Sari direct la conținut

100 de probleme sesizate de catre beneficiarii de fonduri europene

HotNews.ro, EurActiv.ro

Lipsa de comunicare a autoritatilor de resort, programul de lucru cu beneficiarii – greu de identificat, acces restrictionat la informatii, restrictionarea accesului la finantari, prevederi absurde care pot duce la pierderea proiectului – sunt numai cateva dintre cele „100 de sesizari” care fac subiectul unui raport intocmit de catre Coalitia ONG-uri pentru fonduri structurale, lansat public saptamana trecuta (vezi documentul atasat).

Cele „100 de sesizari” incluse in raport sunt insotite si de o serie de exemple concrete furnizate de catre de beneficiari si consultanti. Problemele mentionate vizeaza toate programele operationale, cele mai multe fiind totusi in cadrul Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane.

Cateva exemple:

  • Aplicant POSDRU – organizatia a depus proiectul on-line si dupa 7 luni a aflat ca proiectul a fost respins. Organizatia denunta lipsa de comunicare cu autoritatile responsabile, din perspectiva comunicarii foarte tarzii a rezultatelor.
  • Am avut un proiect aprobat pentru 500,000 Euro, dar am primit numai 400,000. Nu stiu unde au disparut
  • 100,000. Am inteles ca e numai o mica diferenta de curs, dar care lucreaza intotdeauna in defavoarea noastra. Daca ceri sa se reduca si activitatile si indicatorii conform acestei reduceri… cred ca stim raspunsul: „Nu se poate si nu pune intrebari stupide.”
  • Pe site-ul FSE Romania, la link-ul ”implementare proiecte” – http://www.fseromania.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=71&Itemid=99 nu iti poti da seama daca manualul beneficiarului, impreuna cu anexele, au fost modificate sau nu de la ultima vizualizare, pentru ca nu este postata data ultimei actualizari/revizuiri. Acest lucru conduce la omisiuni / greseli in implementare pentru ca nu iti poti da seama daca au mai aparut modificari, avand in vedere ca nu sunt anuntate nici prin alerta email.
  • Nesemnarea actelor aditionale in termenul prevazut in contractul de finantare. Beneficiarii sunt nevoiti fie sa suspende activitatile si cheltuielile (dar nu exista baza legala), fie continua activitatile si suporta din surse proprii toate cheltuielile.

Mai multe exemple in Raportul integral – vezi documentul atasat.

Intre problemele sesizate in raport, se regaseste si cea referitoare la instructiunile privind recuperarea TVA. La momentul intocmirii raportului, autorii mentionau faptul ca desi legislatia care permite recuperarea TVA exista (OUG 64/2009), la nivelul unora dintre autoritatile de management (AMPOSDRU) nu existau instructiuni de procedura. Aceste instructiuni au fost publicate intre timp, pe site-ul www.fseromania.ro.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro