„Viitorul automobilelor nu începe și nici nu se va termina cu cele electrice”, spun oameni care chiar se pricep
Atitudinea lui Toyota față de mașinile electrice diferă puternic de cea a altor mari producători. Gil Pratt, CEO la Toyota Research Institute, căruia îi aprține și citatul din titlu, crede că prea mulți au fost seduși de moda propulsiei electrice.
Chiar dacă marea firmă are deja propriul model full-electric, electrificarea întregii game de produse avansează lent. De altfel, șeful companiei, Akio Toyoda, a spus anul trecut că o tranziție abruptă la vehicule electrice (VE) de la cele cu combustie internă ar dăuna economiei japoneze. Mai recent, a adăugat că este important ca oamenii din regiuni diferite să aibă opțiunea între VE și unul convențional.
Gil Pratt vede lucrurile pe plan și mai global. Fost șef la departamentele de robotică și calculatoare la US Defence Research Projects Agency și profesor la MIT, el apreciază că schimbările climatice sunt o problemă serioasă, dar nici trecerea bruscă la exclusivitatea VE nu este cel mai bun lucru penrtu planetă.
„Bateriile litiu-ion nu sunt lipsite de consecințe”, spune Pratt. „Sunt făcute din minerale rare și extrase din mine – în schimb, un motor convențional este făcut din materiale mult mai convenționale – și cântăresc foarte mult. Oferta de energie din rețele variază foarte mult în lume.”
Pratt crede că, pe termen foarte lung, sunt foarte apropiate hibridele cu încărcare și cele 100% electrice și ia o mașină Tesla ca exemplu din propria experiență: „Am cumpărat o Tesla Model X pentru că sunt bun prieten cu inginerul-șef de acolo. O mașină incredibilă. Dar soția mea face zilnic cu ea o navetă de 50 de kilometri. Deci numai 10% din baterie este utilizată în majoritatea timpului. Dar mașina cară cu ea toată greutatea, toate acele materiale.”
„Toți știm că trăim o perioadă de ofertă limitată de baterii. Nu ar fi fost mai bine folosite acele celule de baterie în opt hibride cu încărcare, ca Toyota RAV4 Prime, în care ar fi contribuit mult mai mult la reducerea emisiilor în fiecare zi?”
Recent, și Jim Farley, CEO la Ford, a spus că infrastructura de alimentare nu este nici pe departe suficientă și are propriile probleme, iar asta în vremea în care procentajul de VE de pe șosele este încă derizoriu în comparație cu cele cu combustie internă.
„Avem și noi cicatricile noastre”, s-a referit el la faptul că Ford a spus că are cea mai mare rețea de încărcare. „Nu ajută că este cea mai mare, dacă jumătate nu funcționează, sau când cauți un încărcător rapid constați că nu poți găsi unul.”
Iar Pratt adaugă că, în timp ce Norvegia sau alte țări din Europa au suficientă energie verde și rețele de alimentare pentru VE, nu este cazul pretutindeni. Pe scurt, el crede că diversitatea opțiunilor este mai degrabă un avantaj, decât o slăbiciune: „Dioxidul de carbon este inamicul, nu un anumit tip de propulsor”. Iar diversitatea este reflectată de faptul că Toyota continuă să dezvolte vehicule propulsate cu hidrogen, ca Toyota Mirai.
Abordarea treptată a reducerii emisiilor ar putea face Toyota să vândă în următorul deceniu mai puține VE decât branduri rivale, ca Volkswagen, dar este posibil și ca gigantul japonez să fie unul care va produce vehiculele de care oamenii din toată lumea chiar au nevoie.