Sari direct la conținut

Efklidis AEGEK isi bate joc de Cluj

Buna ziua, Ardeal

Grecii de la Efklidis AEGEK care se ocupa de drumul Cluj-Dej au sapat in aproape doi ani doar un sant, dar au cheltuit deja 2,5 milioane euro din valoarea totala de 16,2 milioane euro a contractului. Grecilor le-a mai fost anulat un contract de reabilitare de pe DN 1C, in valoare de aproape 27 milioane euro.

In toamna anului 2004, modernizarea drumului care leaga Ardealul de Moldova (DN 1C Cluj-Napoca – Dej si DN 17 Dej – Sadova) a fost adjudecata la licitatie de sapte firme: FCC Construccion (Spania), JV Efklidis – AEGEK (Grecia), Proodeftiki SA (Grecia), Wilheim Geiger + Max Bogl 4R7 JV (Germania), JV Roichman Bros (Shomron) Infrasturctures 1993 : ASHTROM International

Ltd. (Israel), Aktor SA (Grecia). Suma contractelor atribuite se ridica la peste 6.000 de miliarde lei vechi, adica 165 milioane euro, fonduri suportate, partial, de Banca Europeana de Investitii. Desi contractele au fost semnate acum un an si jumatate, mai ales pe sectorul Efklidis AEGEK, lucrarile sunt extrem de intarziate.

Astfel, pe portiunile DN 1C, Livada – Dej (23,528 km) si DN 17, Dej – limita judetului Cluj / Bistrita-Nasaud (6,5 km), zone unde lucreaza consortiul Efklidis -AEGEK, nu s-a realizat aproape nimic. Grecii au sapat un sant in comuna Livada si au „peticit” doua poduri la iesirea din Dej, in comuna Cuzdrioara.

In rest, nimic nicaieri. Spre deosebire de sectoarele grecesti, zona spaniolilor de la FCC Construccion, DN 1C Cluj – Livada (30 km), musteste de lucrari. In aceste conditii CNADNR este pe punctul de a retrage grecilor contractul, ceea ce nu ar fi o premiera pentru Efklidis.

CNADNR a decis sa rezilieze un contract semnat cu aceasta firma in 2004, pentru largirea DN 1 intre Aeroportul Baneasa si Pasajul Otopeni. Surse din cadrul Companiei au declarat pentru Mediafax ca acest contract a fost reziliat din cauza costurilor ridicate, optandu-se pentru organizarea unei noi licitatii deschise.

Castigatoarea noii licitatii a fost desemnata o societate din Portugalia, Lena Engeharia e Construcoos.

Episodul „DN 1” este pe punctul de a se repeta. Publicatiile Trustului GAZETA au intrat in posesia unui document in care conducerea CNADNR face o prezentare amanuntita a situatiei de pe DN 1C – DN 17.

Iata pasajul referitor la Efklidis AEGEK: „Ordinul de incepere a lucrarilor: 8 decembrie 2004, Data initiala de finalizare: 23 noiembrie 2007, Valoarea initiala a contractului (fara TVA): 565 miliarde lei vechi (16,2 milioane euro, n.n). Stadiul fizic realizat la 28.10.2005: 0,22%.

Valoare decontata in conformitate cu lucrarile executate, inclusiv avans de demarare, certificate de catre Consultant (fara TVA): 8,9 milioane RON (89 miliarde ROL, 2,5 milioane euro, n.n.).

Referitor la progresul lucrarilor, Constructorul a fost atentionat la sedintele din santier ca ritmul lucrarilor este mult prea scazut pentru a putea finaliza lucrarile in termenul contractual. Constructorul are obligatia sa ia masurile necesare pentru a accelera executia lucrarilor si recuperarea intarzierilor.

Au avut loc mai multe sedinte cu conducerea Efklidis, in urma carora Constructorul si-a luat angajamentul ca va lua masuri pentru recuperarea intarzierilor, dar, pana in prezent, nu s-au inregistrat progrese in acest sens.

Avand in vedere stadiul actual al lucrarilor, Constructorul a fost notificat in data de 27.10.2005, in conformitate cu clauzele contractuale, privind intentia de reziliere a contractului”. Desi a executat doar 0,22% din lucrare, Efklidis AEGEK incasase deja peste 16% din valoarea contractului.

Spre comparatie, spaniolii de la FCC Construccion, care lucreaza pe tronsonul Cluj – Livada (30 km), aveau efectuat la aceeasi data 2,64% din lucrare si incasat mai putin de 10% din valoarea contractului.

Toate acestea se intamplau in luna octombrie a anului trecut. De atunci, lucrarile grecilor nu au inaintat aproape deloc, iar cele ale spaniolilor progreseaza pe zi ce trece.

Publicatiile Trustului GAZETA vor solicita prefectului Alin Tise sa ceara CNADNR explicatii in legatura cu situatia dezastruoasa de pe tronsonul grecilor de la Efklidis AEGEK.

In scriptele Ministerului de Finante, la Bucuresti, sunt inregistrate trei firme cu numele Efklidis: Efklidis SA Atena Sucursala Bucuresti Romania, Efklidis – AEGEK Grecia Sucursala Bucuresti Romania si JV Efklidis Atti – Kat SA Atena Grecia Sucursala Bucuresti Romania, iar la Cluj-Napoca doua – JV Proodeftiki Atemke Efklidis si JV Proodeftiki Atemke

Efklidis SA Grecia Sucursala Cluj. Efklidis SA Atena Sucursala Bucuresti Romania functioneaza din aprilie 2002, iar in 2003 a avut o cifra de afaceri de 156 miliarde lei vechi si un profit de 176 milioane lei vechi. In 2004, la o cifra de afaceri de 15,6 miliarde lei vechi, grecii au avut un profit de 176 milioane lei vechi.

Efklidis – AEGEK Grecia Sucursala Bucuresti Romania, societate care are aceeasi adresa cu firma anterioara are doar 11 salariati si cu acestia se ocupa de constructia de autostrazi si drumuri.

Societatea nu are depus bilantul contabil aferent anului 2004, dar, in 2003, la o cifra de afaceri de 89 miliarde lei vechi a reusit un profit de 56 milioane lei vechi.

Ultima societate din Bucuresti, JV Efklidis Atti – Kat SA Atena Grecia Sucursala Bucuresti Romania are numai doi salariati, lucru care insa nu o impiedica sa se ocupe de constructia de autostrazi si drumuri.

Societatea a realizat in 2003 un profit de 124 milioane lei vechi la o cifra de afaceri de 17,3 miliarde lei vechi, dar, in 2004, cei doi angajati s-au pus pe tanjala, iar firma a inregistrat o pierdere de 3,3 miliarde lei vechi. Curios este faptul ca in bilantul contabil, in dreptul cifrei de afaceri apare cifra zero. Nici Efklidis-ul clujean nu sta mai bine.

JV Proodeftiki Atemke Efklidis este o firma fantoma, care nu are (pe site-ul Ministerului Finantelor) nici macar numarul de inmatriculare la Registrul Comertului, ce sa mai vorbim de bilanturi pe vreun an.

Nu ne miram insa, avand in vedere faptul ca adresa firmei este Vasilli Othonos 22, Atena, judetul Cluj! Mai departe, JV Proodeftiki Atemke Efklidis SA Grecia Sucursala Cluj infiintata la fel ca si firma anterioara in 24 august 1998 are noua salariati care construiesc autostrazi si drumuri.

In 2004, societatea a avut pierderi de 6,1 miliarde lei vechi, in 2003 de aproape 50 miliarde lei vechi, iar in 2002 pierderile s-au cifrat la 11,6 miliarde lei vechi.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro