Sari direct la conținut

Accize de cinci ori mai mari la leasing

Evenimentul Zilei

Incepind de anul viitor, masinile si echipamentele din import cumparate in leasing s-ar putea scumpi deoarece, potrivit unui proiect de lege promovat de Ministerul Finantelor, accizele se vor plati la valoarea de intrare in tara a bunurilor (pret CIP).

In prezent, accizele se aplica la asa-numita “valoare reziduala” – care reprezinta doar 20a din pretul CIP -, adica la ceea ce ramine dupa expirarea perioadei de leasing, cind, de fapt, platitorul ratelor devine si proprietarul de drept al bunului respectiv.

Vestile bune tin de faptul ca taxa vamala si TVA se vor calcula in continuare la 20a din pretul CIP si ca perioada de finantare se va prelungi.

Una dintre cele mai profitabile activitati din Romania s-a dovedit a fi leasingul. Operatorii de pe piata estimeaza ca, la finalul anului, industria leasingului va ajunge la circa 1,8 miliarde euro.

Previziunea este realista, tinind cont de faptul ca, in primele opt luni ale anului, cele doua asociatii de profil au incheiat contracte de peste 800 milioane euro, majoritatea reprezentind achizitii de autoturisme.

Optind pentru leasing, romanii si-au cumparat masini mult mai ieftine decit daca ar fi ales sa le achite cu banii jos deoarece taxele cerute de stat – accize, TVA si taxa vamala de 30a (numai pentru marfurile aduse din tari non-UE) – se aplica la valoarea reziduala, cea la care se face transferul dreptului de proprietate, si care reprezinta in prezent doar 20a din valoarea de intrare in tara.

Insa acest avantaj va pierde din greutate daca guvernul va aproba un proiect menit sa modifice Legea leasingului.

Avantaj la mic litraj

Potrivit noului proiect, accizele se vor plati la valoarea de intrare a bunurilor importate, si nu la valoarea reziduala. Practic, daca aceasta initiativa devine lege, incepind cu 2005, accizele pentru masinile si echipamentele luate in leasing vor fi de cinci ori mai mari. Iar de scumpire nu scapa decit autoturismele a caror capacitate cilindrica este sub 1.601 centimetri cubi.

Masuri compensatorii

Principala modificare prevazuta in proiect tine de eliminarea pragului minim obligatoriu – de 20a – la care se face transferul dreptului de proprietate. “Noile masuri creeaza conditii mai avantajoase pentru clienti, reduc costurile acestora. Nu se va renunta la valoarea reziduala, ci strict la limita de 20a.

Noi am propus ca valoarea reziduala sa se negocieze intre firma de leasing si beneficiar, in functie de tipul bunului achizitionat si de bonitatea clientului. De altfel, si perioada de finantare va putea fi prelungita. Si sa nu uitam ca dobinda se aplica tot la valoarea reziduala.

De exemplu, clientul poate sa ceara ca in al saptelea an de leasing sa plateasca dobinda pentru o valoare de numai 5a”, explica seful Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR), Cornel Coca Constantinescu. In prezent, cele mai multe contracte de leasing auto se incheie pe 3 ani.

Taxa vamala si TVA se platesc tot la 20% din valoare

Chiar daca firma de leasing si clientul se inteleg asupra unei valori reziduale mai mici decit cea valabila acum, TVA si taxa vamala (aplicata numai in cazul masinilor fabricate in tari din afara comunitatii europene) se vor calcula in continuare la 20a.

Astfel, marci precum Hyundai, Ford ori Toyota vor fi mult mai ieftine decit daca ar fi importate pe cont propriu, iar daca sint si de litraj mic, sub 1.601 cmc, scapa si de accize mai scumpe.

Proiectul a trecut de Grupul de Dialog Social

La finalul saptaminii trecute, proiectul cu pricina, initiat de ASLR si promovat acum de Ministerul Finantelor, a fost aprobat de Grupul de Dialog Social. Reprezentantii ASLR apreciaza ca, zilele acestea, proiectul va ajunge pe masa guvernului. “Daca va fi ordonanta de urgenta, noile prevederi vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2005”, ne-a spus Cornel Coca Constantinescu, seful asociatiei.

El a explicat ca proiectul vizeaza alinierea legislatiei din domeniu la normele Uniunii Europene: “In tarile din UE, valoarea reziduala se negociaza astfel incit, in majoritatea contractelor de leasing pentru autoturisme, aceasta reprezinta intre 5 si 10% din valoarea bunului”.

Nivelul accizelor

Autoturisme noi vechi

1.601 cmc 0% 1,5%

1.601 – 1.800 cmc 1,5% 4,5%

1.801 – 2.000 cmc 3% 9%

2.001 – 2.500 cmc 6% 18%

2.500 cmc 9% 27%

(Potrivit Codului Fiscal valabil in 2004)

Potrivit Codului Fiscal, pentru autoturismele noi, cu capacitate cilindrica de pina la 1.601 cmc, acciza este zero. La importul second-hand, indiferent ca au sub 1.601 cmc, acciza este de 1,5a.

Exemplu de calcul

Costul accizelor pentru o masina de 20.000 euro, cu capacitate cilindrica intre 1.601 si 1.800 cmc.

Valoarea reziduala (valabila in prezent): 4.000 euro

Varianta actuala: acciza aplicata la valoarea reziduala = 60 euro

Varianta propusa: acciza aplicata la valoarea integrala = 300 euro

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro