Sari direct la conținut

Elvetienii ar putea strica jocurile pretendentilor

Ziarul de Mures

PAS Drumuri si Poduri Mures SA, Citadin Prest, Multiprod Impex, Emivas sau Valpet SA si-au manifestat neoficial intentia de a cumpara societatea Consiliului Judetean, Drumuri si Poduri l Singura oferta pentru intreaga companie este cea a PAS l In schema ar putea intra un investitor elvetian l Societatea trece prin convulsii sociale grave l Sindicalistii, amenintati cu somajul, acuza sabotarea firmei chiar de catre unicul actionar

Drumuri si Poduri a prins in acest an doar firimituri de la pranzul imbelsugat de lucrari licitate de Consiliul Judetean.

Anuntata pentru anul viitor, privatizarea Drumuri si Poduri, societate detinuta integral de Consiliul Judetean, suscita deja interesul companiilor care activeaza in domeniu.

Pana acum, neoficial, si-au exprimat intentia de a-si depune ofertele, cand anuntul de privatizare va fi dat publicitatii, sase investitori, interesati fie sa achizitioneze intreg pachetul de actiuni, fie sa cumpere anumite sectii ale companiei.

Pasul PAS

Singurul ofertant dispus sa participe la privatizarea integrala a societatii este Asociatia Salariatilor Drumuri si Poduri. Asociatia nu ar fi la prima intentie de acest gen, dupa ce in legislatura trecuta, cand societatea a fost pe punctul de a fi cumparata de nemtii de la Geiger, salariatii vroiau sa achizitioneze un pachet de 5% din actiuni.

Cum nemtii, care se si multiplicasera in patru societati pentru a respecta numarul de minim cinci actionari la o societate pe actiuni, au renuntat la afacere si PAS a ramas fara cota sa.

De unde vor avea salariatii bani sa achizitioneze Drumuri si Poduri ramane un mister, singura solutie fiind sa contracteze un credit pe care sa-l garanteze cu veniturile pe care societatea le-ar obtine in viitor.

Tinand cont ca Drumuri si Poduri, cel putin in ultimul an, a fost Cenusareasa licitatiilor pentru contractarea lucrarilor de reparatii drumuri, e greu de crezut ca vreo banca si-ar asuma asemenea riscuri.

Doi pentru Targu Mures

Pentru sectia din Targu Mures a Drumuri si Poduri, care detine si balastiera de la Sancraiu de Mures, se vor bate doua societati, obisnuite a se duela pana acum pentru lucrarile de reparatii de drumuri si anume Citadin Prest si Valpet SA.

Prima societate, patronata de catre Costin Laurean, a fost o firma agreata pentru lucrarile licitate de Primaria Targu Mures pana in 2002.

Dupa un scandal intre Dorin Florea si Costin Laurean, societatea ultimului a fost perdanta (sabotata, ar fi mai potrivit) atat a licitatiilor organizate pentru incredintarea lucrarilor de reparatii drumuri, cat si a celor de deszapezire.

In ultimii trei ani, Citadin a lucrat mai mult pe drumurile judetene sau a obtinut contracte in Iernut, Reghin etc., valoarea lucrarilor castigate de la Primaria Targu Mures fiind insesizabila in cifra de afaceri de 36 de miliarde de lei (in serioasa scadere) a firmei.

Valpet SA, pastorita de Petrica Sala, este o societate extrem de iubita de catre aranjorii de licitatii din primarie, ca mai toate firmele supervizate de catre Sala (Astor Com, Pavacom etc.), desi a inregistrat in ultimii ani o cifra de afaceri constanta, care se invarte in jurul a 60 de miliarde lei.

Mai mult, Sala si-a extins afacerile si in judetul Cluj unde a castigat lucrarile de executie a bordurilor si de pavare a trotuarelor din Cluj Napoca. De altfel, despre el se spune ca este principalul „vinovat” de lobby-ul facut pentru intrarea lui Florea in PD.

Daca se va marsa pe vanzarea pe bucati a Drumuri si Poduri, este greu de anticipat cine se va desprinde in castigator al sectiei din Targu Mures, atata vreme cat Sala pare a se intelege bine cu democratii, iar Laurean este un obisnuit al casei la PNL.

Multiprod vrea Gornestiul

Multiprod Impex, firma controlata din umbra de consilierul judetean Balogh Jozsef, care si-a cedat partile sociale in 2003, dupa intrarea in vigoare a Legii 161, intentioneaza sa puna mana pe sectia de la Gornesti a DP, unde societatea CJ detine si o balastiera.

Multiprod Impex, favorita licitatiilor din acest an organizate de CJ (a castigat mai bine de jumatate din cele 200 miliarde lei destinate reparatiilor de drumuri) pare sa nu aiba adversar in zona, in conditiile in care doar Geiger este prezenta in acest sector.

La Reghin (care a preluat si sectia de la Peris), disputa se va da intre aceeasi Valpet, detinatoare a unei balastiere la Ideciu, si Emivas, unde iarasi este dificil de previzionat cine va castiga.

Singurul investitor care le-ar putea dejuca planurile reprezentantilor companiilor anterior mentionate este o firma elvetiana activa in sectorul de executie de drumuri din Romania, care, potrivit surselor noastre, s-a aratat interesata de DP.

Devalizare intentionata?

Asa cum sustin si sindicalistii de la DP, societatea nu a avut nici cel mai mic avantaj din faptul ca este detinuta de catre Consiliul Judetean. A primit lucrari cu taraita, nu a fost sustinuta financiar de CJ pentru a-si moderniza utilajele si echipamentele.

Asa se explica de ce la licitatiile publice, cu un parc invechit, desi mai dotat decat al multor firme castigatoare care au imprumutat apoi utilaje de la DP, Multiprod Impex fiind doar un exemplu, Drumuri si Poduri nu a obtinut lucrari.

Daca am fi carcotasi, am spune ca exista o intentie evidenta de decapitalizare a societatii, asa cum s-a intamplat in cazul multor companii privatizate din Romania, pentru a fi vanduta la un pret subevaluat. Vom astepta insa lansarea ofertei de vanzare pentru a lansa alte ipoteze.

Sindicatul se revolta

Astazi sindicalistii de la Drumuri si Poduri vor protesta impotriva intentiei CJ de a disponibiliza 80 de salariati, din totalul de 211, pana la sfarsitul anului, potrivit hotararii de restructurare a societatii, adoptata in sedinta CJ din 29 septembrie.

De asemenea, ei acuza subminarea politica prin care se urmareste scoaterea de pe piata si intrarea unor SRL-uri, precum si sabotarea societatii in competitia pentru obtinerea de lucrari, acuzatii negate de catre vicepresedintele CJ, Alexandru petru Fratean, responsabilul cu investitiile din executivul judetean.

Drumuri si Poduri a inregistrat pe primele sase luni ale anului o pierdere in valoare de 6.641.053 mii lei (ROL), fata de 2.215.000 mii lei (ROL) cat era prevazut prin bugetul de venituri si cheltuieli aprobat pentru anul 2005, rezultand asadar o pierdere mai mare cu 4.426.053 mii lei (ROL).

De asemenea, valoarea lucrarilor contractate in aceeasi perioada a anului trecut este net superioara fata de valoarea contractelor incheiate in primele 6 luni ale anului 2005.

Astfel, daca la jumatatea anului 2004, SC Drumuri si Poduri Mures SA avea contractate lucrari in valoare de 73.316.069 mii lei (ROL), la inceputul lunii iunie 2005 aceasta valoare se cifra doar in jurul sumei de 38.896.803 mii lei (ROL).

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro