Sari direct la conținut

UPDATE Reprezentantii distribuitorilor de piese auto acuza CSA ca prin recentele modificari aduse legislatiei RCA protejeaza companiile de asigurari/Autoritatea sustine ca modificarile RCA sunt in beneficiul pagubitilor

HotNews.ro

Asociatia Distribuitorilor de Piese Auto din Romania (ADPAR), care reprezinta furnizori de piese auto cu afaceri care insumeaza circa 50% din piata totala de piese auto din tara, a acuzat marti ca recentele modificari aduse de CSA (Comisia de supraveghere a asigurarilor) legislatiei RCA protejeaza firmele de asigurari. Modificarea, sustine asociatia, a legalizat de fapt procedura de plata a reparatiilor de catre asiguratori direct catre distribuitorii auto, sarind astfel peste service-urile auto, in contradictie cu prevederile anterioare ale legii. Miza controverselor e o piata uriasa, de sute de milioane de euro, iar la mijloc sunt proprietarii de autoturisme – persoane fizice sau companii.

Ce modificari au fost aduse legislatiei RCA, care ar avantaja asiguratorii

Asociatia avertizeaza ca CSA a modificat articolul care vizeaza modalitatea de plata a despagubirilor, respectiv prevederile art. 64 alin 1) din normele privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, prin eliminarea de la sfarsitul articolului a sintagmei ,,care a efectuat reparatia’.

Astfel, varianta in vigoare pana la 29 noiembrie 2011 mentiona:

  • „Dupa acceptarea ofertei de despagubire, persoana prejudiciata va preciza modalitatea de plata: in numerar sau prin ordin de plata, in contul bancar personal ori in contul bancar al unitatii de specialitate care a efectuat reparatia”. Sursa aici.

De la sfarsitul lunii noiembrie, noua lege este:

  • „Dupa acceptarea ofertei de despagubire, persoana prejudiciata va preciza modalitatea de plata: in numerar sau prin ordin de plata, in contul bancar personal ori in contul bancar al unitatii de specialitate”. Sursa aici.

Conform acelorasi norme, „prin unitati de specialitate se intelege persoanele juridice legal autorizate, care au in obiectul lor de activitate comercializarea de vehicule, parti componente, piese inlocuitoare si de materiale pentru acestea, cu exceptia celor in regim de consignatie, si/sau executarea de lucrari de intretinere si reparatie la vehicule”.

Cu alte cuvinte, asiguratorii pot plati acum direct catre distribuitorii de piese nu catre service-urile care au facut reparatiile auto.

  • „Consideram aceasta modificare drept o recunoastere de catre CSA a faptului ca societatile de asigurari s-au aflat in ilegalitate in ceea ce priveste efectuarea platilor direct catre distribuitori. Noul cadru legislativ este o umbrela protectoare pentru companiile de asigurari, singurele care decid furnizorul si calitatea pieselor de schimb montate pe autoturismele cetatenilor”, a declarat Haralambie Stanciu, presedintele ADPAR.

Intrebarea furnizorilor de piese: De ce a modificat CSA legislatia daca anterior spusese ca asiguratorii sunt in legalitate in a plati direct distribuitorilor de piese?

Reamintim ca in luna septembrie din acest an atat reprezentantii distribuitorilor de piese cat si cei ai service-urilor au facut front comun si au acuzat firmele de asigurari ca intermediaza cumpararea de piese, desi legea le-ar interzice desfasurarea altor activitati decat cea de asigurare.

Mai mult, asiguratorii erau acuzati ca nu fac platile catre asigurat sau service, ci direct catre distribuitori agreati. Uniunea nationala a asiguratorilor (UNSAR) a respins acuzatiile, solicitand pozitia Comisiei de supraveghere a asigurarilor (CSA).

La momentul respectiv, conducerea CSA a analizat aspectele semnalate de aceasta ADPAR si a precizat intr-un comunicat de presa ca plata directa catre furnizorii de piese efectuata de catre asiguratori nu contravine legii, pe motiv ca „piesele sunt utilizate in cadrul activitatii de lichidare a daunelor (adica solutionarea dosarelor de dauna) si nu in scop comercial (obtinerea de profit din revanzarea lor)” si a cerut „dovezi concrete”.

  • „Am avertizat atunci ca firmele de asigurari nu aveau dreptul sa plateasca direct catre distribuitori. CSA a zis ca e legal. Daca au afirmat asta de ce au schimbat legea acum si permit plata si distribuitorilor de piese? Asociatia a transmis informatii legate de contractele cu asiguratorii insa pana in acest moment documentele sunt inca in analiza la CSA”, a precizat pentru HotNews.ro Haralambie Stanciu.

Potrivit acestuia, noua lege permite interventii majore, in piata, ale companiilor de asigurari in detrimentul consumatorilor si service-urilor auto, care nu mai au niciun rol in procesul de selectie a pieselor de schimb. Asociatia mai acuza si faptul ca aceste modificari au fost efectuate fara posibilitatea de a participa la masa discutiilor.

In final, asociatia mentioneaza ca in ultimele luni a transmis numeroase sesizari catre CSA si Consiliul Concurentei privind deficientele identificate in functionalitatea pietei, sesizari care pana acum au ramas fara raspuns.

HotNews.ro a solicitat explicatii fata de aceste acuze atat catre CSA cat si catre UNSAR (uniunea nationala a asiguratorilor), insa pana la publicarea acestui articol nu am primit nici un raspuns.

  • UPDATE1 CSA: In urma modificarilor RCA, pagubitul are principalul rol in selectia pieselor de schimb, putand opta sa primeasca plata atat in contul service-ului auto, cat si al unitatii de la care cumpara piesele de schimb

Comisia de supraveghere a asigurarilor a transmis ulterior, marti, catre HotNews.ro precizari legate de acuzele distribuitorilor de piese auto, mentionand ca modificarea legislatiei RCA aduce si mai multe beneficii pentru asigurati, inclusiv in ceea ce priveste modalitatea de plata a despagubirilor:

  • „(…) prin modificarea articolului 64 alin. (1), s-a creat posibilitatea pagubitului de a solicita plata despagubirii in contul unitatii de specialitate, care asa cum este definita in Normele RCA, poate fi unitate reparatoare sau furnizor/distribuitor de piese. Cu alte cuvinte pagubitul are posibilitatea de a opta atat pentru unitatea in care repara vehiculul, cat si pentru unitatea de la care achizitioneaza piesele de schimb, indiferent daca acestea au sau nu incheiate conventii de colaborare cu societatea de asigurare. Astfel, pagubitul are principalul rol in procesul de selectie a pieselor de schimb”, a declarat pentru HotNews.ro Catrinel Frincu, director de comunicare in CSA.

Aceasta a mai subliniat ca „in ceea ce priveste derularea conventiilor de colaborare intre societati de asigurare, unitati reparatoare si distribuitori de piese, reamintim faptul ca optiunea de a incheia un contract comercial privind derularea activitatilor de distribuire de piese auto, efectuare a reparatiilor si plata a despagubirilor apartine strict partilor semnatare ale acestuia. In modul de desfasurare a activitatii societatilor – indiferent de obiectul de activitate al acestora – nu este exclusa incheierea contractelor comerciale cu alte societati din domenii de activitate diferita. In cadrul contractelor comerciale incheiate, de asemenea nu este exclusa orice negociere intre parti cu privire la pret, modalitate si termene de plata, etc.”.

  • UPDATE2 UNSAR: Faptul ca asiguratorul plateste, cu acordul pagubitului, o parte din despagubire direct distribuitorilor auto, nu este o ilegalitate

Si UNSAR, uniunea care reprezinta companiile de asigurari, a respins acuzele facute de distribuitorii de piese auto:

„Prin faptul ca asiguratorul plateste, cu acordul persoanei pagubite, o parte din despagubire (reprezentand piesele de schimb) direct distribuitorilor auto, nu este incalcata legislatia in vigoare. Acest fapt a fost subliniat in mai multe randuri de organismul de supraveghere a pietei – CSA, inclusiv in raspunsul la Scrisoarea Deschisa a ADPAR din luna septembrie 2011 (…)”, a declarat Florentina Almajanu, director general al UNSAR.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro