce anume nu funcționează în cadrul acestei legi și a trimis solicitări atât la MAI cât și la RAR, ONRC, ASF și la Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR) – care gestionează din 2017 baza de date AIDA cu toate polițele RCA valabile.
Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI) susține într-un răspuns către HotNews.ro că în vederea îndeplinirii atribuțiilor stabilite de Legea 432/2006 a efectuat demersuri pentru interconectarea Registrului Național de Evidență a Permiselor de Conducere și a Vehiculelor Înmatriculate cu bazele de date aparținând Autorității de Supraveghere Financiară, Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, respectiv Registrului Auto Român, în condiții stabilite prin protocol.
„Totodată, vă informăm că, în urma completării art. 11 din O.U.G. nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, a fost reglementat schimbul de date privind inspecția tehnică periodică și datele de omologare ale vehiculelor înmatriculate, acesta desfășurându-se în baza unui protocol încheiat cu Registrul Auto Român.
În aceste condiții, datele din Registrul Național de Evidență a Permiselor de Conducere și a Vehiculelor Înmatriculate se actualizează conform art. 11 alin. (15) din O.U.G. nr. 195/2002, pe baza datelor furnizate în sistem informatizat de către Registrul Auto Român, inclusiv în vederea aplicării prevederilor alin. (4^5) – (4^7) ale art. 11 din O.U.G. nr. 195/2002, care reglementează suspendarea înmatriculării vehiculelor.
Totuși, în ceea ce privește schimbul de date privind asigurarea de răspundere civilă pentru pagube produse terților prin accidente de circulație, respectiv cele privind radierea operatorilor economici sau a altor persoane juridice, menționăm faptul că, deși la nivelul Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor au fost efectuate demersuri în vederea încheierii unor protocoale cu cele două instituții implicate, existența unor constrângeri, atât de natură tehnică, cât și de reglementare, au împiedicat obținerea unor rezultate concrete, astfel:
- – în lipsa unor obligații legale stabilite în sarcina asigurătorilor, informațiile referitoare la existența/valabilitatea RCA sunt implementate în Baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României, într-un termen ce poate varia de la câteva minute la câteva zile.
- – în ceea ce privește accesul la datele înscrise în bazele de date ale Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, subliniem faptul că instituția noastră a inițiat în mai multe rânduri demersurile necesare încheierii unui protocol cu această instituție, fără a se ajunge însă la nicio finalizare, fiind invocate considerente privind legalitatea prelucrării datelor cu caracter personal.
Menționăm că, în contextul social generat de pandemia COVID-19 și ținând cont de intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE, la nivelul structurii de specialitate a MAI au fost reluate demersurile necesare pentru actualizarea protocoalelor existente, respectiv pentru încheierea unor protocoale cu celelalte autorități implicate, precum și pentru identificarea unor soluții tehnice de natură a facilita continuarea procesului de interconectare cu bazele de date aparținând instituțiilor amintite mai sus.”, se arată în răspunsurile Direcției de permise auto din MAI.
Ce amenzi a dat Poliția anul trecut pentru lipsa RCA
Instituția a mai transmis către HotNews.ro și situația amenzilor aplicate anul trecut pentru lipsa poliței RCA.
„În anul 202l, la nivelul Poliției Române, au fost aplicate 8.734 de sancțiuni pentru nerespectarea, de către persoanele fizice sau juridice, a obligației de asigurare prevăzută la art.3 și a obligațiilor prevăzute la art. 6, alin. (6) și (7), toate din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie.
În conformitate cu prevederile art. 37, alin. (9) din actul normativ menționat, sancțiunile ce pot fi aplicate sunt: amendă de la 1.000 de lei la 2.000 de lei și reținerea certificatului de înmatriculare sau înregistrare a vehiculului.”, se arată în răspunsurile MAI.
Registrul Comerțului contrazice MAI: Există un protocol încheiat și Poliția are acces la date prin serviciul Recom Online
De cealaltă parte, Registrul Comerțului contrazice afirmațiile MAI legate de lipsa unui acord și imposibilitatea de acces la date.
„Între Oficiul Național al Registrului Comerțului și Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor a fost încheiat un protocol, în temeiul OUG nr. 189/2005 pentru stabilirea unor măsuri privind vehiculele rutiere înmatriculate, aprobată, cu modificări și completări prin Legea nr. 432/2006.
Conform protocolului referit, Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor are acces, prin serviciul Recom online la datele înregistrate în registrul comerțului central computerizat.”, au precizat pentru HotNews.ro oficialii ONRC.
ASF spune că nu a primit nicio solicitare de la MAI / Tăcere la Biroul Asigurătorilor care gestionează baza de date cu polițele RCA
Răspunsuri au venit și de la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), autoritate înființată în anul 2013 prin comasarea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), a Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) și a Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare (CNVM).
„Dorim să precizăm faptul că, de la înființarea ASF și până în prezent, instituția nu a primit o solicitare oficială din partea DRPCIV pentru parcurgerea demersurilor prevăzute de legea la care faceți referire în solicitare. De aceea, pentru mai multe detalii, vă puteți adresa DRPCIV.
ASF nu mai gestionează din anul 2017 baza de date la care faceți referire. Așa cum prevede Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, respectiva bază de date a trecut în administrarea Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR).
Legea amintită stipulează inclusiv faptul că BAAR trebuie să gestioneze relația cu DRPCIV în sensul Legii nr. 432/2006.
Astfel, articolele din Legea nr. 132/2017 care fac referire la responsabilitățile BAAR sunt următoarele:
Art. 32, alin. (2), litera e: „de a asigura dezvoltarea și administrarea bazei de date privind evidența contractelor RCA în ceea ce privește colectarea, administrarea, procesarea, prelucrarea, managementul calității și publicarea datelor referitoare la: (i) polițele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto; (ii) comportamentul de daunalitate și de risc al proprietarilor și utilizatorilor de vehicule aferente polițelor RCA”;
Art. 32, alin. (2), litera i: „de a primi și/sau furniza autorității competente din subordinea Ministerului Afacerilor Interne cu atribuții de organizare și coordonare a activității de evidență și eliberare a certificatelor de înmatriculare și a plăcuțelor cu numere de înmatriculare, datele referitoare la accidentele rutiere, vehiculele asigurate pentru răspundere civilă pentru pagube produse terțelor persoane prin accidente de circulație, în condițiile prevăzute de art. 1 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 189/2005 pentru stabilirea unor măsuri privind vehiculele rutiere înmatriculate, aprobată cu modificări prin Legea nr. 432/2006”.
BAAR a pus în aplicare obligațiile legale în acest sens, începând chiar din anul 2017, înființând baza de date AIDA (n.a baza de date cu polițele RCA valabile).
Conform unor comunicate și declarații publice ale oficialilor BAAR, respectiva bază de date a fost interconectată cu baza de date privind situația vehiculelor înmatriculate în România, gestionată de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor din Ministerul Afacerilor Interne.
Vă rugăm să solicitați BAAR informațiile referitoare la comunicarea datelor către DRPCIV, având în vedere că din 2017 administrarea bazei de date la care faceți referire nu mai intră în atribuțiile ASF.”, au precizat pentru HotNews.ro oficialii ASF.
Întrebări fără răspuns: Ce ar trebui să lămurească MAI și BAAR
- HotNews.ro solicitat în data de 4 aprilie 2022 către Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR) detalii despre stadiul interconectării bazei de date a polițelor RCA AIDA cu baza de date gestionată de DRPCIV, despre regularitatea cu care sunt transmise informații către MAI din baza de date AIDA și eventualele probleme în funcționarea legii 432/2006, însă până la acest moment nu am primit răspunsuri.
- În plus, HotNews.ro a adresat în data de 13 aprilie 2022 noi întrebări către MAI, solicitând să explice care sunt mai exact constrângerile tehnice și de reglementare despre care vorbește, de vreme ce și în legea 432/2006 era prevăzut un termen de 20 de zile pentru transmiterea electronică a datelor, iar ONRC susține că MAI are acces la date prin Recom online, dar până la publicarea acestui articol nu am primit răspunsuri.
Vom publica răspunsurile BAAR și MAI imediat ce le vom primi.